وزارت بهداشت: درمان، اولویت بیمه‌ها نیست

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۴۳

بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و داروخانه‌ها به بیش از 12 ماه می‌رسد. طرح تحول سلامت به بار بدهی بیمه‌ها افزوده و تامین اجتماعی می‌گوید برای پرداخت بدهی‌ها، نیاز به منابع مالی دارد. حسن روحانی رییس‌جمهوری از سازمان‌های بیمه‌گر خواسته اولویت‌ پرداخت‌های‌شان را بهداشت و درمان قرار دهند، ‌اما وزارت بهداشت می‌گوید درمان اولویت بیمه‌ها نیست.  قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه وقتی ما به وزارت بهداشت آمدیم تاخیر بیمه‌ها ۱۴ ماه بود، گفت: هر چند که در مقاطعی از طرح تحول تاخیرها به سه تا چهار ماه کاهش یافت، اما در حال حاضر متوسط تاخیرها بیش از ۱۲ ماه است و در برخی دانشگاه‌ها به ۱۳ ماه نیز رسیده است. البته همه ما به مشکلات کشور واقفیم اما سعی می‌کنیم که این مشکلات را حل کنیم.  ایرج حریرچی افزود: از طرفی خط قرمز ما این است که خدشه‌یی به ارائه خدمات به مردم وارد نشود. همچنین اقدامات متعددی برای حل این مشکل در حال انجام است. از برخی سازمان‌ها هم گلایه داریم که اولویت بهداشت و درمان را اعمال نمی‌کنند و دستورات قانون و رییس‌جمهور را به‌طور کامل انجام نمی‌دهند، اما امیدواریم بتوانیم در محیطی مناسب مشکلات را کمتر کنیم و در حال پیگیری این مشکل هستیم.

 در «تعرفه‌ها» به تولیت سلامت اعتماد کنید

او همچنین درباره اعتراض‌ متخصصان بیهوشی نسبت به کاهش تعرفه‌های‌شان و ارائه ندادن خدمات از سوی آنها در برخی مراکز، گفت: ما ۵۸۰ بیمارستان دولتی داریم که در اکثر آنها خدمات به نحو احسن ارائه می‌شود، اما در هفته گذشته در برخی مراکز معدود اعمال جراحی الکتیو دچار خدشه‌هایی شده بود که بلافاصله تصحیح شد و ما هم مذاکراتی در این زمینه داشته‌ایم. حریرچی با بیان اینکه در این هفته مورد خاصی از این موضوع مشاهده نشده، گفت: ما سعی می‌کنیم مسائل را در یک محیط مسامحه حل کنیم، اما مهم این است که اخیرا انجمن بیهوشی نامه‌یی داشتند و اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند کوچک‌ترین خدشه‌یی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد شود.

قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد که وزارت بهداشت یک عضو از اعضای متعدد شورای عالی بیمه است و از طرفی برای تعیین تعرفه‌ها کار کارشناسی انجام می‌شود. حال وقتی که اختلاف‌نظر وجود دارد، برخی گروه‌ها می‌گویند تعرفه‌های ما حتما باید بالا برود؛ این در حالی است که وسع مالی چنین چیزی موجود نیست. بنابراین هر قدر هم که تبادل‌نظر کنیم به یک نتیجه مشترک نمی‌رسیم. امیدوارم در این زمینه دوستان به مراجع قانونی و تولیت سلامت اعتماد کنند. در عین حال باید توجه کرد که تصویب‌کننده نهایی تعرفه‌ها، شورای عالی بیمه و دولت است و این تصمیم‌گیری‌ها باتوجه به مصالح کشور انجام می‌شود.

 مشکل در تامین دارو به دلیل تاخیر بیمه‌ها

حریرچی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مشکلات ایجاد شده در حوزه تجهیزات پزشکی و داروی کشور به دلیل عدم پرداخت معوقات دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، گفت: بخش دارو و ملزومات مصرفی پزشکی ما به‌دلیل تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها دچار مشکل شده است. باید توجه کرد که بیمارستان‌ها به عنوان ارائه‌کننده خدمت باید عمده هزینه‌های خدمات درمانی را از بیمه‌ها بگیرند و میزان فرانشیز پرداختی مردم مشخص است. از طرفی خط قرمز وزارت بهداشت این است که با وجود همه مشکلات به طرف افزایش پرداخت از جیب مردم نرویم.

او افزود: متاسفانه به‌دلیل تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات مشکلاتی در حوزه نقدینگی شرکت‌های پخش و توزیع ایجاد شده است، اما از طرفی بیمارستان‌های ما برخلاف شرایط قبل از طرح تحول سلامت، فقط مجازند که کالاهای دارای بارکد مشخص و زنجیره تولید معین را خریداری کنند.

 یک روز تاخیر هم پذیرفته نیست

قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه تولیدکنندگان ما هم به مشکلات کشور واقفند، گفت: باید توجه کرد که مشکل تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و شرکت‌ها از سال ۷۴ که بیمارستان‌های کشور خودگردان شدند، وجود دارد. البته از نظر ما یک روز تاخیر هم پذیرفته نیست.  او در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت وزارت بهداشت بر اغذیه‌فروشی‌ها، گفت: در این حوزه هم وزارت بهداشت و هم گروه‌های صنفی نظارت‌هایی را انجام می‌دهند، البته اکثر نظارت‌ها توسط خود صنف انجام می‌شود. تذکرات ما هم به این صورت است که در صورت دیدن تخلف، تذکرات لازم را می‌دهیم.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در این حوزه دو مشکل وجود دارد، گفت: اولا مواد غذایی موجود در رستوران‌ها از نظر بهداشتی و طبخ اشکالی ندارد، اما مصرف آنها از نظر ما دارای اشکال است. به‌عنوان مثال مصرف فست‌فود، چیپس، پفک، سوسیس و کالباس و... به میزان زیاد نباید انجام شود. در قسمت دوم هم باید توجه کنیم که غذاهای معمولی یا مطلوب در رستوران‌ها به درستی طبخ شوند که ما در این قسمت نظارت‌های بهداشتی را انجام می‌دهیم و با متخلفان که به‌ویژه در ایام نوروز و تعطیلات افزایش می‌یابند، برخورد می‌کنیم. ما در این زمینه باید با فرهنگ‌سازی، ‌ارائه‌کنندگان این خدمات را به سمتی ببریم که استانداردهای بهداشتی را رعایت کنند.

 

ارسال نظر