اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۷۵

آخرین فرصت حذف یا اضافه در بیمه تکمیلی درمان

صندوق بازنشستگی کشوری طی اطلاعیه‌یی اعلام کرد که بازنشستگان تحت پوشش این صندوق تا۳۰ آبان ماه جاری مهلت دارند با مراجعه به شعب آتیه‌سازان حافظ نسبت به حذف یا اضافه شدن خود و افراد تحت تکفلشان در قرارداد جدید بیمه تکمیلی درمان اقدام کنند. بازنشستگانی که در قرارداد سال گذشته حضور نداشتند، اما تمایل دارند خود و خانواده تحت تکفلشان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند، تا ۳۰ آبان ماه جاری مهلت دارند نسبت به اضافه شدن در قرارداد جدید اقدام کنند. همچنین افرادی که در قرارداد گذشته بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ، تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار داشتند، در قرارداد جدید نیز تحت پوشش هستند، اما اگر به هر دلیل تمایلی برای ادامه دریافت این خدمت ندارند، می‌توانند نسبت به حذف نام خود و افراد تحت تکفل در قرارداد جدید اقدام کنند. مهلت ۳۰ آبان قابل تمدید نیست.

داروهای ژنریک را جایگزین برندهای خارجی کنید

احمد توکلی، رییس هیات‌مدیره دیده بان شفافیت و عدالت، طی نامه‌یی به وزیر بهداشت، برای سومین بار خواستار جایگزینی داروهای ژنریک با برند شد.

وی علت درخواست خود را جلوگیری از افزایش منافع برای واردکنندگان داروهای برند و نیز کاهش منابع برای تامین آن دانست.

در بخشی از این نامه آمده است: به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، حجم ریالی بازار داروی ایران در سال 1394 حدود 137 هزار میلیارد ریال بوده است. بطوری که در مدت 10 سال، گردش مالی در بازار دارو حدود 10 برابر شده است و با وجود آنکه تولید حدود 97/8 دهم درصد از کل داروی تولیدی در بازار دارویی کشور، حاصل کوشش تولیدکنندگان داخلی است، این تولیدات تنها حدود 66 درصد از حجم ریالی بازار دارویی کشور را در اختیار دارند و 36 درصد ارزش مالی در بازار دارو صرف 2/3 (دو و سه‌دهم) که داروی برند وارداتی است شده است.  توکلی در ادامه مکاتبه خود عنوان کرده که حتی کشورهای پیشرفته نیز داروهای ژنریک را بر برند ترجیح می‌دهند و علت آن را اینگونه توضیح داد: دو مساله قیمت و کیفیت دارو برای مصرف‌کننده و تامین‌کننده موجب شده کشورهای پیشرفته استفاده از داروهای ژنریک را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

او با اشاره به نتایج مثبت استفاده از داروی ژنریک و صرفه‌های اقتصادی آن برای جامعه و دولت در سال‌های گذشته اضافه کرد: اگر به کشور خود نگاه کنیم نسبت میزان داروی مصرفی به تولید ناخالص داخلی (که مهم‌ترین روش بودجه‌بندی برای حجم بازار دارو در دنیاست) در کشور ما تا سال 1368 که عملاً از طرح ژنریک بهره می‌بردیم کمتر از 0.5 درصد بود و سرانه مصرف دارو نیز به 13/6 دلار محدود شده بود. متاسفانه در سال 95 سرانه مصرف ایران بیش از 60 دلار شده و بازار دارو از 16000 میلیارد تومان هم فراتر رفته است و حال آنکه تولید ناخالص داخلی سال 2016 در ایران 393 میلیارد دلار شده است یعنی نسبت میزان مصرف دارو به تولید ناخالص داخلی از 1/24درصد فراتر رفته است.

شیب کاهشی سه ویروس عفونی در اهداکنندگان خون

سخنگوی سازمان انتقال خون از شیب کاهشی هپاتیت بی، سی و HIV، در جمعیت اهداکننده خون خبر داد.  بشیر حاجی‌بیگی با اشاره به روند کاهشی شیوع هپاتیت B در بین اهداکنندگان خون، گفت: طی ۱۰ سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون رو به کاهش بوده است. بطوریکه میزان شیوع این بیماری در سال ۸۶، 0.43درصد یعنی ۴۳ مورد مثبت در ۱۰ هزار نفر بوده است. درحالی که در پایان سال ۹۵ این میزان به کمتر از 0.081درصد، یعنی هشت مورد ابتلا در ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.

او افزود: در عین حال میزان شیوع هپاتیت C در بین اهداکنندگان خون نیز کاهش چشمگیری داشته و از 0.12درصد به 0.032درصد، یعنی سه مورد مثبت به ازای هر ۱۰ هزار نفرتا پایان سال ۹۵ رسیده است. این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از دو درصد و در مورد هپاتیت C بین 0.5 تا 0.7درصد است. حاجی‌بیگی ادامه داد: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B و C در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش، ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین، ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است و در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه نیز کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون، کمترین میزان شیوع عفونت‌های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C، با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره‌گیری از سیستم اتوماسیون و اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورهاست.

 

طرح‌های ویژه افزایش مشارکت زنان در اقتصاد

معاون امور زنان رییس‌جمهوری از اجرای طرح‌های ویژه افزایش مشارکت زنان در اقتصاد و رشد سهم زنان در اشتغال کشور خبر داد. معصومه ابتکار افزود: پیگیری سهم زنان روستایی از یک و نیم میلیارد دلار منابع اختصاص یافته برای اشتغال روستایی، نخستین رویکرد افزایش سهم بانوان در اشتغال است و با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در صندوق‌های خرد زنان روستایی شرایط خوبی برای اشتغال زنان روستایی فراهم شده است. او با بیان اینکه علاوه براین در ماده 80 قانون برنامه ششم نیز برای اشتغال زنان سرپرست خانوار منابع خوبی پیش‌بینی شده است، افزود: برهمین اساس طرح آزمایشی انجام شده در شهرری که از طریق سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت گرفته، بود در سطح فراگیر اجرایی خواهد شد. معاون رییس‌جمهوری اظهار کرد: تقویت سطح آموزش، مهارت و توانمندی بانوان برای کارآفرینی زنان در زمینه بنگاه داری از دیگر محورهایی است که برای افزایش سهم زنان در اشتغال دنبال می‌شود و در این راستا مراکز مردم نهاد و دانشگاه‌ها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

 

ارسال نظر