ضرورت اداره کلاس‌های درس با روش‌های جدید

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۸۰

گرچه کارهای جدیدی نمی‌شود و طرح‌های جدیدی ریخته نمی‌شود، اما یکی دو سالی است که حرف‌های جدیدی از آموزش و پرورش شنیده می‌شود. وزرای آموزش و پرورش همان نقدهایی را می‌کنند که سال‌ها منتقدان مطرح می‌کردند و مسوولان این وزارتخانه از لزوم تغییر در شیوه‌های آموزشی حرف می‌زنند. وزیر آموزش و پرورش نظام آموزشی را متلاشی خطاب می‌کند و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر ضرورت اداره کلاس‌های درس با روش‌های جدید تاکید می‌کند.

اما آموزش و پرورشی که سال‌ها همین مدیرها، در آن مسوولیت داشته‌اند، در مقابل این حرف‌هایی که در این چند سال به عمل نزدیک هم نشده، مقاومت می‌کنند.

دیروز هم مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروهای علاقه‌مند و بااستعداد باید برای معلمی انتخاب شوند، درباره اجرای زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله ایمن‌سازی مدارس گفت: یکی از مهم‌ترین زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فضا، تجهیزات و فناوری است که خوشبختانه به امضای شورای عالی آموزش و پرورش و تایید رییس‌جمهوری رسید و به سازمان آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ابلاغ شده است.

 حرکت به سوی ساخت مدارس بزرگ

او با اشاره به اینکه با توجه به این سند، تغییرات و تحولات جدی در ساخت و تجهیز مدارس باید ایجاد شود، افزود: برای اجرای این بند امکانات، منابع مورد نیاز و دانش فنی باید فراهم شود. بطور مثال یکی دیگر از این زیرنظام‌های مربوط به این مساله که باید مهیا شود؛ این است که ساخت مدارس کوچک باید تغییر کند و به سوی ساخت مدارس متوسط و بزرگ حرکت کنیم. مدارسی که حداقل گنجایش 500 تا 600 دانش‌آموز را داشته باشد.

نوید ادهم ادامه داد: از 106 هزار مدرسه موجود 43 هزار مدرسه زیر 50 نفر دانش‌آموز دارند. البته برای مدارسی که در روستاها و مناطق کم‌جمعیت هستند؛ کاری نمی‌شود انجام داد و به علت شرایط منطقه‌یی آن مدارس باید وجود داشته باشند. اما در مکان‌هایی که امکان‌پذیر است باید مدارس در هم ادغام شوند و شرایطی ایجاد شود که در مدارسی با جمعیت بیشتر بتوانیم خدمات بهتری ارائه کنیم. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به ایلنا گفت: زمانی که مدارس ظرفیت بیشتری داشته باشند؛ راحت‌تر می‌توان امکاناتی مانند کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه، زمین ورزشی و امکانات ورزشی مانند استخر برای آنها فراهم کرد، اما اگر مدرسه‌یی کم ظرفیت باشد و دانش‌آموز کمتری داشته باشد ساخت امکانات با توجه به شرایط اقتصادی کشور توجیه اقتصادی ندارد.

نوید ادهم با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس باید به سمت مجتمع‌سازی حرکت کند، گفت: ما می‌توانیم از ساخت مدارس متفرق جلوگیری کنیم و مدارس را در مکان‌های مناسب به گونه‌یی مستقر کنیم که وقتی دانش‌آموزی در کلاس اول دبستان در آن ثبت‌نام کرد تا پایان دبیرستان در همان مدرسه باشد. زیرا اصل در سند تحول بنیادین بر فراهم‌آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان است و تربیت اولویت دارد که این مساله در زمانی طولانی اتفاق می‌افتد بر خلاف آموزش که کوتاه‌مدت انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر