از جنجال تعرفه بیهوشی تا بدهی 15 هزار میلیاردی

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۵۴
از جنجال تعرفه بیهوشی تا بدهی 15 هزار میلیاردی

پزشکان بیهوشی در یکی، دو هفته گذشته دست به اعتصاب و تجمع مقابل مجلس، در اعتراض به تعرفه‌های پایین مصوب شورای عالی بیمه و دولت زده‌اند. حالا چالش اعتراض به تعرفه‌ها در کنار بدهی وزارت بهداشت به مراکز درمانی و داروخانه‌ها، سیستم بهداشت و درمان کشور را با چالش رو به رو کرده است.

دیروز هم سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع اعتراض به تعرفه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه اخلال در درمان به بهانه کاهش درآمد با اخلاق پزشکی و تعهد قاطبه جامعه پزشکی مغایرت دارد، گفت: اخلال در درمان مردم موجب توهین به جامعه پزشکی است. همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مماشات نمی‌کنند.

ایرج حریرچی افزود: مراکز دولتی پناه مردم هستند. از اعضای هیات علمی و مدیران گروه مراکز آموزشی انتظار داریم مانند گذشته الگوی دانشجویان باشند و سعی کنند که مسائل داخل جامعه پزشکی حل شود.

او با اشاره به تجمع اعتراض‌آمیز پزشکان بیهوشی که مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: تعرفه مکانیسم مشخصی دارد. ابتدا در دبیرخانه شورای عالی بیمه مشخص می‌شود سپس به شورای عالی بیمه برای رای‌گیری می‌رود که وزارت بهداشت در اینجا یک رای دارد و بعد در هیات دولت تصویب می‌شود. اینکه همه موضوعات را به وزارت بهداشت یا یک شخص خاص نسبت دهند یا شخصی‌سازی کنند، اشتباه است.

حریرچی تاکید کرد: اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست. تعرفه چند رشته‌یی که امروز محل بحث است ۱۲ ماه مورد کار کارشناسی قرار گرفته و 8 ماه درباره آن مذاکره شده است. ادامه این مسائل به ضرر مردم، بیماران و کسانی است که این اقدامات را انجام می‌دهند. پیگیری‌ها باید از مسیر قانونی صورت گیرد.

وی گفت: رییس سازمان نظام پزشکی برای اصلاح تعرفه‌ها پیشنهاداتی را مطرح کردند. این اصلاح بر اساس توان مالی دولت، بیمه‌ها و کشور است و همیشه براساس کار کارشناسی و توجه به نظر گروه‌های مختلف تعیین می‌شود. نظر وزارت بهداشت این است که اگر ملاحظات اقتصادی کشور و بیمه اجازه دهد با افزایش تعرفه‌ها در چارچوب اقتصاد ملی موافق هستیم. هیچ وزارتخانه‌یی نمی‌تواند مصوبه دولت و شورای عالی بیمه را اجرا نکند. تنها زمانی می‌توان تغییر در تعرفه‌ها ایجاد کرد که دولت مجددا مصوبه‌یی در این زمینه داشته باشد و مسیر قانونی آن طی شود.

 مطالبات ۱۸ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مطالبات وزارت بهداشت به بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، تاکید کرد: اگر مطالبات وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دولتی در زمان خود به ‌درستی پرداخت شود می‌توانیم بدون هیچ کمک دیگری خدمت‌رسانی کنیم.  حریرچی در مورد وضعیت بدهی‌ها و مطالبات این وزارتخانه در ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: ما در حال حاضر ۱۸ هزار و ۸۱۵میلیارد تومان مطالبه داریم؛ در حالی که ۱۵ هزار و ۲۶۳میلیارد تومان رقم بدهی ما اعلام شده است. این تراز مثبت نزدیک به سه هزار میلیارد تومان برای یک سیستم خدماتی دستاورد بزرگی است.

او افزود: دو هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان از بدهی‌های ما مربوط به دارو، ۱۷۷۱ میلیارد تومان مربوط به لوازم مصرفی، ۵۷۲ میلیارد تومان مربوط به تجهیزات پزشکی، ۴ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان مربوط به قراردادهای مراکز درمانی، دو هزار و ۱۵۰میلیارد تومان بدهی پرسنل، ۱۳۲۲ میلیارد تومان کارانه کارکنان و دو هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان مربوط به بدهی کارانه پزشکان است. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: ۱۱ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان از چهار بیمه اصلی مطالبه داریم. در عین حال باید مطالبه مربوط به یک درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها را نیز به این رقم اضافه کرد. اگر مطالبات وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دولتی در زمان خود به درستی پرداخت شود می‌توانیم بدون هیچ کمک دیگری خدمت‌رسانی کنیم.

حریرچی درباره آمار هزینه‌های حوزه سلامت به تفکیک خدمات گفت: در سال اول اجرای طرح تحول 11.3درصد هزینه‌های کمرشکن به‌دلیل خدمات بستری کاهش داده شد اما هزینه‌های کمرشکن به دلیل خدمات سرپایی 6.8 افزایش یافت چراکه کلینیک‌های ویژه از سال دوم طرح، فعالیت خود را آغاز کردند. با وجود افزایش قیمت دارو و تحریم‌ها در سال اول اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های کمرشکن دارو و محصولات مرتبط با آن ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 افزایش هزینه‌های دندانپزشکی

او افزود: در سال ۹۳ هزینه‌های مربوط به خدمات دندانپزشکی 27.7 درصد افزایش یافت اما در سال ۹۴ و ۹۵ خدمات دندانپزشکی گسترده‌تری را فراهم کردیم که این موضوع را جبران کنیم. در سال ۹۳ خدمات پاراکلینیک مانند رادیولوژی و آزمایشگاهی ۳۰درصد افزایش قیمت داشت اما محصولات غیردارویی پزشکی ۳۳ درصد کاهش قیمت داشته است. دلیل افزایش قیمت برخی خدمات آماده نبودن بسته‌های خدمتی مربوط به آن موضوع بوده است اما در مجموع می‌توان گفت که هزینه‌های کمرشکن کاهش قابل‌توجهی داشته است.

 

 

ارسال نظر