اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۳۷

سربازها دیپلم مهارتی می‌گیرند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از برگزاری جلسات مشترکی با ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: مذاکراتی بر سر کسر خدمت سربازی فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و ارائه دیپلم مهارتی دوم به فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظری در حال انجام است.

علی زرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مهارت‌آموزی در دوران سربازی اظهار کرد: در تلاشیم تا مهارت‌آموزی را در کشور توسعه دهیم. در همین راستا ستاد کل نیروهای مسلح جلسات مشترکی با بخش‌های مختلف دارد که یکی از کارگروه‌ها مربوط به آموزش و پرورش است. وی افزود: موارد مختلفی در این جلسات مشترک در دست بررسی است که از جمله آنها تعیین تکلیف خدمت سربازی برای دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل شاخه‌های فنی و حرفه‌ای است. بحث اعطای مشوق‌هایی مبنی بر کسر خدمت از دوره سربازی برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها مطرح است. همچنین قرار است توافقاتی صورت بگیرد تا آنها که فارغ‌التحصیل رشته‌های نظری هستند نیز در دوره سربازی تحت آموزش‌های مهارتی قرار بگیرند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تلاش می‌کنیم مهارت‌ها را طوری تنظیم کنیم که این دانش‌آموزان یک دیپلم دیگر هم بگیرند، یعنی دو دیپلم داشته باشند.

زرافشان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا کاهش 600 پرسنل از بدنه وزارت آموزش و پرورش صحت دارد؟ گفت: در ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه آمده است که باید دستگاه‌های دولتی 15درصد از نیروهایشان را کاهش دهند. البته این موضوع در قانون برنامه پنجم توسعه هم مطرح بود اما اجرا نشد. باید طبق برنامه ششم توسعه 15درصد از نیروهای آموزش و پرورش کاهش یابد.

شناسایی ۹۰ هزار کودک دچار سوءتغذیه

رییس کمیته امداد از شناسایی ۹۰هزار کودک دچار سوء تغذیه خبر داد و گفت: برای تغذیه آنها مبلغ ۷۰هزار تومان به صورت ماهانه واریز می‌شود.

پرویز فتاح با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس با تشریح اقدامات این نهاد با بیان اینکه همکاری و تعامل بسیار خوبی با دولت داریم، گفت: . وی با اشاره به اینکه در رابطه با بیمه تامین اجتماعی ۲۵۰هزار خانوار اقدام کرده‌ایم گفت: در حال حاضر حدود ۵هزار نفر یک سوم حقوق بازنشستگی را دریافت می‌کنند در حالی که وضعیت مطلوب برای ما این است که این افراد مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شوند.  وی افزود: در حال حاضر هزینه تحصیل ۳۳۰هزار دانش‌آموز و ۷۲هزار دانشجوی تحت پوشش برعهده کمیته امداد است به‌طوری که در اول مهر امسال برای دانش‌آموزان مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای تهیه نوشت افزار در اختیار آنها قرار گرفت.  همچنین متوسط شهریه هر دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی 1.5میلیون تومان برآورد می‌شود که از سوی کمیته امداد پرداخت می‌شود. فتاح با بیان اینکه بیشترین جمعیت تحت پوشش کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار با حدود یک‌میلیون نفر تشکیل می‌دهند، گفت: همچنین یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر افراد سالمند و روستایی و ۱۷۵هزار یتیم تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند که به‌طور متوسط هر یتیم با توجه به شرایط خانوادگی خود ۵ حامی مردمی دارد و متوسط ۱۴۰هزار تومان از سوی حامیان خود دریافت می‌کند. رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و تحت پوشش قرار گرفتن خانواده‌های آسیب دیده از سوی این نهاد حمایتی گفت: در حال حاضر ۳۵هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند که سرپرست این خانواده‌ها در زندان به سر می‌برند.

وی همچنین خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد که سرپرست آنها اعتیاد به موادمخدر دارد را ۴۰هزار نفر اعلام کرد و گفت: متاسفانه شاهد دست‌برد زدن به صندوق‌های صدقه از سوی معتادان در شهرها به ویژه تهران هستیم که این مشکل را با جمع‌آوری صندوق‌های قدیمی و الکترونیکی کردن پرداخت صدقات حل کرده‌ایم. فتاح همچنین با اشاره به کمک کمیته امداد به کودکان کمتر از ۶ سال تحت پوشش گفت: ۹۰هزار کودک دارای سوء تغذیه شناسایی شده و برای تغذیه آنها مبلغ ۷۰هزار تومان به صورت ماهانه واریز می‌شود.

ایجاد ۴ هزار فرصت شغلی برای معتادان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به ایجاد ۴هزار فرصت شغلی برای معتادان اشاره کرد و در خصوص بیمه اعتیاد، گفت: در سال ۹۶ بودجه به ۷۹میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است در حال حاضر دستور‌العمل اجرایی آن نوشته شده ولی همچنان براساس دستورالعمل سال قبل کار انجام می‌شود هر آنچه در کمیته درمان در برنامه‌ریزی انجام می‌دهند باید مصوب بشود که اگر انجام شده جای تشکر و قدردانی دارد.

افشار با اشاره به اینکه درمان اعتیاد رایگان نمی‌شود، افزود: با اعتبار ۷۹میلیارد تومانی هم نمی‌شود همه معتادان را زیر پوشش قرار داد سرانه بیمه باید در سال ۲۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا بتوانیم به اجرای برنامه هایمان برسیم.

وی گفت: مراکز ماده ۱۶ باید در اختیار بهزیستی باشند که ۱۸ مرکز در اختیار این نهاد قرار گرفتند و ۲ مرکز دیگر هم تا پایان ماه به بهزیستی واگذار می‌شود، ۸ مرکز هم باید برای نگهداری زنان داشته باشیم که ۵ مرکز قبلا فعال بود و ۳ مرکز دیگر هم تجهیز شد و دو مرکز هم برای زنان باردار در نظر گرفته شده است که به زنان معتاد باردار خدمات رسانی می‌کند.

افشار گفت: ۷هزار و ۵۱۶ مرکز اقدام به درمان معتادان می‌کند ۳۰۱ تیم سیار هم به معتادان خیابانی خدمات رسانی می‌کنند. تعداد زیادی از دی‌ای سی‌ها به متادون درمانی و افزایش خدمات مجهز شده‌اند.

۷۷ مرکز نگهداری شبانه در کشور فعال است. این تعداد از ابتدای سال کمتر بود اما هنوز به ایده‌آل نرسیده‌ایم. در سیستان و بلوچستان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و خوشحالیم که سمن‌ها برای فعالیت در امر کاهش و پیشگیری از اعتیاد ورود پیدا کرده‌اند.

 

ارسال نظر