آغاز واکسیناسیون کودکان کار تهران علیه «هپاتیتB»

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۸۷
آغاز واکسیناسیون کودکان کار تهران علیه «هپاتیتB»

حالا که مسوولان بهزیستی و وزارت کشور و وزارت کار، امکان و توان رسیدگی به وضعیت کودکان کار را ندارند، آنها حداقل در مقابل هپاتیتB‌ واکسیناسیون می‌شوند. رییس شبکه هپاتیت ایران از آغاز واکسیناسیون آرایشگرها، مسوولان جمع‌آوری پسماند در شهرداری، کودکان کار و زندانیان علیه بیماری هپاتیتB‌ خبر داده است.

موید علویان، گفت: ایران الگوی سلامت خون در منطقه است که در طی سال‌های متمادی با اجرای برنامه‌های مناسب پیشگیرانه توانسته از بار بیماری‌های کبدی ناشی از هپاتیت‌های ویروسی B‌ و C بکاهد و با غربالگری خون‌ها از نظر هپاتیت و انتخاب مناسب افراد و رعایت استانداردهای لازم در هنگام اهدای خون به الگوی سلامت خون در منطقه تبدیل شود. رییس شبکه هپاتیت ایران اظهار داشت: در حال حاضر حدود یک‌میلیون و چهارصد هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیتB‌ و ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیتC هستند. البته خوشبختانه واکسیناسیون نوزادان از سال ۷۳ سبب شده تا هپاتیتB‌ در افراد زیر ٢٣ سال مطرح نباشد و بیشترین مبتلایان به هپاتیتB‌ در کشور در محدوده سنی ٢٧ تا ٥٠ سال قرار داشته باشند. شیوع هپاتیتB‌ در چند سال گذشته ۵ درصد بوده که الان جز در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان به کمتر از ۲ درصد رسیده است. علویان ادامه داد: به تازگی واکسیناسیون آرایشگرها، مسوولان جمع‌آوری پسماند در شهرداری، کودکان کار و زندانیان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار زندانی در کشور علیه هپاتیتB‌ واکسینه شوند و موارد مبتلا به هپاتیتC نیز پیگیری و درمان شوند. از آنجا که شیوع هپاتیت در کودکان کار شایع‌تر است، این طرح واکسیناسیون در دو منطقه در تهران به صورت آزمایشی آغاز شده و بعد از حصول نتایج به صورت کشوری اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص شیوع هپاتیتC نیز گفت: مطالعات متعدد نشان می‌دهد شیوع این بیماری در ایران که غالبا از طریق استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در میان معتادان تزریق است زیر نیم درصد و کمتر از کشورهای همسایه است که این مهم مرهون تلاش شبکه بهداشت و درمان و سازمان انتقال خون ایران است.

او همچنین افزود: با ورود داروهای جدید و ساخت داخل داروها جهت درمان قطعی هپاتیتC، برنامه‌ریزی شده است تا سال ۱۴۱۰ شاهد ریشه کنی این بیماری در کشور باشیم.

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه بقیه‌الله همچنین در مورد بیماران خاص مبتلا به هپاتیتC تصریح کرد: بطور کلی در کشور آمار بیماران مبتلا به هپاتیتC در میان بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی در مجموع زیر ۱۰۰۰نفر است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ شاهد ریشه کنی هپاتیتC در بیماران خاص نیز باشیم.

 

ارسال نظر