پرداخت 17هزار دلاری خارجی‌ها برای شکار در قرق‌های اختصاصی ایران

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۸۸

گردشگران خارجی برای شکار هر رأس پرنده در قرق‌های اختصاصی ایران، ۱۵ تا ۱۷هزار دلار پرداخت می‌کنند. سال گذشته در سه قرق ۳۴ رأس شکار شد که ۳۵ درصد از آنها سهم خارجی‌ها بود. به این ترتیب سال پیش، از گردشگری شکار فقط در سه منطقه ایران بیش از ۲۰۰هزار دلار عاید جوامع محلی شده است.

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، درباره این خبر به ایسنا می‌گوید: سال گذشته پنج منطقه به تفکیک سه منطقه در یزد، یک منطقه در کرمان و یک منطقه دیگر در سمنان به عنوان قرق اختصاص در شورای عالی محیط‌زیست مصوب شد که برای گونه‌هایی چون کل و بز، قوچ، میش و آهو با توجه به رشد جمعیتی که داشتند، مجوز شکار صادر شد. حدود ۳۵ درصد از مجوز شکارها برای اتباع خارجی بوده که براساس گزارش‌های یزد و کرمان، اتباع خارجی برای این مجوزها حدود ۱۵ تا ۱۷هزار دلار به قرق‌داری دادند که با جذب نیرو باعث حفاظت از این منطقه و رشد گونه‌های جانوری آن شده بود. تیموری توضیح داد: ارز پرداخت شده فقط سهم قرق‌دار و به عبارتی بخش خصوصی بوده و سهم دولت که طبق قانون حدودا یک‌هزار دلار برای شکار ویژه است، برای قرق‌های اختصاصی، یک‌چهارم از سهم شکار ویژه درنظر گرفته شده تا طبق مصوبه شورای عالی محیط‌زیست، این اقدام به تشویق و ترغیب قرق‌دار خصوصی منجر شود. مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست، باورهایی درباره واگذاری کامل قرق‌ها به بخش خصوصی را رد و تاکید کرد: این‌طور نیست که مرتع یا زمینی را به بخش خصوصی واگذار کنیم، بلکه بخش خصوصی، جوامع محلی و تعاونی باید برای یک منطقه برنامه حفاظتی تعریف کنند و آن را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه دهد تا آن قرق را به مدت ۵ سال در اختیارشان قرار دهیم.

اگر تخلف کنند، قرق یک‌طرفه لغو می‌شود. ما کمیته فنی برای این موضوع داریم، مثلا اگر شکارچی غیرمجازی با هماهنگی قرق‌دار داخل منطقه شود، تخلف است و به صورت یک‌طرفه قرق لغوِ مسوولیت می‌شود.

او همچنین درباره میزان شکار غیرمجاز در قرق‌های اختصاصی توضیح داد: با توجه به منافعی که قرق‌دارها دارند، خوشبختانه تاکنون اداره‌های محیط‌زیست از این مناطق اختصاصی، گزارش تخلف نداده‌اند. قطعا جوامع محلی و افرادی که این قرق‌ها را در اختیار دارند، دلسوزند؛ آنها هم نگرانی‌هایی دارند و حافظ حیات‌وحش هستند، اما می‌خواهند منافعی هم داشته باشند و در عین حال تکلیف و حقوق‌شان مشخص باشد که در شورای عالی محیط‌زیست، تکلیف‌شان حفظ قرق و حیات‌وحشِ آن و حقوق‌شان صدور مجوز شکار همراه با بهره اقتصادی تعیین شده است.

 

ارسال نظر