اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۵۳

آغاز ارزیابی جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی

ارزیابی کارشناسان اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت(IUCN) از جنگل‌های ارسباران برای بررسی سایت‌‌های طبیعی این منطقه حفاظت‌ شده و ثبت جهانی آن آغاز شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: ۲ ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در طول اقامت یک هفته‌یی خود در منطقه از جنگل‌های آینالو، عاشقلو، پارک جنگلی مکیدی، زیستگاه‌های اکولوژیک، ایستگاه پرورش گوزن قرمز، مرکز میراث جهانی وینق و پارک ملی تازه کند، منطقه آنزا، زیستگاه شاه حیدر، جنگل‌های سرو بازدید خواهند کرد. طالبیان افزود: کارشناسان در این سفر، عرصه پیشنهادی به یونسکو و خطوط عرصه و حریم مرز‌ها را بررسی کرده و دیدار‌هایی نیز با مردم محلی و مدیران دولتی خواهند داشت.

گفت: حضور ارزیابان IUCN در این منطقه بخشی از فرآیند پرونده است که پس از اتمام بازدیدها، گزارش آن به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت ارسال می‌شود. وی خاطرنشان کرد: نتیجه این گزارش‌ها فروردین و اردیبهشت سال ۹۷ به یونسکو ارائه می‌شود تا در چهل و دومین اجلاس تیر ماه سال آینده، این پرونده به عنوان دومین میراث طبیعی ایران پس از تایید اعضای یونسکو به ثبت جهانی برسد.

جنگل‌های ارسباران با احتساب عرصه و حریم‌ها بیش از ۱۶۰هزار هکتار وسعت دارد و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌انداز‌های بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال ۱، ۳، ۵، ۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. منطقه حفاظت شده ارسباران در مرداد ماه ۹۳ به شماره ۲۰۴ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.

گازگرفتگی سال گذشته 836 نفر قربانی گرفت

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که آمارهای سازمان پزشکی قانونی در سراسر کشور نشان می‌دهد بیش از 70درصد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن مربوط به نیمه دوم هر سال است.

طبق گزارش این سازمان با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است؛ در سال 1395 در مجموع 836 تن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که 630 مورد از این تلفات تنها مربوط به نیمه دوم سال است.

براساس این گزارش در نیمه دوم سال گذشته بیشترین آمار مرگ ناشی از گازگرفتگی با 147فوتی در دی ماه و بیشترین افزایش آمار تلفات با رشد 59 درصدی در آذر ماه به ثبت رسیده است. شمار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن به طور کلی در سال گذشته با رشد 33.5درصدی مواجه بود این درحالی است که در 3سال پیش از آن (1392تا 1394) شاهد کاهش آمار مسمومیت با گاز هر سال نسبت به سال قبل از آن بودیم.

۱۵ میلیون نفر در کشور درگیر اختلالات روانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار نسبت به اینکه 15 میلیون نفر در کشور از اختلالات روانی رنج می‌برند، ‌بر ضرورت تدوین برنامه کوتاه و میان مدت برای پیش‌گیری از بروز اختلالات روانی تاکید کرد.

همایون‌هاشمی گفت:«باورهای غلط و تابوهای موجود موجب شده افراد از مراجعه به کلینیک‌های روان پزشکی و مراکز درمانی امتناع کنند که در این رابطه می‌طلبد فرهنگ‌سازی مناسبی انجام شود.»

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته نمی‌توان تمامی 15میلیون نفر را بیمار نامید در واقع یک سری اختلالات روانی بسته به شرایط زندگی به صورت مقطعی برای هر فردی پیش می‌آید که مرتفع کردن آنها نیازمند مراجعه به کلینیک‌های روان پزشکی است. وی با انتقاد از اینکه بحث سلامت روان و مددکاری اجتماعی در کشور مغفول مانده است، تصریح کرد: این درحالی است که توجه به بخش مشاوره و روان‌شناسی می‌تواند بسیاری از اختلالات روانی را کاهش دهد که نیاز به مداخلات جدی‌تری نداشته باشد. این نماینده مجلس دهم با تاکید بر لزوم تقویت بخش مشاوره و روان‌شناسی گفت: سازمان اختصاصی برای این موضوع ایجاد شده اما هنوز نتوانسته است ضریب نفوذ خود را بین آحاد مردم افزایش دهد؛ به صورت جدی نیاز است مداخله روان شناس در زندگی ایرانیان توسعه پیدا کند تا بسیاری از مشکلات با مشاوره رفع و نیازی به مداخلات بعدی نباشد.

هاشمی با بیان اینکه استرس و اضطراب در میان دانش‌آموزان کشور به وفور دیده می‌شود، گفت: می‌طلبد وزارت آموزش و پرورش با به کارگیری مشاوران متبحر و آگاه به علم روانپزشکی ورودی جدی به این موضوع داشته باشد.

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس دهم با بیان اینکه بیکاری، فقر اقتصادی و اعتیاد موتور محرک بیماری‌های روحی و روانی است، افزود: این مشکلات در نهایت به اختلالات روانی منتهی می‌شود که اگر افراد درگیر به موقع تحت درمان قرار نگیرند، شدت و عمق بیماری آنها افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمارهای ارائه شده از افراد درگیر اختلالات روانی جای نگرانی دارد و در واقع شدت و عمق موضوع به اندازه‌یی است که مسوولان برنامه کوتاه و میان مدت برای پیش‌گیری از بروز اختلالات روانی و مدیریت آنها تدوین کنند.

 

ارسال نظر