تلاش مجلس برای جبران خلا وزارتی زنان

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۹۸

وقتی اسامی وزرای پیشنهادی قرائت می‌شد، خیلی‌ها انتظار داشتند دست‌کم نام یک یا چند تن از زنان توانمند کشورمان را برای تصدی پست وزارت بشنوند اما این اتفاق نیفتاد.

مجلس در روند بررسی احراز صلاحیت‌ها، به جز یک وزیر پیشنهادی، بقیه وزرای پیشنهادی را راهی وزارتخانه‌ها کرد اما کماکان این مطالبه وجود دارد که از ظرفیت زنان توانمند در سایر پست‌های مدیریتی استفاده شود.

روحانی در جلسه رای اعتماد وزرا گفت: «من خیلی دلم می‌خواست در دولت دوازدهم، سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم، افرادش را هم در نظر گرفته بودم. جایگاه‌هایشان هم تعیین شده بود. از تفسیرش بگذریم، نشد...»

در این حال معصومه آقاپور عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه در سال 1400 دیگر برای بانوان قابل توجیه نیست؛ خواستیم و نشد به خانه ملت گفت: بعد از اینکه هیات وزیرانشان رای گرفتند، به آنها گفتم آقای رییس‌جمهور، تبریک عرض می‌کنم دولت دوازدهم بدون زن را. گفتند نه ان‌شاءالله از بانوان در مدیریت عالی استفاده می‌کنیم.

حمیده زرآبادی، دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس هم معتقد است: به‌کارگیری زنان و جوانان در سطوح مختلف مدیریتی شاید بتواند مقداری این مطالبه را پاسخگو باشد. اما به شرطی که این استفاده در بخش‌ها و پست‌های تاثیرگذار باشد یعنی بیشتر در پست‌های معاونت و اجرایی»

سهیلا جلودارزاده عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه حداقل جایگاهی که زنان می‌توانند در اداره کشور داشته باشند، سهم 30درصدی است افزود: این موضوع چند سال است مطرح شده است در کشور ما زنان به عنوان پاک‌دست‌ترین مدیران معرفی شده‌اند. دقیق کار می‌کنند، رعایت عدالت در مجموعه مورد نظرشان بیشتر است و جا دارد حالا که نتوانستیم حداقل انتظار ممکن را در پست‌های وزارتی داشته باشیم، برای دولت کاملا امکان پذیر است که تا عدالت حداقل در زیرمجموعه دولت و در جمع کارکنانشان در مورد زنان تحقق پیدا کند.

زهرا سعیدی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس هم با بیان اینکه انتظار ما از جناب آقای دکتر روحانی این بود که حداقل یک وزیر زن معرفی کند که هنوز هم دیر نشده و جا دارد که یکی از بانوان شایسته و توانمند کشورمان به عنوان وزیر علوم معرفی شود به خانه ملت گفت: یک موضوعی قابل درک است و آن اینکه ملاک را بر جنسیت نگذاریم. درست است که در برنامه ششم خواسته شده که این سهم 30درصدی تعیین شود، اما ملاک را اگر بر شایسته‌سالاری بگذاریم، خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

به گفته او وقتی که در سطح بین‌الملل زنان و مردان با هم برای پیروزی تلاش و رقابت می‌کنند، ما هم در کشورمان باید سهم زنان را مشخص کنیم. اگر آنها بخواهند یک تنه تلاش کنند، نتیجه بخش نخواهد بود. هر چند این مطالبه دیگر یک مطالبه صرف نیست و با تصویب مجلس، تا پایان برنامه ششم توسعه سهم ده درصدی زنان از پست‌های مدیریتی باید به 30درصد برسد.

این افزایش زنان در جایگاه مدیریت کشور، پاسخ به مطالبه دو دهه اخیر آنها از دولت و مجلس است، خواسته‌یی که برخی از آن تحت عنوان عدالت جنسیتی در به‌کار‌گیری منابع انسانی کشور یاد می‌کنند. برخی بانوان مجلسی معتقدند با این مصوبه، دولت بیشتر به توانمندی زنان و مشارکت آنها در اداره کشور توجه خواهد کرد. این همان شعاری است که معمولا روسای جمهوری قبل از انتخابات برای جذب آرای زنان مطرح می‌کنند. اما بعدها کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود.

 

ارسال نظر