ضرب و شتم محیط‌بان‌ها جان حیوان را گرفت

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۳۴
ضرب و شتم محیط‌بان‌ها جان حیوان را گرفت

پس از گذشت نزدیک به یک ماه از تلف شدن یک خرس قهوه‌یی در پارک ملی گلستان، سرانجام علت اصلی مرگ این حیوان مشخص شد. ضرب و شتم، جان توله خرس را گرفت و رییس سازمان محیط زیست کشور خواستار برخورد جدی با عاملان این اتفاق شد.

سیزدهم شهریور امسال بود که اعلام شد یک توله خرس قهوه‌یی به دلایل نامعلومی در پارک ملی گلستان جان خود را از دست داد. شبهه مبتلا بودن حیوان به بیماری هاری زمینه را برای دفن زود هنگام لاشه این توله خرس فراهم کرد که البته نتیجه آزمایش هاری منفی اعلام شد اما انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ضرب و شتم این توله خرس به وسیله نیروهای محیط زیست استان گلستان، حقیقت ماجرا را آشکار کرد تا مسوولان محیط زیست استان گلستان برای دومین بار در سال 1396، ‌متهم به پنهان‌کاری در انتشار صحت اخبار مربوط به مرگ گونه‌های جانوری این استان شوند.

پیش از این خرداد امسال خبری درباره مخفی‌کاری 9ماهه مسوولان محیط زیست استان گلستان در پرونده مرگ هیرکان، ‌توله پلنگ رها شده در پارک ملی گلستان منتشر شده بود و حال چندماه از این موضوع نگذشته سرنوشت هیرکان برای یک توله خرس تکرار شد.

توله خرسی که به روستای ترجنلی از توابع شهرستان گالیکش در حاشیه پارک ملی گلستان نزدیک شده بود و در حین عملیات زنده‌گیری این حیوان به دلیل زخمی شدن یکی از حاضران در منطقه مورد ضرب و شتم قرار گرفت وبعد از گذشت مدتی کوتاه اعلام شد که حیوان تلف شده است. اما عیسی کلانتری، ‌رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در واکنش به فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد حیوان به دلیل ضرب و شتم مسوولان محیط زیست استان گلستان جان خود را از دست داده است، ‌دستور برخورد جدی با عاملان تلف شدن این توله خرس را صادر کرد.

از طرف دیگر بنابر بخشنامه‌یی که 3سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر کرد‌، در صورت ورود حیات وحش به منطقه‌یی غیر از زیستگاه خود، هر گونه اقدام از سوی مسوولان محیط زیست استان باید با تهران هماهنگ شود اما در پرونده تلف شدن این توله خرس هیچ هماهنگی از سوی دفتر محیط زیست طبیعی اداره گلستان با ستاد مرکزی صورت نگرفته است.

 ارسال اطلاعات ناقص

غلامرضا کریمی سرپرست محیط زیست استان گلستان، ‌معتقد است از ضرب و شتم حیوان خبر نداشته و حال با روشن شدن ابعاد پنهان ماجرا با رییس پارک ملی گلستان به دلیل ارسال اطلاعات نادرست به اداره کل محیط زیست و عاملان این ضرب و شتم برخورد می‌کند.

او درباره این موضوع می‌گوید: ‌«روز اول که خرس به روستای ترجنلی نزدیک شده بود، تیمی را برای دور کردن خرس از روستا اعزام کردیم که توانستند با شلیک تیر هوایی آن را از روستا دور کنند. ولی روز بعد خرس دوباره به حاشیه روستا رفت. این‌بار فاصله کمتری با روستا داشت بنابراین برای جلوگیری از آسیب رساندن به جوامع محلی تصمیم به زنده‌گیری شد اما بعد از تزریق داروی بیهوشی، خرس دست محیط‌بان را گرفته بود و رها نمی‌کرد. بنابراین در چنین شرایطی فرد چه کاری می‌توانست انجام دهد؟ او چاره‌یی جز دفاع از خود نداشت.»

کریمی افزود: ‌با دامپزشک معتمد برای بیهوشی و انتقال خرس مشورت کردیم اما او در استان مازندران است که حدود ۵ ساعت با ما فاصله دارد و در شرایطی که خرس وارد محل شده است فرصتی وجود ندارد که منتظر حضور دامپزشک باشیم. دوز داروی بیهوشی از دامپزشک استعلام شده بود.

سرپرست محیط زیست استان گلستان، بروز چنین اتفاقاتی را ناشی از ناآگاهی محیط‌بانان در برخورد با حیات وحش می‌داند. او کمبود امکانات را از دلایل دیگر این اتفاق دانسته و می‌گوید: ‌بعد از تزریق داروی بیهوشی، خرس روی زمین افتاده بود و همکاران ما قصد داشتند با تور آن را مهار و زنده‌‌گیری کنند که به دلیل نامناسب بودن تور، حیوان توانست از زیر آن فرار کند و دست محیط‌بان را بگیرد.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان گلستان در مورد عدم ‌اطلاع‌رسانی به سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بیهوش کردن خرس گفت: باید شرایط اضطرار را درنظر بگیریم. در شرایطی که یک پلنگ به یک مدرسه حمله می‌کند یا خرس وارد روستا می‌شود نیازمند تصمیم عاجل هستیم از سوی دیگر دستور سازمان حفاظت محیط زیست فراتر از تصمیم اداره کل نخواهد بود و هماهنگی با ستاد مرکزی صرفا جهت اطلاع است. همه اینها می‌تواند جزو تخلفات باشد ولی نباید شرایط خاص و بحرانی را نادیده بگیریم.

 

 چنین رفتاری پذیرفتنی نیست

علی تیموری مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست، ‌گزارش ارسالی از سوی اداره محیط زیست استان گلستان را متناقض با فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌داند.

او می‌گوید: «براساس آنچه در فیلم دیده می‌شود پس از تزریق داروی بیهوشی به حیوان و پیش از اینکه توله خرس بیهوش شود به جانور نزدیک می‌شوند و خرس هم به دلیل دفاع از خود واکنش نشان داده و به یکی از محیط‌بانان حمله می‌کند که سایر افراد حاضر بر‌ای نجات جان این فرد حیوان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند در حالی که در گزارشی که اداره محیط زیست استان گلستان ارسال کرده است، علت مرگ دلایل نامعلوم اعلام شد.»

تیموری افزود: ‌«واقعا چنین رفتاری پذیرفته نیست و انتظار ما این نیست که استان‌ها بدون هماهنگی اقدام کنند و براساس پروتکل و دستورالعمل ما عمل نکنند اما این فیلم نشان می‌دهد که هیچ یک از کارهایی که ما ابلاغ کرده و روش‌هایی که از استان‌ها خواسته‌ایم اجرا نشده و از آن بدتر، گزارشی که استان به ما داده با واقعیت تناقض دارد.

مدیرکل حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست تصریح می‌کند: حتما باید با خاطیان برخورد شود و چنین اتفاقی به هیچ عنوان تکرار نشود. قطعا سرپرست استان اختیار همه گونه برخورد را دارد تا این روش‌ها تکرار نشود.

 

ارسال نظر