با آرمان‌ها در حوزه زنان فاصله داریم

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۰۷
با آرمان‌ها در حوزه زنان فاصله داریم

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان ریاست‌جمهوری گفت: نرخ مشارکت زنان نسبت به قبل از ریاست‌جمهوری آقای روحانی تقریبا دو برابر شده است، اما در مقایسه با کشورهای اطراف با آرمان‌هایمان فاصله داریم.

لیلا فلاحتی افزود: کشورهای منطقه برای ارتقای آموزش و بهداشت زنان وارد عمل شدند، در عربستان، امارات و به ویژه در قطر و ترکیه تجربه‌های زیادی در خصوص سرمایه‌گذاری در رابطه با آموزش زنان کسب شده است و این حوزه از حوزه آموزش پایه به آموزش عالی رسیده است. او گفت: به نوعی زنان در این کشورها در حوزه تخصصی صاحب تحصیلات و تخصص هستند؛ بنابراین برای پیشرفت کشور بهره‌گیری از این سرمایه در دستور کار این کشورها قرار گرفته است و شاهد این هستیم که در عربستان سعودی ۲۵ درصد مجلس در اختیار زنان است و زنان در این کشورها سهم بالایی در مشارکت در سطح پارلمانی دارند. مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به شاخص نابرابری جنسیتی کشورهای منطقه به ایلنا گفت: به عنوان مثال از نظر شاخص نابرابری و شکاف جنسیتی امارات رتبه ۲۴ و ایران رتبه ۱۳۹ از بین ۱۴۴ کشور دنیا را دارد. اگر به زیرشاخص‌های همین شاخص شکاف جنسیتی نگاهی بیاندازیم، عمده‌ترین تفاوت‌مان در حوزه سیاست است که ایران و امارات را در این رتبه متفاوت کرده است. یعنی رتبه امارات در مشارکت سیاسی در سطح وزرا و پارلمانی ۸۳ و ایران در رتبه ۱۳۳ است. همین باعث می‌شود که متوجه شویم، چرا در این بخش این حجم تفاوت وجود دارد. او افزود: ایران در این زمینه منفعل عمل نکرده است، از طریق شهیندخت مولاوردی در زمان ریاست معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری این مساله بطور جد پیگیری شد و حتی نتیجه آن در انتخابات شوراهای شهر و روستاها و مشارکت زنان قابل مشاهده بود؛ حتی در بخش پارلمان نیز نرخ مشارکت تقریبا دو برابر شد، اما در سطح وزرا هنوز با انتظاراتی که وجود دارد، فاصله داریم.

فلاحتی گفت: معصومه ابتکار نیز از زمان تصدی در پست معاونت امور زنان در این خصوص پیگیری‌های جدی داشتند و طبق مصوبه دولت مقرر شده است که ۳۰ درصد از پست‌های معاونت‌های وزرا در اختیار زنان قرار گیرد و این فرآیند در وزارتخانه‌ها آغاز شده است. امیدواریم در یک بازه زمانی مدیرانی که تجربه در سطح معاونت وزرا را دارند بتوانند پست‌های وزارتی را در ایران کسب کنند و نمی‌شود گفت که منفعل بوده‌ایم.

 

ارسال نظر