اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۷۴

آسیب جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت

اسفند پارسال برخی نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس پس از آنکه موضوع تلفیق بیمه‌ها نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد، راهکار ادغام دو وزارت رفاه و تامین اجتماعی با وزارت بهداشت با نام وزارت «سلامت و رفاه» و جدایی بخش آموزش از وزارت بهداشت را مطرح کردند. حالا جدایی بخش درمان از وزارت بهداشت را دوباره برخی نمایندگان مطرح کرده‌اند، اما معاون آموزشی وزارت بهداشت معتقد است: باید کمک کنیم که سلامت مردم ارتقا یابد و چالش‌هایی که پیش روی این هدف است‌برداریم، نه اینکه خودمان مشکلاتی برای این حوزه ایجاد کنیم. بدون شک جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت پاسخگویی به نیازهای سلامت مردم را با مشکل مواجه می‌کند. باقر لاریجانی گفت: اخیرا مباحثی مطرح می‌شود که آموزش علوم پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شود و با وزارت علوم یکی شود. این موضوع اصلا به صلاح کشور نیست و صدمات جبران‌ناپذیری را به بدنه بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند. او افزود: این موضوع سال‌ها پیش در مراجع قانون گذار مختلف از جمله در صحن علنی مجلس مطرح شد و مخالفین و موافقین زیادی داشت و بعد‌ها نیز در زمان بررسی سیاست‌های کلی نظام سلامت این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و مباحث خیلی جدی نیز در این زمینه مطرح شد و در نهایت جدایی آموزش علوم پزشکی از سایر رشته‌ها و باقی ماندن آن در وزارت بهداشت به عنوان مصوباتی که مورد تایید رهبری قرار گرفت ابلاغ شد. اکنون با تصویب این موضوع و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری وقت اجرا و پیگیری است و دیگر زمان برگشتن به عقب نیست.

قانون عصای سفید سرآغاز حمایت از معلولان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، موفقیت در اجرای قانون عصای سفید را منوط به فرهنگسازی و بازنگری سایر قوانین راهنمایی و رانندگی دانست.

مسعود رضایی با ارزیابی مثبت از اجرای قانون عصای سفید در جهت حمایت از جامعه معلولان کشور افزود: این اقدام می‌تواند تاثیر بسزایی در تامین امنیت معلولان داشته باشد، ضمن اینکه گامی مثبت در جهت احقاق حقوق این افراد در سطح جامعه خواهد بود. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته اجرای این قانون در جایی می‌تواند اثرگذار باشد، که ابعاد تنبیهی و اطلاع‌رسانی آن نیز مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی دقیقی در فرهنگسازی برای اجرای این قانون در جامعه صورت بگیرد، بنابراین آگاهی‌بخشی در این مورد بر اجرای این قانون اولویت دارد. او با انتقاد از نحوه اجرای قوانین حمایتی از جامعه معلولان کشور به خانه ملت گفت: متاسفانه تاکنون توجه به قوانین حمایتی که برای افراد معلول جامعه تصویب شده تنها در حد شعار بوده است، کمااینکه پیش از این براساس قانون، شهرداری‌ها موظف به بهسازی معابر و اماکن عمومی جهت عبور و مرور و استفاده معلولان شدند، اما هنوز فرهنگ لازم برای توجه عموم به این مهم در کشور نهادینه نشده است.

او اظهار کرد: اجرای قانون عصای سفید در جایی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که ما ابتدا بتوانیم سایر قوانین راهنمایی و رانندگی را نیز به خوبی اجرا کنیم، کمااینکه توجه به خط عابر پیاده هنوز در جامعه از سوی رانندگان مورد غفلت قرار گرفته و جان عابران پیاده را تهدید می‌کند.

اظهارات جدید در مورد پرونده مرگ کیارستمی

رییس کل سازمان نظام پزشکی درباره پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی اظهاراتی را مطرح کرد.  بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، ایرج فاضل در یادداشتی درباره پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی به نکاتی اشاره کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «سوگوارانه روزهای پایان زندگی این مرد بزرگ همراه با عوارض و ناراحتی‌هایی شد که در پس یک عمل جراحی بروز کرد ولی با کمک و همکاری گروهی از بهترین پزشکان این مملکت کنترل شد و در مسیر بهبودی قرار گرفت و در نتیجه ایشان از بیمارستان مرخص شدند و درمان به‌صورت سرپایی ادامه داده شد. طی این مرحله بنا به اراده و خواست شخصی تصمیم سفر به کشور فرانسه گرفته می‌شود که هنوز مشخص نیست چه فردی از نظر پزشکی این تصمیم را تایید کرده است. ایشان در بدو ورود بنا به گزارش پزشکی فرانسه مورد درمان با داروی هپارین (داروی ضد انعقاد خون) قرار می‌گیرد که یکی از عوارض این دارو به خصوص در سنین بالاتر خونریزی مغزی است.

سیر نهایی بنا به همین گزارش بروز علائم خونریزی مغزی و در پی آن اغما بوده است که متاسفانه به پایان زندگی این مرد بزرگ منجر می‌شود و این فقدان جانسوز قلب همه علاقه‌مندان و دوستداران این شخصیت یگانه دنیای هنر را به درد می‌آورد و موجب طرح سوالات گوناگون در اذهان عمومی می‌شود.»

جمع‌آوری متکدیان در سنین مختلف ادامه دارد

معاون استاندار و فرماندار تهران با اشاره به آنچه «اظهارنظر افراد غیرمسوول در خصوص توقف طرح قانونی ساماندهی متکدیان در سنین مختلف» خواند، گفت: ادعای توقف جذب، پذیرش و ساماندهی کذب و بی‌اساس است. عیسی فرهادی، با یادآوری اینکه این طرح براساس قانون شورای اجتماعی کشور به مرحله اجرا درآمده است اظهار کرد: جمع‌آوری متکدیان در سنین مختلف از سطح شهر تهران ادامه دارد واین امر متوقف نشده است. رییس قرارگاه فوریت‌های اجتماعی شهر تهران اضافه کرد: براساس دستورالعمل شورای اجتماعی کشور، قرارگاه فوریت‌های اجتماعی شهر تهران با محوریت فرمانداری تهران موظف است که این طرح را تا برطرف شدن این آسیب اجتماعی به نحو مطلوب و مقتضی دنبال کند. فرهادی یادآور شد: متاسفانه اخیرا افرادی غیرمسوول در مصاحبه‌هایی درخصوص توقف قانون سامان‌دهی متکدیان درسنین مختلف صحبت کرده‌اندکه خلاف قانون است.

او افزود: قرارگاه فوریت‌های اجتماعی شهر تهران از همکاری و همراهی شهروندان تهرانی درخصوص جمع‌آوری متکدیان نهایت تشکر را دارد.

 

ارسال نظر