اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۱۰

مرگ 12هزار و 897 ایرانی بر اثر آلودگی هوا در سال 94

سرپرست گروه «سلامت هوا» مرکز محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت وظیفه محاسبه مرگ منتسب به آلودگی هوا را بر عهده دارد از مرگ 12هزار و 897 ایرانی در اثر آلودگی هوا در سال 94 خبر داد.

عباس شاهسونی اظهار کرد: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، به دلیل مرگ 4.2 میلیون انسان در اثر مرگ منتسب به آلودگی هوا، این عامل به عنوان پنجمین مولفه موثر در مرگ و میر شناخته شده است. او افزود: دو میلیون و 700 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوای خانگی است، به همین علت عامل آلودگی هوا ناشی از منابع خانگی دهمین عامل مرگ و میر به حساب می‌آید.

سرپرست گروه «سلامت هوا» مرکز محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 23 درصد از مرگ‌ها ناشی از عوامل محیط زیستی است که مهم‌ترین عامل محیط زیستی آلودگی هوا به شمار می‌آید. به گفته او، محاسبه مرگ منتسب به آلودگی هوا در 25 شهر کشور با جمعیت 30 میلیون نشان می‌دهد که در سال 94، 12 هزار و 798 نفر مرگ منتسب به آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق داشتند. این افراد معمولا مبتلایان بیماری‌های قلبی و عروقی بودند که بیماری آنها از طریق حضور مکرر در فضای آزاد تشدید و منجر به مرگ آنها می‌شود. او در ادامه با بیان اینکه روند کاهشی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق در سال 95 متوقف شد، اظهار کرد: تعداد مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور در سال 95 تا آخر ماه جاری نهایی و اعلام می‌شود اما آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال 95 نهایی شده است. بر اساس محاسبات صورت گرفته در سال گذشته، 4810 مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران ثبت شده است.

برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در ۹۵ هزار مدرسه

سرپرست اداره کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، از برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در ۹۵هزارمدرسه با مشارکت بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در ۴ آبان ماه خبر داد و افزود: انتخابات شوراهای دانش‌آموزی نوعی تمرین دموکراسی برای دانش‌آموزان است.

علی رمضانی انتخابات شوراهای دانش‌آموزی را نوعی تمرین دموکراسی خواند و افزود: درجهان هیچ فعالیتی را سراغ نداریم که دانش‌آموزان با این میزان مشارکت برای آینده خود تصمیم‌گیری کند. او اظهار کرد: شورای دانش‌آموزی جزو ارکان مدرسه است و نماینده شورای دانش‌آموزی عضوی از انجمن اولیا مدرسه، شورای دانش‌آموزی منطقه، استان، مجمع دانش‌آموزی و مجلس شورای دانش‌آموزی خواهد بود. رمضانی از برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در ۹۵ هزار مدرسه خبرداد وتصریح کرد: به جز پایه‌های اول و دوم دوره ابتدایی در سایر پایه‌های تحصیلی بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز برای انتخاب۶۵۰ هزار دانش‌آموز عضواصلی شوراهای دانش‌آموزی چهارم آبان در انتخابات شرکت می‌کنند.

سالیانه 200 هزارنفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود

مدیرکل اجتماعی استانداری تهران گفت: به نظر می‌رسد باید در زیر سطح یا هوا کار کرد چرا که دیگر خیابانهای تهران ظرفیت افزایش جمعیت را نخواهند داشت؛ این وضعیت نه تنها قابل ادامه نیست، بلکه امنیت ملی را مخدوش می‌کند.

سیاوش شهریور با اشاره به تراکم جمعیت در تهران گفت: چاره‌جویی این مشکل که یکی از مشکلات بسیار مهم در تهران است که باید در دو سطح بررسی شود؛ یکی سطح ملی است و باید به طرف یک توسعه متوازن ملی برویم و اشتغال را در کل کشور رونق ببخشیم و به دنبال ایجاد نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی باشیم تا باعث نشود جمعیت بیکار و جویای زندگی خوب به تهران بیایند. او افزود: سطح بعدی، سطح خرد موضوع است و به نظر می‌رسد این مشکل یکی از اولویت‌های اساسی شهر تهران است. هر سال در حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود و در حال حاضر دچار بزرگ سری شده لذا جمعیت مناطق اطراف تهران از بخشی از نواحی تهران پیشی می‌گیرد. مدیرکل اجتماعی استانداری تهران با اظهار به اینکه داریم چرخه فرسودگی را در تهران تجربه می‌کنیم، تصریح کرد: یعنی این افزایش جمعیت باعث افزایش حمل و نقل شهری می‌شود که هم آلودگی تولید می‌کند و از طرف دیگر همین آلودگی سلامت مردم را تهدید می‌کند.

طرح ویژه مجلس برای گسترش حمایت از بزه دیدگان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر تشدیدمجازات علیه سالمندان و کودکان، گفت: جنایت علیه بزه دیدگان خاص درحد مفسد فی الارض است.

رضا شیران خراسانی با اشاره به اعلام وصول طرح تشدید مجازات جرایم خشن علیه بزه دیدگان خاص، به خانه ملت گفت: تدوین این طرح با هدف کمک به افرادی صورت گرفت که توان دفاعی کمتری دارند، این افراد کودکان، سالمندان و اشخاص مهجور به لحاظ جسمی وذهنی هستند؛ بنابراین اگر علیه این افراد جنایتی صورت گیرد، با هدف حمایت از این افراد فرد مجرم و جنایت صورت گرفته را در حد مفسد فی الارض محسوب می‌شود.

او افزود: درحال حاضر متاسفانه جنایات بسیار شنیع و وحشتناکی علیه کودکان صورت می‌گیرد، دراین طرح جنایات علیه کودکان از قالب قصاص و دیه درقانون مجازات خارج شده و جزو حدود قرار گرفته است؛ یعنی تبصره به ماده‌یی از قانون مجازات اسلامی برای مفسدان فی الارض اضافه شده است. وی با بیان اینکه حاکمیت باید از افراد ناتوان دفاع بیشتری درمقابل مجرمان انجام دهد، تصریح کرد: اگر جنایتی برعلیه این افراد صورت گیرد، بطورحتم مجازات باید از شدت بیشتری برخوردار باشد؛ زیرا بزه دیدگان خاص شامل کودکان، سالمندان و افراد محجورقدرت دفاع از خود را ندارند، به عنوان مثال زن سالمندی که درخانه تنها زندگی می‌کند، زمانی که توسط فرد دیگری به قتل می‌رسد، برای قصاص فرد مجرم باید نیمی از دیه پرداخت شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه با تدوین این طرح و اصلاح قانون مجازات اسلامی شدت جرم مساوی بدون توجه به جنسیت مقتول مساوی با مفسدفی الارض است، گفت: بررسی طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه پیدا می‌کند، البته تنها یک تبصره به یک ماده قانون مجازات اسلامی در صورت تصویب اضافه می‌شود. در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس طرح تشدید مجازات جرایم خشن علیه بزه دیدگان خاص اعلام وصول شد.

 

ارسال نظر