اسکورت اتوبوس‌های راهیان نور با خودروهای سپاه

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۱۱

مهر سال 91 بود که واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزانی که به اردوی راهیان نور در مناطق جنگی می‌رفتند، باعث کشته شدن 26 دانش‌‌آموز بروجنی شد. بعد از آن نیز چند حادثه دیگر برای این کاروان‌ها رخ داد. حالا معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شرکت در اردو حق دانش‌آموزان است، گفته اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان شرکت‌کننده در راهیان نور توسط خودروهای سپاه پاسداران اسکورت می‌شوند.

مهدی فیض افزود: کلاس درس یک موقعیت یادگیری است، اما در کنار آن استفاده از پژوهش سراها، کانون‌های تربیتی و فعالیت‌های اردویی نیز هر کدام یک موقعیت یادگیری دیگر برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود، بنابراین باتوجه به اهمیت برگزاری اردوها، دستورالعمل مربوطه در سال‌های گذشته همواره تنظیم و به استان‌ها ارسال شده است و آخرین دستورالعمل در سال 89 با تغییرات و اصلاحاتی در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

او افزایش اثربخشی و ارتقای سطح امنیتی اردوها را دو هدف تدوین دستورالعمل‌ها برشمرد و اظهار کرد: بعد از حادثه تلخ داراب، حسب دستور وزیر، دستورالعمل جدید اردوها را تدوین و در فرآیند تصویب قرار دادیم، اما زمان‌بر بودن فرآیند تصویب، باعث شد تا با هدف جلوگیری از فرصت‌سوزی، اصلاحاتی را در قالب دستورالعمل متمم تهیه کنیم که تا قبل از 20 مهرماه توسط وزیر به استان‌ها ابلاغ می‌شود.  او ادامه داد: ممنوع بودن حرکت اتوبوس‌های اردویی از ساعت23 تا 5 صبح، استفاده از خطوط ریلی به جای اتوبوس در استان‌هایی که راه آهن وجود دارد، حضور یک مامور امنیتی از سوی سپاه یا بسیج در اتوبوس دانش‌آموزان، وجود یک سرپرست مرد در اتوبوس دختران، بسیج همه امکانات اقامتی واقع در مسیر حرکت دانش‌آموزان برای بیتوته کردن آنها، اعم از خوابگاه‌ها، اردوگاه‌ها، کانون‌ها، خانه‌های معلم و مدارس شبانه‌روزی و نیز تحت پوشش بیمه مسوولیت مدنی قرارگرفتن سرپرستان و مربیان اردویی از جمله بندهای متمم دستورالعمل مذکور است. فیض، تهیه چک لیست ویژه مشخصات فنی اتوبوس و تایید آن ازسوی نماینده آموزش و پرورش، تهیه چک‌لیست ویژه مقدمات برگزاری اردو، تشکیل پرونده بامحتوای رضایت‌نامه‌ها، چک‌لیست‌ها، گزارش اردو، تغییر نحوه برگزاری اردوها از مدرسه‌محوری به منطقه محوری بطوری که منطقه می‌تواند دانش‌آموزانی را از چند مدرسه در قالب یک کاروان اردو اعزام کند، پذیرش مسوولیت حفظ سلامتی اردوهای راهیان نور در مسیر تردد توسط سپاه پاسداران و الزام مربیان و سرپرستان اردو و همچنین دانش‌آموزان به گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت ویژه اردوها قبل از حرکت را، از جمله موارد دیگر دستورالعمل متمم دانست. او افزود: اجرای این متمم تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید اردوها الزامی است.  معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، ترغیب دانش‌آموزان اردویی به انجام فریضه نماز و سجایای اخلاقی را از نتایج اردوهای راهیان نور برشمرد و خاطرنشان کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور یکی از برنامه‌های اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی است. او افزود: از 22 مهرماه تا 18 آبان ماه مرحله اول اردوهای راهیان نور انجام می‌شود و در این مرحله، دانش‌آموزان دختر به سرزمین‌های نور غرب و پسران به جنوب اعزام می‌شوند و در مرحله دوم که پس از اربعین حسینی آغاز می‌شود، دختران به سرزمین‌های نور در جنوب و پسران به غرب کشور اعزام خواهند شد.

 

 

ارسال نظر