ورود به عراق بدون ویزا؛ ممنوع

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۳۲
ورود به عراق بدون ویزا؛ ممنوع

بیست‌و‌سه روز تا اربعین حسینی مانده است و هزاران ایرانی از طریق مرزهای غربی کشور، وارد عراق می‌شوند تا بر‌ای مراسم اربعین در کربلا باشند.  معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اختلال عبور و مرور در مرزها برای مراسم اربعین، گفته است: تسهیل‌گری برای عبور و مرور زائرین و نظم و امنیت یکی از موضوعات اصلی است که باید به کیفیت این مساله بپردازیم. وارد شدن به عراق بدون ویزا ممکن نیست.  حسین ذوالفقاری ادامه داد: عده‌یی می‌گویند‌ای کاش رفتن به کربلا در مراسم اربعین رایگان می‌شد بله ما هم از خدا می‌خواهیم که نمی‌شود این کار نیازمند توافق دو کشور است. رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: ایجاد اختلال برای کسانی که ویزا و روادید دارند شرعا و قانونا حرام است، کشور عراق گفته است در صورت مشاهده بی‌نظمی مرز بسته خواهد شد که اگر این اتفاق افتاد نگویید که چرا نتوانستید مشکلات را برطرف کنید.  ذوالفقاری با اشاره به اینکه تا دو روز به اربعین صدور ویزا انجام می‌شود افزود: علاوه بر سفارت و کنسولگری‌های عراق، 12دفتر دیگر هم ویزا صادر می‌کنند. او در ادامه با اشاره به مشکلاتی که زائران فاقد ویزا در نقطه صفر مرزی ایجاد کردند گفت: ناجا طرحی برای مقابله با این افراد طراحی کرده که امسال اجرا می‌شود تا افرادی که فاقد ویزا هستند از همان اول بازگردانده شوند و تجمعی در مرزها انجام نشود. اگر اتفاق سال قبل تکرار شود، عراق مرز را می‌بندد. او در ادامه با بیان اینکه سال گذشته شاهد بی‌نظمی توسط افرادی که روادید نداشتند، بودیم، گفت: امسال ما در این امر جدی هستیم و خوشبختانه مرز خسروی هم امسال فعال است.

 اصرار بر تردد از مرز مهران درست نیست

او در ادامه افزود: نمی‌دانم علت اصرار بر اینکه از مرز مهران عبور کنند، چیست، اگر فاجعه‌یی مثل منا اتفاق افتاد چه باید کرد؟ ذوالفقاری خطاب به دست اندر کاران راهپیمایی اربعین گفت: انتظارات را باید مدیریت کرد، سوالی از شما دارم آیا باید تمام خورد و خوراک اقامت افراد در طول ماندنشان در عراق با نذورات مردم باشد؟ درست است که ۸۰ درصد پذیرایی مردم از نذورات است اما بعداز روز اربعین که دیگر کم کم این پذیرایی جمع می‌شود چرا توقع ایجاد می‌کنید که خوراک تمام طول مدت اقامت باید از نذورات باشد.

 بیمه زائران اربعین ضروری است

او اظهار کرد: بحث بعدی بیمه است که باید صورت بگیرد، سال گذشته ۶۰ نفر از کسانی که در حمله تروریستی کشته شدند بیمه نداشتند حالا ببینید خانواده‌هایشان چه مشکلاتی دارند. رییس ستاد اربعین تاکید کرد: مساله بعدی هماهنگی است که باید امسال بیشتر شود و درخواستم از دوستان این است که با دولت عراق هماهنگی لازم را داشته باشید. ذوالفقاری افزود: در سه استان مرزی کرمانشاه، خوزستان و ایلام تقریبا همه تلاش خودشان را برای برگزاری کرده‌اند و مسوول هماهنگی و اجرایی صفر تا صد مراسم اربعین را دارند. قرار شده است در مرز، یک تیم از ما یک تیم از عراق مسوول هماهنگی باشند.

 خانم‌ها گروهی به عراق سفر کنند

رییس ستاد اربعین تاکید کرد: خواهش می‌کنم کار اطلاع‌رسانی و اقناع صورت بگیرد و خانم‌ها با خانواده یا کاروانی و گروهی به عراق سفر کنند. کنترل نرخ‌ها یکی از مطالبات مردم است و باید جلوی اجحاف‌ها رو بگیریم. ذوالفقاری تاکید کرد: طبیعی است که مردم دو تا سه روز برای زیارت بمانند اما نه اینکه ۱۰ روز بمانند و توقع داشته باشند که پذیرایی آنان بر عهده ستاد اربعین باشد. برای ویزا هم الان حدود سیصد هزار نفر در سامانه سما ثبت‌نام کرده‌اند. اما مردم زودتر برای دریافت ویزا اقدام کنند تا در روزهای آخر با ازدحام مواجه نشویم.

 

ارسال نظر