بحران خشکسالی ما مدیریتی است نه طبیعی

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۷۴
بحران خشکسالی ما مدیریتی است نه طبیعی

مدیرکل مستعفی دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما با بحران خشکسالی مدیریتی روبه‌رو هستیم نه خشکسالی طبیعی یا تغییر اقلیم. حق نداریم انگشت اتهام را به سمت آسمان بلند کنیم و بگوییم در کشوری زندگی می‌کنیم که دچار محدودیت‌های اقلیمی است.

محمد درویش در مورد بحران آب اظهار کرد: الان بدترین سناریویی که برای آب ایران در نظر می‌گیرند، این است که می‌گویند ۸۸ میلیارد متر مکعب آب برای استفاده در یک سال داریم. این رقم یک موقعی ۱۳۰تا ۱۴۰میلیارد متر مکعب و میزان جمعیت هم ۳۶میلیون نفر بود. الان جمعیت ۸۰ میلیون نفر و آب قابل استحصال ۸۸ میلیارد متر مکعب است. آبی که ۸۰ میلیون ایرانی برای شرب نیاز دارند 8 میلیارد متر مکعب است بنابراین بدترین سناریو آب موجود، می‌تواند نیاز شرب ما را تامین کند.

او با بیان اینکه عربستان سعودی برای تامین آب شرب ۳۰میلیون شهروندش نیاز به 3میلیارد متر مکعب آب دارد، گفت: کل آب قابل‌ استحصال عربستان در سال یک میلیارد متر مکعب است بنابراین عربستان ۳۰۰درصد آب قابل استحصالش را نیاز دارد تا آب شرب خود را تامین کند. ما ۹درصد آب قابل استحصالمان می‌تواند نیاز آب شربمان را تامین می‌کند.

این فعال محیط زیست با طرح این پرسش که «اگر در ایران با پدیده‌یی به نام بحران آب روبه‌رو هستیم در عربستان با چه روبه‌رو هستیم؟ گفت: یک اتفاقی را به‌ عمد یا به ‌سهو در نظر نمی‌گیریم؛ اینکه می‌گویند سهم بزرگی از آب را در خدمت ۲۰درصد از مردم حرام می‌کنیم، عبارت دقیقی نیست. در حقیقت ما داریم به بهانه آن ۲۰درصد، این آب را حرام می‌کنیم اما آن ۲۰درصد، آب را مصرف نمی‌کنند.

درویش با بیان اینکه ما حدود ۹۰۰هزارمیلیارد تومان پول خرج کردیم و ۶۵۰ سد ساخته‌ایم، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل ساخت سد هم تامین آب برای غذای ایرانیان و رسیدن به خودکفایی است. ۹۰درصد این آب را به بخش کشاورزی می‌دهیم. ما بخش کشاورزی را همپای صنعت سدسازی ارتقا نداده‌ایم. سومین کشور سدساز دنیا هستیم اما از نظر سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از بین ۱۸۷کشور رتبه ۱۷۱ را داریم. او افزود: در نتیجه میزان ضایعات در کشاورزی ۶ برابر استاندارد است یعنی به جای ۵ درصد ۳۰درصد ضایعات در کشاورزی داریم بنابراین بیش از نیمی از ظرفیت ۶۵۰ سد را عملا نمی‌توانیم به غذا تبدیل کنیم و به ضایعات تبدیل می‌شوند زیرا سردخانه نداریم، کیفیت بسته‌بندی ضعیف و روش حمل‌ونقل تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اشتباه است و... راندمان آبیاری ما بین ۳۰تا ۴۰درصد است. درویش ادامه داد: واقعا باید باز هم سد بسازیم برای کشاورزی‌ای که در دوران جنینی نگهش داشته‌ایم و بعد دچار بحران آب شویم و تمام کاسه‌کوزه‌ها را سر کشاورزی بشکنیم؟

مدیرکل مستعفی دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه اظهار کرد: ما با بحران خشکسالی مدیریتی روبه‌رو هستیم نه خشکسالی طبیعی یا تغییر اقلیم. حق نداریم انگشت اتهام را به سمت آسمان بلند کنیم و بگوییم در کشوری زندگی می‌کنیم که دچار محدودیت‌های اقلیمی است. درست است که در کمربند خشک جهان قرار داریم اما وضعیتی ممتاز نسبت‌ به تمام کشورهای این کمربند داریم. به طور مثال همیشه روی ۱۷هزار و ۶۰۰ هکتار از ایران برف و یخ وجود دارد و این موضوع باعث شده همیشه آب دایم داشته باشیم اما هنر استفاده از این آب را نداریم و با چنین بحرانی روبه‌رو شده‌ایم.

 

ارسال نظر