به بهانه مبارزه با فساد، تسویه‌حساب سیاسی نکنید

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۸۶
به بهانه مبارزه با فساد، تسویه‌حساب سیاسی نکنید

همایش، همایش روز ملی توسعه روستا و عشایر بود، اما مهم‌ترین صحبت‌های معاون اول رییس‌جمهور درباره فساد بود. به فشار به بخش خصوصی و برخوردهای امنیتی اشاره کرد، گفت «خود من می‌دانم که فساد تا کجاها رفته است» و از تسویه حساب سیاسی به بهانه مبارزه با فساد حرف زد.

برخی، اشاره‌های او را به موضوع بازداشت برادرش نسبت دادند، اما جهانگیری پیش از این هم درباره فساد، حرف‌هایی مشابه زده بود.

او صبح دیروز طی سخنانی در چهارمین همایش روز ملی توسعه روستا و عشایر در سالن اجلاس سران با بیان این عقیده که فساد در کشور سازمان یافته شده، اظهار کرد: هیچ خط قرمزی برای مقابله با فساد نیست و هیچ‌کس در این زمینه مصونیت ندارد، اما هیچ‌کس هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند و نهادهای حاکمیتی باید در چارچوب قانون حرکت کنند.

او افزود: امروز مدار اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی دانا، عاقل و آگاه است و با هر حرکت مسوولان می‌داند چقدر به حرف‌ها پایبند هستند و به آنها عمل می‌کنند. هیچ‌کس حق ندارد خودسر به حریم بخش خصوصی تجاوز کند و هر کس غیر از این حرکت کند، قطعا در مسیر امریکا و دشمن قرار می‌گیرد. جهانگیری همچنین ادامه داد: وقتی بخش خصوصی ببیند با افراد بخش خصوصی در جاهای مختلف برخورد می‌شود، می‌گوید این مسوولان فقط حرف می‌زنند و اهل میدان دادن نیستند. بخش خصوصی هم می‌خواهد حتما با فساد مقابله شود. متاسفانه فساد در کشور سازمان یافته شده و خود من می‌دانم که فساد تا کجاها رفته است.

 چالش بیکاری، آب و محیط‌زیست

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز کشور با چالش‌های مختلفی روبرو است، یادآور شد: به چالش کلیدی که به‌ویژه با مسائل زندگی روستاییان و عشایر وابستگی دارد، چالش بیکاری، آب و محیط‌زیست است. در بخش بیکاری کل جامعه ایران یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌هایش این موضوع است و سیاست‌هایی در آن موفق است که هم اقتصاد را در آن بزرگ و مقاوم کنیم و هم اشتغال‌زایی داشته باشیم. به همین دلیل تاکید شده که دولت باید به‌دنبال رشد مستمر پایدار اشتغال‌زا باشد. او اضافه کرد: باید رشد مستمر پایدار متکی به همه بخش‌های کشور باشد و این رشد اقتصادی باید اشتغال‌زا باشد و امنیت تولید‌کننده و سرمایه‌گذار را فراهم کند. مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بعد از نامگذاری سال با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مهم‌ترین نکته‌یی که بعد از آن گفتند این بود که برای این کار باید سرمایه‌گذاری شود و برای سرمایه‌گذاری باید امنیت سرمایه‌گذار فراهم شود. جهانگیری در ادامه بیان کرد: ما باید چالشی که امروز تک تک خانواده‌های ایرانی را آزار می‌دهد یعنی بیکاری را حل کنیم. چالش‌ها با برنامه، پشتکار و مدیریت صحیح قابل حل است و ما با اتکا به ظرفیت‌های روز کشور می‌توانیم بیکاری را حل کنیم تا مردم زندگی شرافتمندانه‌یی داشته باشند و اذیت نشوند.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به چالش آب یادآور شد: ما باید توسعه پایدار روستایی را به روش صحیح و بهره‌ور از منابع آب داشته باشیم. در برنامه ششم توسعه و در دولت دوازدهم حتما باید با آبخیزداری به عنوان روش‌های کوچکی که می‌توان منابع آب را حفاظت کرد تا به صورت سیل از دسترس خارج نشود، اقدام کنیم و آبیاری مدرن در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه روستاییان باید کمک کنند.

