مشکل بودجه برای پرداخت سرانه مدارس

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۳۵
مشکل بودجه برای پرداخت سرانه مدارس

سرانه مدارس هنوز پرداخت نشده است و مدارس دولتی ناچارند برای تامین هزینه‌های جاری، از والدین پول بگیرند. مطالبات حق‌التدریسی‌ها نیز به تعویق افتاده است؛ حق‌التدریسی‌هایی که البته حالا ادعا و درخواست استخدام نیز دارند.

وزیر آموزش و پرورش درباره سرانه مدارس گفته است: اعتباری که گرفتیم به خزانه رفته بخشی برای پرسنلی و مطالبات حق‌التدریس و بخشی برای سرانه است. امیدواریم با گشایش خزانه، به‌زودی پرداخت شود. سیدمحمد بطحایی جزئیات طرح «ایران مهارت» را تشریح کرد و گفت: در این طرح دبیرستانی‌ها در 20 جلسه با مهارت‌های پایه آشنا می‌شوند و اهداف آن با «طرح کاد» متفاوت است. او در حاشیه مراسم رونمایی از طرح کتاب ایران مهارت با بیان اینکه دانش‌آموزان بنا به علاقه، امکانات و مقتضیات منطقه‌یی و شرایطی که منطقه دارد می‌توانند این 500 مهارت را انتخاب کنند اظهار کرد: مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور اشارات مفصلی به ضرورت مهارت‌آموزی داشتند که سعی می‌کنیم در راستای عملیاتی کردن این منویات حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در قالب این طرح دانش‌آموزان ما برخی حرف و فنون را تمرین کرده و مهارت‌هایی را می‌آموزند گفت: زمان مهارت‌آموزی کوتاه و مختصر است اما می‌تواند در توسعه کارآفرینی و ایجاد انگیزه موثر باشد و دانش‌آموزان را از محفوظات خارج کند. بطحایی درباره طرح «کاد» که در گذشته اجرا می‌شد گفت: تجربیات خوبی از طرح‌های مشابه داشتیم اما برخی از آنها متوقف شد. این طرح، همان طرح کاد نیست. در طرح کاد دانش‌آموزان هفته‌یی یک‌بار به کارگاه‌ها مراجعه و مهارت‌ها و ظرافت‌های شغلی را می‌آموختند اما در این طرح دبیرستانی‌ها در 20 جلسه 1.5ساعته با مهارت‌های پایه آشنا می‌شوند و اهداف آن با طرح کاد متفاوت است. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امید است تعداد زیادی از دانش‌آموزان تحت پوشش طرح «ایران مهارت» قرار بگیرند گفت: بخش وسیعی از مدارس متوسطه اول و دوم مجری طرح خواهند شد.

بطحایی در پاسخ به اینکه این آموزش‌ها در داخل مدارس صورت می‌گیرد یا خارج از آن؟ گفت: تلاش می‌کنیم آموزش‌ها در داخل مدرسه صورت گیرد، اما در برخی رشته‌ها که تجهیزات قابل انتقال نیست، دانش‌آموزان باید به مراکز فنی بروند. 500 نوع مهارت متناسب با شرایط هر مدرسه و منطقه در نظر گرفته شده که از جمله آنها می‌توان به کار روی چوب، صنعت جواهرسازی، کار روی طلا، سفالگری و... اشاره کرد. او درباره هزینه‌های این طرح گفت: بخشی از اعتبارات از سوی ما، بخشی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای تامین می‌شود و برای بخشی دیگر نیز روی کمک و مشارکت اولیا حساب می‌کنیم.

 

ارسال نظر