اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۸۲

اعتیاد و حاشیه‌نشینی اولویت‌های آسیب‌های اجتماعی

وزیر کشور اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه آسیب‌های اجتماعی را یکی از کارهای مهم انجام شده توسط دولت خواند و گفت: اقداماتی که در این حوزه انجام شده است تاثیرات بسزایی داشته که امیدواریم کاری ماندگار و مورد قبول درگاه خداوند باشد.

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به جلسات گذشته با رهبر معظم انقلاب درباره آسیب‌های اجتماعی گفت: پنجمین جلسه با مقام معظم رهبری باید در اوایل اردیبهشت ماه برگزار می‌شد که با توجه به وجود فضای انتخابات و ترافیک کاری همه مسوولان و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف برگزاری انتخابات و همچنین تراکم برنامه‌های رییس‌جمهور در انتخابات، تقاضا کردیم که این جلسه پس از انتخابات برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفت. تلاش می‌کنیم که مهر ماه مقام معظم رهبری محبت بفرمایند و جلسه برگزار شود. ما هم گزارش مناسبی داریم و ان شاءالله ایشان خرسندتر خواهند شد. البته راه بسیار طولانی در پیش است. او به ایسنا گفت: ما در وزارت کشور بار دیگر برنامه ملی برای آسیب‌های اجتماعی تهیه کردیم و برای هر موضوعی مسوول و دستگاه‌های معین معلوم شدند. در اولویت‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی توسط مقام معظم رهبری مشخص شد بحث اعتیاد و حاشیه‌نشینی به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم قرار داشت که همچنان ترتیب اولویت‌بندی‌ها به این شکل باقیمانده است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی در طول زمان ایجاد می‌شود و عوامل زیادی در ایجاد آنها وجود دارد، افزود: اگر بخواهیم موضوع حاشیه‌نشینی را مورد بررسی قرار دهیم به مهاجرت از روستاها به سمت شهرها می‌رسیم که در بررسی مهاجرت نیز باید مباحثی همچون توانمندی اقتصادی و به تبع آن نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی را مورد بررسی قرار دهیم. در موضوع حاشیه‌نشینی اگر به سمت ارائه خدمات به این محدوده‌ها برویم و کالبد این مناطق را درست کنیم در حقیقت این اقدام تنها در مورد وضع موجود حاشیه‌نشینی جواب می‌دهد، لکن موضوع به صورت ریشه‌یی حل نخواهد شد؛ چرا که علت آن باید در جای دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

خانواده شهدای پلاسکو در انتظار نظر نهایی دستگاه قضا

حدود 9 ماه از حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان در این حادثه گذشته است، 9 ماه از دید و بازدیدهای مسوولان و سرکشی آنها به خانواده آتش‌نشانان شهید و وعده‌هایشان گذشته است، حالا آنها چشم انتظار نظر نهایی دادستانی و قوه قضاییه هستند تا مقصران این حادثه معرفی شوند.

جعفر کوهی برادر شهید آتش‌نشان «مجتبی کوهی» با اشاره به وعده‌های مسوولان پس از حادثه پلاسکو به ایسنا گفت: از جمله قول‌هایی که به خانواده آتش‌نشانان شهید در بحبوحه پلاسکو داده شد. تشکیل کمیته حقیقت یاب و اعلام نتیجه این کمیته از سوی دادستانی بود که قرار بر این شد کمیته‌یی از سوی قوه قضاییه تشکیل شده و گزارش نهایی و رسمی خود را نهایتا تا اواخر شهریورماه ارائه کند و مقصران این حادثه مشخص شوند، اما می‌بینیم که تا این لحظه هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده است.

او افزود: کمیته ملی پلاسکو که از سوی دولت و کمیته‌های حقیقت یاب دیگری که از سوی مجلس و سایر ارگان‌ها، مسوول بررسی این حادثه بودند نظرات و موضعشان براساس قانون از نظر قضایی، قابل استناد نیست و تنها براساس قانون رسمی، نظر کمیته حقیقت‌یاب تحت نظر قوه قضاییه، مستدل است. برادر شهید آتش‌‌نشان افزود: خانواده آتش‌نشانان پلاسکو که من به نمایندگی از آنها صحبت می‌کنم چشم انتظار نظر نهایی دادستانی و قوه قضاییه هستند تا مقصران این حادثه به دور از سیاست زدگی و شفاف و صریح به عموم معرفی شوند.

او ادامه داد: متاسفانه در زمان پلاسکو و مدتی بعد از آنکه هنوز ماجرای ریزش ساختمان پلاسکو و شهادت آتش‌نشانان داغ بود چند نفر از نمایندگان مجلس به ما قول دادند که موضوع شهید خواندن آتش‌نشانان و تحت پوشش بنیاد شهید رفتن آنها را پیگیری کنند؛ اما متاسفانه آتش‌نشانان شهید خدمت محسوب می‌شوند و شهید خدمت تنها عنوان «شهید» را با خود یدک می‌کشد و تحت پوشش بنیاد شهید نیستند و در این زمینه شهدای خدمت دچار خلأ قانونی هستد که قول‌هایی هم که تاکنون در مورد پیگیری این موضوع داده شده عملی نشده است.

مواجهه تامین اجتماعی با بحران رشد فراگیر سالمندی

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به افزایش سن جامعه و اینکه تعداد مستمری بگیران در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، اکنون تامین اجتماعی با بحرانی به نام سالمندی مواجه است.

محمدعلی جنانی افزود: از سال 60 تا 94 رشد بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی در کل کشور 8، 7 برابر و شمار مستمری‌بگیران و بازنشستگان نیز 15 برابر شده است که نشان می‌دهد ضریب پشتیبانی (تعداد بیمه شده اصلی با مستمری بگیران) در این مدت از 11، 2 به کمتر از 6 تقلیل پیدا کرده است.

او اظهار کرد: اگر به پایین‌تر از میزان برسد در آن زمان می‌توان گفت که در این زمینه و به دلیل افزایش تعداد مستمری‌بگیران، به مرحله بحران می‌رسیم.

جنانی در ادامه به ایرنا گفت: به همین دلیل تعهدات بلندمدت سازمان برای مستمری بگیران در سال 94 به حدود 36 هزار میلیارد تومان، در سال 95 رقم 42 هزار میلیارد تومان و در سال 96 به 50 هزار میلیارد تومان برآورد رسیده است.

مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی افزود: در مجموع 28 درصد از بازنشستگان در سازمان تامین اجتماعی به عنوان بازنشسته پیش از موعد هستند که از 100درصد کل بازنشستگان کشور، 77 درصد بازنشستگان سخت و زیان‌آور به شمار می‌روند.

 

ارسال نظر