 زمین‌خواری یکی از مشکلات کشور شده است

وی همچنین درباره چالش محیط‌زیست گفت: ما باید برای حفاظت از منابع ذی‌قیمتی مثل خاک حاصل‌خیز، جنگل‌ها و مراتع باید جدی حفاظت و حراست کنیم. زمین‌خواری یکی از مشکلات کشور شده و در مقطع فعلی سودجودها نباید زمین‌های حاصل‌خیز را به کاربری دیگری تبدیل کنند. زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی که ایجاد یک سانتی‌متر آن قرن‌ها طول می‌کشد نباید از دسترس خارج شود مثل مراتع حاصلخیز و از طرفی جنگل‌ها بزرگ‌ترین سرمایه ملت ایران است که برای این سه موضوع برنامه‌های خوبی را اجرا کرده‌ایم. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به صحبت‌های نماینده عشایر که پیش از سخنرانی او با وجود تذکرهایی که داده شد تا پایان حرف‌هایش پشت تریبون ایستاد و صحبت‌هایش را کامل کرد، خاطرنشان کرد: من از این دوست عزیزمان یاد گرفتم که همه باید این‌گونه پای کار باشیم. از هیچ چیز دلسرد نشویم. برخی‌ می‌خواهند شما را سرگرم کنند و به مسیر انحرافی بکشانند، اما باید محکم بر سر عقیده خودتان بایستید، در راه‌تان حرکت کنید و دلسرد نشوید.

جهانگیری با بیان اینکه در توسعه روستایی باید به خدمات مورد نیاز روستاییان پرداخته شود، یادآور شد: در این زمینه باید مثل راه روستایی عمل شود که خوشبختانه امروز 92 درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته مناسب برخوردار هستند و باید تلاش کنیم بقیه نقاط هم متصل شود یا ما نیاز داریم که آب آشامیدنی سالم به روستاییان برسد که پارسال 500 میلیون دلار و امسال 300 میلیون دلار در این زمینه اختصاص داده شد و پارسال اندازه 10 سال گذشته آب سالم به 2 هزار و 950 روستا رسانده شد.

وی ادامه داد: گازرسانی جزو برنامه‌هایی بود که هر سال چند میلیارد منابع به آن اختصاص پیدا کرد که به روستاییان گاز برسانید تا از این نعمت استفاده کنند. از طرفی شبکه بهداشت و درمان است که کلیه روستاها باید از خانه بهداشت و شبکه بهداشت و درمان مناسب برخوردار باشند و این از اولویت‌های دولت است که انجام شده و در آن‌ جاهایی هم که کسری وجود دارد برنامه‌هایی داریم که تامین شود.

 پوشش اینترنتی 26 هزار و 800 روستا

جهانگیری با اشاره به اینکه پوشش اینترنتی بسیار مهم است، اظهار کرد: امروز 26 هزار و 800 روستا فرصت دارند تا از پوشش اینترنتی استفاده کنند. برخی روستاییان کارهای مهمی در این زمینه انجام داده‌اند و از طریق اینترنت روستای خود را معرفی کردند. هر روستا می‌تواند جاذبه‌های خود را از این طریق مطرح کند که به عنوان یک هدف گردشگری بر‌ای کشور و خارج کشور به حساب می‌آید. برخی خارجی‌ها که به ایران آمدند می‌گفتند که آمده‌ایم به فلان روستا برویم، چراکه در اینترنت معرفی شده بود. گردشگری و بوم گردی از ساده‌ترین روش‌ها برای کار است.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: ما به منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری روستاها فکر کرده‌ایم، البته دوستان هم زحمتی کشیده‌اند که از طریق بنیاد مستضعفان و بانک سینا وام داده شود. امکان جدیدی هم فراهم کرده‌ایم که از امسال حدود 6 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و 6 هزار میلیارد تومان از موسسات مالی و اعتباری با نرخ‌های سود پایین که در مناطق مرزی و برای شرکت‌های دانش‌بنیان 4درصد و برای بقیه 6درصد است، دراختیار روستاییان قرار گیرد که بخشی از آن دراختیار استانداران و کارگروه استانی است که باید فعال شوند و بخشی هم که دراختیار مرکز است را سعی می‌کنیم به سمت مسوولان محلی سوق دهیم.

او افزود: از منابعی که وجود دارد می‌تواند در مناطق روستایی و عشایری استفاده کرد. بخش خصوصی هم است که البته نباید فکر کند به بهانه روستا می‌تواند از تسهیلات روستایی به نفع خود استفاده کند، ‌بلکه باید طرح‌هایی که مکمل ظرفیت روستایی است در روستاها اجرا شود.

 

 

ارسال نظر