اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۲۱

وجود 400 گونه مخدرصنعتی

عبدالرضا رحمانی‌فضلی درباره ورود موادمخدر جدید به کشور گفت: تنوع موادمخدر صنعتی متاسفانه بسیار زیاد است، به شکلی که برخی آمارها رقم 400 را برای تنوع موادمخدر صنعتی اعلام می‌کند. در حوزه موادمخدر سنتی، تریاک و مشتقات آن همچون هروئین، کوکایین و مرفین مشخص هستند اما صنعتی‌ها به دلیل آنکه امکان تولید کارگاهی آنها وجود دارد با عناوین مختلفی عرضه می‌شوند.

او ادامه داد: موادمخدر صنعتی از قرص‌های معمولی گرفته تا شیشه و... امکان شیوع مصرف آنها در جامعه وجود دارد، لذا تمامی 400 موردی که به عنوان موادمخدر صنعتی یاد می‌شود، همگی خطرناک هستند. فرق نمی‌کند که چند مورد دیگر وارد کشور شوند، چراکه موادمخدر صنعتی آسیب‌زا هستند و عقل، ذهن و روح انسان را به سرعت مختل می‌کنند. وزیر کشور با اشاره به پایین بودن آگاهی خانواده‌ها نسبت به موادمخدر صنعتی به ایسنا گفت: متاسفانه به هر دلیلی، آگاهی مردم از عوارض مصرف موادمخدر صنعتی بسیار پایین است. بر همین اساس گاهی با افراد معتادی مواجه می‌شویم که خانواده زمانی از اعتیاد آنها مطلع شده که موضوع بسیار پیشرفت کرده است. موادمخدر صنعتی متاسفانه دود و بویی ندارند و می‌توان آنها را همانند یک قرص مصرف کرد به همین دلیل خانواده‌ها دیر متوجه این موضوع می‌شوند. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: متاسفانه امروز برای موارد بسیاری همچون چاق شدن، لاغر شدن، ایجاد شادی و نشاط، تمرکز حواس و حتی ورزش، استعمال موادمخدر را توصیه می‌شود و آن را درمان همه‌چیز اعلام می‌کنند، در حالی که این مواد درمان هیچ چیز نیست. افراد جوان که تجربه و پختگی کافی را ندارند در تله سودجویان گرفتار می‌شوند و از همین رو، خانواده‌ها باید بسیار مراقب جوانان خود باشند.

 

محدودیت تردد کامیون‌ها در نیمه اول مهر

رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ورود کامیون‌های حمل مواد غذایی به محدوده زوج و فرد و ترافیک از ساعت 5:30 تا 10:30 صبح در طول دو هفته ابتدایی مهرماه ممنوع خواهد بود. محمدرضا مهماندار در آیین رونمایی و الصاق نمادین برچسب ویژه مدارس شهر تهران، گفت: با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس حدود 30 درصد به ترافیک شهر تهران افزوده می‌شود که علت این امر نیز تردد دانش‌آموزان در سطح شهر تهران است. بر همین اساس هر ساله با مشکلاتی در حوزه تردد دانش‌آموزان مواجه می‌شویم که تمهیداتی از جمله تاخیر آغاز به کار کارمندان یا محدودیت‌هایی برای خودروهای حمل مواد غذایی در نظر گرفته می‌شود تا ترافیک روان‌تری را در سطح شهر تهران شاهد باشیم.

او درباره اعمال محدودیت برای تردد کامیون‌های حمل مواد غذایی، گفت: در دو هفته آغاز مهرماه از ساعت 5:30 صبح تا 10:30 ورود کامیون‌ها به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد ممنوع است که امیدواریم صنوف در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند؛ البته این محدودیت تنها از روز شنبه تا چهارشنبه در طول این دو هفته اول مهر اجرایی می‌شود به این ترتیب روزهای پنج‌شنبه و جمعه چنین محدودیتی نخواهیم داشت.

ناتوانی سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش بیمه‌‌ای معلولان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ایجاد سیاست‌گذاری منسجم با هدف کاهش مشکلات معلولان، گفت: سازمان‌های بیمه‌گر از توانایی لازم برای پوشش بیمه‌یی معلولان برخوردار نیستند. محمد نعیم امینی‌فرد با اشاره به مشکلات معلولان در کشور، گفت: ایجاد محدودیت برای معلولان درهرشرایطی به ویژه استخدام‌ها قابل قبول نیست و باید برای کمک به معلولان و رفع مشکلات آنها سیاست‌گذاری منسجم و یکپارچه انجام شود؛ اینکه برای معلولان درهردوره‌یی یک محدودیت جدید ایجاد شود، نشان از بی‌توجهی به جنبه‌های انسانی و اخلاقی دارد.

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه معلولان بخش کوچکی از جامعه انسانی با داران بودن مشکلات و توانمندی‌های ویژه هستند، افزود: عدم وجود یک سیاست‌گذاری جامع و منسجم درارتباط با معلولان برای این افراد معضلاتی را به وجودآورده است، ضمن اینکه قانون حمایت ازحقوق معلولان هم دارای مشکلاتی است که کمیسیون اجتماعی و بهداشت ودرمان باید هرچه سریع‌تر قانون را درجهت اصلاح نهایی تعیین تکلیف کنند.

او با تاکید بر اینکه در ارتباط باخدمات توانبخشی نیز مشکلات عدیده‌یی وجود دارد، به خانه ملت گفت: پوشش بیمه‌یی برای خدمات توان بخشی معلولان نقص جدی دارد، همچنین نمی‌توان به صندوق‌های بیمه‌یی به دلیل عدم توانمندی آنها برای حل مشکلات معلولان تکلیف قانونی کرد؛ بنابراین مهم‌ترین مساله درخصوص معلولان ایجاد یک سیاست‌گذاری جامع ازسوی یک نهاد متولی یعنی بهزیستی است. امینی فرد با بیان اینکه بهزیستی درحوزه توانبخشی خدمات قابل قبولی را به معلولان ارائه می‌دهد، گفت: نیاز است تمامی دستگاه‌ها تولیت بهزیستی را بپذیرند، ولی به کارگیری معلولان دردستگاه‌ها و نهادهای دیگر و فراهم کردن امکانات برای تردد آسان آنها از وظایفی است که باید با سیاست‌گذاری بهزیستی توسط سازمان‌های دیگر انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه باید درجهت استفاده از توانمندی‌های معلولان در جامعه حرکت کرد، گفت: می‌توان با روش‌های مختلف جمعیت معلولان را کاهش یا ازمعلولیت‌های بیشتر پیشگیری کرد، اما برای تعداد فعلی معلولان باید طبق وظایف ملی و انسانی شرایطی را برای زندگی شرافتمندانه فراهم کرد.

 

ارسال نظر