اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۲۵

اخراج مادران شاغل دارای فرزند شیرخوار

تابستان سال جاری پیرو شکایت یک کارفرما دستورالعمل صادره از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ممنوعیت اخراج زنان کارگر که فرزند شیرخوار زیر 2 سال دارند، توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری لغو شد.

لغو این دستورالعمل در کنار دستورالعمل دولت مبنی بر کاهش ساعت کاری زنان در ادارات دولتی، اشتغال زنان را با موانعی دیگر رو به رو کرده است.

رییس کمیته بانوان کانون عالی کارگری با اشاره به اینکه با دستور دیوان عدالت اداری کارفرمایان می‌توانند مادران شاغل دارای فرزند شیرخوار کمتر از 2 سال را اخراج کنند، گفت: ما شاهد برداشته شدن چتر امنیت شغلی نسبی ایجاد شده از روی این قشر زحمتکش هستیم. سمیه گلپور افزود: به دنبال لغو این دستورالعمل، عده‌یی از کارگران خانم شرکت داروپخش از محل کار اخراج شدند، در حالی که فرزندان شیرخوار داشتند.

این فعال کارگری ادامه داد: در موضوع اشتغال بانوان به‌ویژه اشتغال بانوان کارگر دچار خلأهای قانونی بسیاری هستیم به‌طوری که مساله نقش‌آفرینی زنان در خانواده برای یک بانوی کارگر با توجه به عدم قوانین حمایتی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. این فعال کارگری معتقد است، شعارزدگی برخی مسوولان بیشتر از هر چیز دردآور است و برخلاف آن کارفرمایان تصویب قوانین حمایتی برای زنان شاغل را نه تنها در راستای تقویت بنیان خانواده نمی‌دانند، بلکه عاملی برای نداشتن رغبت در جذب نیروی زن قلمداد می‌کنند.

ممنوعیت جابه‌جایی زایران با اتوبوس‌های درون شهری

فرمانده پلیس راه کشور از نظارت ویژه پلیس بر رانندگان حمل و نقل عمومی در اربعین امسال خبر داد و گفت: رانندگان ناوگان برون شهری از میان حرفه‌ای‌ترین رانندگان انتخاب شده‌اند.

محمدحسین حمیدی با اشاره به تدابیر پلیس برای راهپیمایی اربعین نیز گفت: پیش‌بینی ما افزایش شمار زایران به سمت پایانه‌های مرزی است و آمادگی‌های لازم در این زمینه وجود دارد. امسال در مرز خسروی نیز شرایط تردد مهیا است و طرح ویژه ترافیکی ما از 8 آبان‌ماه در معابر آغاز خواهد شد. او با بیان اینکه پلیس به ناوگان حمل و نقل عمومی نظارت دارد، اظهار کرد: رانندگانی که برای طرح اربعین استفاده می‌شوند از بهترین رانندگان هستند. فرمانده پلیس راه کشور با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های درون شهری که به سمت کشور عراق حرکت می‌کنند، حق ندارند در طول مسیر مسافر سوار کنند، گفت: حمل و جابه‌جایی مسافر توسط اتوبوس‌های درون شهری در جاده‌ها توسط این اتوبوس‌ها ممنوع است و اساسا شرایط این اتوبوس‌ها نیز چنین اجازه‌یی را نمی‌دهد و قطعا پلیس با چنین مواردی برخورد می‌کنند. خدمه این اتوبوس‌ها نیز باید حتما بیمه شوند.

علامه اظهار کرد: متاسفانه زندگی بدون تحرک در زنان ایران دو برابر مردان است و این خطر ابتلا به بیماری‌ها را برای زنان بیش از مردان افزایش می‌دهد. کم‌تحرکی در زنان بیشترین فاکتور خطر برای زنان است که نقش مهمی در مرگ و میر و ناتوانی زنان دارد. بنابراین اگر قرار باشد برنامه‌یی برای اولویت‌های سلامت زنان در نظر گرفته شود، نخستین و مهم‌ترین اقدام، افزایش فعالیت‌ جسمانی و ورزشی در زنان در گروه‌های سنی مختلف است.

بیماری قلبی نخستین عامل مرگ زنان ایرانی

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین و نخستین عامل مرگ و میر در زنان ایرانی است، گفت: براساس آمار بروز سرطان پستان روند صعودی داشته است. مطهره علامه با تاکید بر تحرک جسمانی در زنان به ایلنا گفت: فعالیت فیزیکی عاملی است که در همه ابعاد سلامت زنان از سلامت جسمی تا سلامت روانی و سلامت باروری موثر است. مهم‌ترین و شایع‌ترین علت ناتوانی‌ در زنان افسردگی و اضطراب است که با انجام فعالیت‌ جسمانی می‌توان از آن پیشگیری و شادابی، نشاط، اعتماد به نفس، عزت نفس زنان و کیفیت زندگی آنان را افزایش داد. او افزود: ورزش و فعالیت‌ فیزیکی در کاهش بیماری‌های کشنده زنان از جمله بیماری قلبی عروقی و سرطان‌ها نیز اثر پیشگیری‌کننده دارد. با افزایش فعالیت‌ ورزشی با صرف هزینه بسیار ناچیز می‌توان از هزینه‌های زیادی که بیماری‌های فوق بر خانواده تحمیل می‌کنند، پیشگیری کرد.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با تاکید براینکه بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین و نخستین عامل مرگ و میر در زنان کشور است، تصریح کرد: تمام عوامل خطر که یک خانم را به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی، دیابت و... مبتلا می‌کند با فعالیت‌ جسمانی منظم و مستمر قابل کنترل، قابل پیشگیری و قابل درمان است. او اظهار کرد: یک زن می‌تواند با انجام تمرینات ورزشی به مدت ۳۰ دقیقه در روز یا حداقل در ۵ روز هفته و البته با توجه به شرایط و بیماری خود از بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی و عوامل خطر آن پیشگیری کند.

افزایش جانباختگان حوادث رانندگی در شهریور

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، خراسان رضوی، فارس و تهران را سه استان دارای جانباختگان حوادث رانندگی در نیمه نخست امسال معرفی کرد.  احمد شجاعی در جلسه هماهنگی طرح ترافیکی ویژه اربعین که با حضور دستگاه‌های مختلف در مقر شهرک آزمایش برگزار شد، با اشاره به آمار حوادث رانندگی در نیمه نخست امسال افزود: در 6 ماهه نخست سال گذشته 1756 نفر جان خود را ازدست دادند که این آمار امسال به 1711 نفر رسید.  وی با بیان اینکه در شهریورماه امسال شاهد افزایش 2.6 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی بوده‌ایم، گفت: اما در شش ماهه امسال تعداد جانباختگان حوادث رانندگی کاهش داشته است. رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، خراسان رضوی، فارس و تهران را سه استان دارای بیشترین جانباخته حوادث رانندگی اعلام کرد و افزود: در این سه استان به ترتیب 138، 130 و 118 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. شجاعی همچنین اعلام کرد: بیشترین تصادفات در معابر برون شهری رخ داده و پس از آن معابر درون شهری و سپس معابر روستایی قرار دارند.

 

ارسال نظر