اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۷۹

رواج قلیان جیبی بین نوجوانان و جوانان

هم حمل و نقلش راحت است، هم ارزان. این روزها قلیان جیبی، طرفدارهای خودش را دارد و به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بین نوجوانان و جوانان رواج پیدا کرده است. او افزایش مالیات و فرهنگ‌سازی را راهکاری موثر در کاهش مصرف دخانیات می‌داند.

بشیر خالقی با هشدار نسبت به رواج قلیان جیبی در میان نوجوانان و جوانان، گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو با عوام فریبی در فضای مجازی با تبلیغ قلیان جیبی سلامت مردم را به خطر می‌اندازند که ارزان و در دسترس بودن قلیان جیبی، استقبال نوجوانان و جوانان کشور از آن را به دنبال داشته است این در حالی است که خطرات قلیان جیبی کمتر از انواع مواد دخانی نیست.

او با یادآوری اینکه قبح دود به ویژه قلیان در جامعه از بین رفته است از اجرای ناقص قانون مبارزه با دخانیات انتقاد کرد و به خانه ملت گفت: متاسفانه سن مصرف مواد دخانی در کشور کاهش یافته و مصرف آنها از مرز هشدار عبور کرده است؛ به گونه‌یی که حتی بانوان کشور به این سمت و سو روی آورده‌اند در حالی که قوانین این حوزه اجرایی نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بر اساس قانون مبارزه با دخانیات، فروش مواد دخانی به افراد زیر 18 سال ممنوع است و جرم تلقی می‌شود، گفت: می‌توان با استفاده از این قانون با عرضه‌کنندگان و عاملان فروش قلیان جیبی به صورت قاطع برخورد کرد و وزارت بهداشت باید توجه به این امر را در کانون توجه قرار دهد.

پیگیری حضور وکیل درتمامی دعاوی

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه برای حضور وکیل درتمامی دعاوی باید قانون جدیدی تصویب شود، گفت: چگونگی استفاده از وکیل در تمامی دعاوی و جذب دانشجوی حقوق درطرح اصلاح قانون وکالت پیگیری می‌شود.

محمدعلی پورمختار در مورد اظهارات رییس کانون وکلای دادگستری مبنی برضرورت حضور وکیل درهمه دعاوی، به خانه ملت گفت: حضور وکیل در همه دعاوی لازم و ضروری بوده و درحال حاضر درهمه کشورهای پیشرفته حضور وکیل یا مشاور حقوقی درمعاملات و دعاوی الزامی است؛ این درحالی است که مشکلات موجود در معاملات ما ناشی از بی‌اطلاعی و عدم حضور وکیل یا مشاور حقوقی است.

او با بیان اینکه حضور وکیل در تمامی دعاوی به کاهش جرایم و میزان مشکلات حقوقی و قضایی کمک کند، افزود: البته استفاده از حضور وکیل درتمامی دعاوی نباید با توجه به رویکرد اشتغال‌زایی برای وکلا باشد، یعنی نباید با درنظرگرفتن موضوع افزایش اشتغال درحوزه وکالت از حضور وکلا درتمامی موضوعات حقوقی استفاده کرد؛ اگرچه موضوع اشتغال‌زایی برای وکلا نیز ازاهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تنها شغل آزاد موجود درقانون اساسی وکالت است، تصریح کرد: طبق قانون اساسی یک وکیل نمی‌تواند به‌طور همزمان در مشاغل دولتی یا نمایندگی مجلس شورای اسلامی فعالیت کند، این درحالی است که درحوزه پزشکی چنین موردی وجود ندارد؛ به‌طوری که برخی پزشکان هم‌اکنون دارای کاردولتی بوده و همزمان طبابت هم می‌کنند.

پورمختار با تاکید براینکه شرایط جذب وکیل درکانون وکلا تنها از طریق آزمون وکالت امکان‌پذیراست، تصریح کرد: جز برگزاری آزمون راه دیگری برای جذب وکیل وجود ندارد، البته برای استفاده از وکیل درتمامی دعاوی باید فرهنگ‌سازی نیز کرد؛ زیرا بسیاری از افراد درحال حاضر از نقاط مثبت استفاده از وکیل هیچ اطلاعی ندارند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه برای استفاده از وکیل درتمامی دعاوی باید قانون جدیدی را تصویب کرد، گفت: البته درمقطعی رییس قوه قضاییه حضور وکیل درتعدادی از دعاوی را طبق یک بخشنامه الزامی کرد، اما این بخشنامه درحال حاضر باتوجه به شرایط روز جامعه دراجرا با مشکلاتی روبه‌رو است و باید قانون جدیدی تصویب کرد؛ بنابراین در طرح اصلاح قانون وکالت این موضوع پیش بینی شده است.

پیش از این بهمن کشاورز رییس اتحادیه کانون وکلای دادگستری ایران گفته بود: درصورت الزامی نشدن حضور وکیل در همه دعاوی وادامه جذب دانشجوی حقوق بدون ضابطه و توجه به نیاز جامعه با بحران بیکاری وکلا روبه‌رو خواهیم شد.

درخواست جدایی آزمون استخدامی معلمان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی در دوره‌های یکساله آموزش متقاضیان دانشگاه فرهنگیان گفت: مشکل اصلی ما نگاه «کارمندی» به معلمان است.

علی زرافشان با تاکید بر کیفیت آموزشی در دوره‌های یکساله آموزش متقاضیان افزود: مشکل اصلی ما نگاه « کارمندی» به معلمان است. درخواست ما جدایی آزمون استخدامی معلمان از سایر آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های کشور بود، چراکه با جدا شدن این آزمون و تغییر زمان برگزاری آن در اردیبهشت ماه، معلم یک سال فرصت آموزش خواهد داشت؛ این در حالی است که در سیستم فعلی به دلیل آغاز سال تحصیلی، معلم فرصت و امکان حضور در ترم یک دانشگاه را نخواهد داشت.

او با بیان اینکه داوری مطلق نسبت به هر نظام آموزشی درست نیست، گفت: باید براساس شاخص‌هایی این قضاوت صورت گیرد و نمی‌توان مطلقاً گفت شرایط آموزش و پرورش نامناسب است. زرافشان افزود: آموزش و پرورش با توجه به اینکه با یک جامعه دایماً در حال نو شدن در تعامل است باید از ایستایی دور شود. با وجود توفیقاتی که در آموزش و پرورش داشته‌ایم در بخش‌هایی که ناظر به کیفیت آموزش و پرورش است نیاز به تحول داریم.

 

 

ارسال نظر