اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۱۴

پیام وزیر درباره کلاس درس روستای «سرگچ دیشموک»

چند روز پس از آنکه خبرها و تصاویری از وضعیت نامناسب مدرسه 21 دانش‌آموز روستای سرگچ دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه منتشر شد، وزیر آموزش و پرورش در توییتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

در خبرهایی که درباره این مدرسه منتشر می‌شد، از احتمال بالای ترک تحصیل دانش‌آموزان به‌دلیل نبود فضای آموزشی مناسب ابراز نگرانی شده بود.

محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این پیام توییتری نوشت: «از صبر و شکیبایی مردم روستای سرگچ دیشموک تشکر می‌کنم. مقرر شد با انتقال تجهیزات، کلاس درس جدیدی احداث شود و دانش‌آموزان از محل فعلی جابه‌جا شوند. هرچند که این روستا به علت آبگیری سد بالیات، سال آینده تخلیه می‌شود.» روستای سرگچ از دورافتاده‌ترین مناطق دیشموک شهرستان کهگیلویه است که در ۳۰ کیلومتری این شهر و ۹۰ کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد. 21دانش‌آموز این روستا پیش از این در مدرسه‌یی به نام «قدس سرگچ» و در ساختمانی گلی به تحصیل می‌پرداختند اما امسال دیگر آن اتاق گلی را هم نداشتند.

استفاده از اجساد مجهول‌الهویه نیازمند  مجوز  شرعی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استفاده آموزشی از اجساد مجهول‌الهویه را نیازمند مجوز شرعی و تامین نظر علما دانست. احمد همتی با بیان اینکه تامین جسد برای رفع نیازهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی امری ضروری است، به خانه ملت گفت: استفاده از مولاژ تا حدی جوابگو است و بررسی دقیق اعضای بدن از سوی دانشجویان نیازمند تامین جسد است.

او با یادآوری اینکه تهیه جسد برای تشریح در دانشگاه‌ها از طریق پزشکی قانونی است، افزود: طبق نظر شرع مقدس، جسد فرد مسلمان نباید تشریح شود و محدودیت‌هایی در این رابطه وجود دارد.

او با بیان اینکه استفاده از اجساد مجهول‌الهویه و ناشناس یکی از راه‌های تامین و تهیه جسد برای علم تشریح است، ادامه داد: در رابطه با اجساد مجهول‌الهویه باید 6 ماه زمان بگذرد و از طرق مختلف اعلام‌های قانونی انجام شود و چنانچه پس از 6 ماه کسی برای شناسایی مراجعه نکرد با حکم مراجع قضایی می‌توان از اجساد غیرمسلمان‌ها برای تشریح استفاده کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، استفاده از اجساد مجهول‌الهویه را نیازمند تامین نظر علما، رفع مشکلات و فقهی و شرعی و همچنین مجوز شرعی دانست و اظهار کرد: اگر مسلمان بودن اجساد ناشناس تشخیص داده نشود بنابراین برای استفاده از اجساد، نظر علما باید تامین شود.

جمعیت کشور هنوز جوان است

رییس موسسه مطالعات جمعیتی با بیان اینکه کشور در سال‌های اخیر به ساختار سنی جوانی رسیده است، گفت: بیش از آنکه نگران سالخوردگی جمعیت در دهه‌های آینده باشیم، باید نگران جمعیت جوان امروز باشیم. محمدجلال عباسی شوازی افزود: شناخت تحولات جمعیتی به ویژه تحولات ساختار سنی جمعیت برای ترسیم درست آینده کشور ضروری است.

او با اشاره به اینکه تمام کشورهایی که در دو، سه دهه اخیر تحولات جمعیتی را تجربه کرده‌اند، به بحث ساختار سنی توجه داشته‌اند، تاکید کرد: در دهه‌های اخیر رشد جمعیت جوان و میانسال در کشور ما زیاد شده و به تبع آن در دهه‌های آینده با رشد جمعیت سالمند مواجه‌ایم. بیش از آنکه نگران سالخوردگی جمعیت کشور در دهه‌های آینده باشیم باید نگران جمعیت جوان امروز باشیم. ساختار جمعیت جوان کشور ایجاب می‌کند اولویت‌هایی مانند ازدواج، اشتغال، افزایش امید به آینده و افزایش سطح رفاه آنها مورد توجه برنامه‌ریزان اجتماعی و سیاستمداران قرار گیرد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در طول سه دهه اخیر یعنی از ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵، نسبت جمعیت زیر ۱۵ سال کشور از ۴۵.۵ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است. در مقابل سهم جمعیت در سنین فعالیت (۱۵ تا ۶۴ سال) در طی این مدت از ۵۱.۵ درصد به حدود ۷۰درصد افزایش یافته که به معنی پتانسیل ارزشمند نیروی انسانی و آماده کار در کشور است. سهم جمعیت سالمند ۶۵ ساله و بالاتر نیز از ۳.۱درصد در سال ۱۳۶۵ به ۶.۱درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

کاهش 1.1 درصدی سفر توریست‌های خارجی به ایران

آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، سفر توریست‌های خارجی به ایران 1.1درصد کمتر شده است.

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعداد گردشگران خارجی کشور ما در طی 5 ماهه نخست 96 نسبت به 5 ماهه نخست سال 95، به میزان 23هزار و 540 نفر، کاهش یافته است. این مساله نشان‌دهنده کاهش 1. 1 درصدی گردشگران خارجی بوده است. بیشترِ گردشگران خارجی به‌وسیله وسایل نقلیه ریلی و جاده‌یی وارد خاک ایران می‌شوند. 66درصد سفرهای آنان از طریق راه‌آهن و وسایل نقلیه جاده‌یی، انجام شده است. عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان، بیشترین کشورهای مبدا گردشگرفرست به ایران هستند. 647هزار گردشگر خارجی ایران، از عراق می‌آیند. این سهم نسبت به 5 ماهه اول سال 95، به میزان 8درصد کاهش یافته است. ورود گردشگران آذربایجانی نیز نسبت به دوره مشابه پارسال، 21درصد افت کرده است. در عوض، افغانستانی‌ها 21درصد بیشتر از سال گذشته به ایران آمده‌اند. سفر توریست‌های ترک نیز 23درصد بیشتر شده است. بیشترین رشد سفر گردشگران خارجی به ایران، متعلق به کشورهای تایلند، ارمنستان و مالزی بوده است. تعداد سفرهای مردم این کشورها به ایران، به ترتیب 133، 106 و 94درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

 

ارسال نظر