حمایت مجلس از افزایش سن قانونی ازدواج

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۲۲

سن قانونی ازدواج در ایران برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال است؛ سنی که برخی کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط زمانی و مکانی سن مناسبی برای ازدواج نیست و کودک در این سن حتی اگر به بلوغ جسمی رسیده باشد، هنوز کودک تلقی می‌شود و به بلوغ فکری نرسیده است.

البته جدا از پایین بودن سن، سختگیرانه نبودن قوانین حمایت از کودکان باعث شده در برخی مناطق، کودکان با سنینی حتی پایین‌تر از این سن، ناچار به ازدواج شوند.

برخی نمایندگان مجلس و فراکسیون زنان در تلاش برای وضع قوانین سختگیرانه‌تر و افزایش سن قانونی ازدواج هستند. نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بر ضرورت تعیین سن ازدواج به تبعیت از قوانین حاکم بر عصر نوین، با توجه به نیاز و مبانی علمی متناسب با شرایط روحی و جسمی افراد در چارچوبی قانونمند تاکید کرده است.  مسعود رضایی با تایید اظهارنظر برخی وکلای ملت مبنی بر اینکه اصلاح سن ازدواج کودکان مخالفانی از بیرون مجلس دارد گفت: ما در عصری زندگی می‌کنیم، که به دلیل گستردگی استفاده از ابزارهای نوین اطلاعاتی، افکار تمام ملل به هم پیوند خورده است، بنابراین لازم است سبک زندگی خود را در جهت انطباق با قوانین حاکم بر عصر نوین تغییر دهیم. او ادامه داد: امروزه بحثی که در گذشته، بر مبنای مسائل فقهی بر ضرورت تحقق ازدواج در سنین پایین‌تر توصیه می‌کرد، خودبه خود تبدیل به چالش شده است، بنابراین تغییر سن ازدواج به تبعیت از دنیا، با توجه به نیاز و مبانی علمی متناسب با شرایط روحی و جسمی افراد ضروری به نظر می‌رسد، ضمن اینکه در این مورد باید نگاه سنتی قبل را نیز بطور کامل ترک کنیم.

او با یادآوری ضرورت قانونمندسازی سن ازدواج اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون اجتماعی مورد بحث قرار گرفت، اما یکی از موانعی که در مسیر تعیین سن قانونی ازدواج وجود دارد، دیدگاه‌های دوگانه‌یی بوده که در این مورد وجود دارد، کما اینکه سن ازدواج صحیح از نظر فقهی نه سالگی برای دختران و پانزده سالگی برای پسرها تعیین شده و از نظر حقوق مدنی هم که قضات بر اساس آن باید برای تایید سن ازدواج اذن بدهند، هجده سالگی تعیین شده است. نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ارائه راهکار برای قانونمندسازی سن ازدواج به خانه مفت گفت: البته ممکن است در مناطقی که آگاهی کمتری وجود دارد، هنوز هم شاهد تحقق ازدواج‌هایی در سنین کمتر از چهارده سال باشیم، بنابراین امیدواریم با توصیه علمای دین، بزرگان حقوقی و مجموعه حاکمیت در این مورد به گونه‌یی برنامه‌ریزی شود، تا از شکل‌گیری ازدواج در سنین پایین، که هنوز فرد به بلوغ فکری نرسیده است، ممانعت به عمل آید.

 

ارسال نظر