سوء‌سابقه سد محکم برابر بازگشت زندانیان به جامعه

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۰۸
سوء‌سابقه سد محکم برابر بازگشت زندانیان به جامعه

زندانیانی که به هر دلیل به زندان افتاده‌اند و بعد از گذراندن محکومیت آزاد شده‌اند، با توجه به نیاز بیشتر ادارات و سازمان‌ها به گواهی عدم سوءپیشینه برای جذب نیرو، نمی‌توانند به جامعه برگردند و یکی از دلایل بازگشت 50 درصد زندانیان به زندان، همین بیکاری دفع از سوی جامعه است.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، تغییر نیافتن نگرش جامعه و بی‌توجهی دستگاه قضایی نسبت به آینده شغلی زندانیانی که در زندان اقدام به تحصیل یا کسب مهارت کرده‌‌اند، دلیل ارتکاب دوباره جرم ازسوی زندانیان آزادشده می‌داند.

یحیی کمالی‌پور با ارزیابی مثبت از انتشار خبری مبنی بر اینکه 2395 زندانی در تهران مشغول به تحصیل هستند، گفت: اگر واقعا این اتفاق افتاده باشد، فی‌نفسه اقدام شایسته‌یی است، اما به این شرط که خروجی این اقدام هم، نتیجه مثبت آن را ثابت کند.

او افزود: در دنیا بسیاری از جرم‌شناسان مطرح از جمله افرادی بوده‌اند که، زندان را تجربه کرده بودند، اما باید به این نکته هم توجه شود که امکان بازگشت آنها به جامعه وجود داشته و در نهایت توانسته‌اند در زمره اساتید و نظریه‌پردازان صاحب ایده در حوزه جزا و جرم‌شناسی قرار گیرند. او به خانه ملت گفت: هم‌اکنون این سوال مطرح است که آیا در جامعه ما نیز این امکان برای زندانیان فراهم شده است، تا بعد از خروج از زندان، بتوانند در سطح جامعه در همان رشته‌یی که در زندان در آن تحصیل می‌کنند، فعالیت داشته باشند. این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: بنده معتقدم کسب علم و مهارت توسط زندانیان اقدام خوبی است، اما در صورتی که مسوولان دستگاه قضایی در جهت مراقبت‌های بعد از خروج از زندان آنها نیز به گونه‌یی برنامه‌ریزی کرده باشند، تا این افراد بعد از حرفه آموزی، عمرشان به بطالت گذرانده نشود، چراکه وقتی در جامعه شرایطی برای فعالیت کردن این افراد وجود نداشته باشد، تحصیل کردنشان امر بیهوده‌یی است.

  حذف ناعادلانه از چرخه اشتغال

کمالی‌پور یادآورشد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا در صورت اقدام به تحصیل یا کسب مهارت زندانیان، بتوانند بعد از خروج از زندان نیز از نتیجه کار خود بهره‌مند شوند، در همین راستا دستگاه قضایی که فضای کسب علم برای این افراد را ایجاد کرده است، باید امکان فعالیت زندانیان تحصیلکرده بعد از خروج از زندان را هم فراهم کند. او اظهار کرد: هم‌اکنون اگر فردی به هر جرمی برای مدت 24 ساعت هم بازداشت شود، حتی اگر محکومیتی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی نشود را نیز به همراه داشته باشد، اما متاسفانه در پی استعلام مراکزی که به دنبال جذب نیرو هستند، منجر به حذف یا از کار برکنار شدن وی خواهد شد. عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، تاکید کرد: تغییر نگرش جامعه نسبت به زندانیانی که کسب علم کرده‌اند امری ضروری است و اینجاست که دستگاه قضایی می‌تواند نقشی اثرگذار در بازگشت این افراد به بطن جامعه داشته باشد، همچنین نهادهای فرهنگی، اجتماعی و پوششی هم می‌توانند نقش موثری در تحقق این مهم داشته باشند، اما دستگاه قضایی سهم ویژه‌یی در این مورد دارد.

 

ارسال نظر