شماره‌گذاری دوباره خودروهای پرمصرف

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۰۶
شماره‌گذاری دوباره خودروهای پرمصرف

مصوبه دولت مبنی بر جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف یک ماه و نیم بیشتر دوام نیاورد. اوایل مهر هم محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون او، قول دادند که مصوبه دولت به زودی لغو می‌شود. البته قول آنها به تولیدکنندگان خودرو بود؛ خودروسازانی که آنقدر به دولت فشار آوردند تا مصوبه محیط زیستی‌اش را چند روزه لغو کند. حالا این مصوبه لغو شده و تولید و شماره‌گذاری خودروهایی با مصرف بیش از 5/8 لیتر بنزین در هر 100کیلومتر به حالت قبل برگشته است. وزیر صنعت در این باره گفته «خریداران این خودروها نگران شماره‌گذاری نباشند» اما احتمالا منظور شریعتمداری این است که خودروسازان نگران نباشند.

حالا آنگونه که معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور گفته، مصوبه دولت و تولید خودروهای پرمصرف داخلی با فشار خودروسازان لغو شده است. روحی، معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت موضوع آلودگی هوا اظهار کرد: سال گذشته بحث شماره‌گذاری خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به شرط داشتن استانداردهای لازم را داشتیم که از ابتدای مهر ماه سال گذشته برای خودروهای سنگین درون‌شهری اقدام شد و شماره‌گذاری منوط به تجهیزات لازم شد. او با بیان اینکه در مورد موتورسیکلت‌های کاربراتوری هم شماره‌گذاری متوقف شد مگر آنها که موتورشان پیش از این مصوبه تولید و وارد شده بود، گفت: موتورهای انژکتوری حدود ۳۰هزار دستگاه و موتورهای کاربوراتوری کمتر از هزار دستگاه شماره‌گذاری شده و به دنبال آنیم که به دنبال موتورهای برقی و با سوخت پاک برویم. در شهر تهران ۸۰ درصد آلایندگی گفته می‌شود که به منابع آلاینده مربوط است.

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: سال گذشته بیش از حدود یک و نیم میلیون خودرو شماره‌گذاری کردیم و کمتر از یک دهم آن اسقاط شده‌اند. مهم‌ترین کاری که باید کنیم آن است که خودروهای موجود که آلایندگی ایجاد می‌کنند را از چرخه خارج کنیم. موضوع مهم دیگر ارتقای کیفیت خودرو تولیدی همچنین ارتقای کیفیت سخت ماست.

 روحی اظهار کرد: درحال حاضر تولید خودروهای پرمصرف داخلی که مربوط به 4 شرکت بودند با لغو مصوبه دولت با فشار خودروسازان از سر گرفته شده و باید به سمت کاهش آلودگی هوا برویم.

 

ارسال نظر