هشدار بهزیستی درباره افزایش زنان معتاد

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۱۹
هشدار بهزیستی درباره افزایش زنان معتاد

اعتیاد، کارتن‌خوابی و حتی ارتکاب جرم دیگر موضوعاتی صرفا مردانه نیستند. آمار می‌گوید 10درصد معتادان متجاهر زن هستند و به‌ گفته رییس سازمان بهزیستی، تعداد زنان معتاد درحال افزایش است.

رییس سازمان بهزیستی کشور در زمینه رشد اعتیاد زنان هشدار داد و گفت: اعتیاد زنان در جامعه شتاب گرفته است. انوشیروان محسنی‌بندپی افزود: در گروه سنی 15تا 29سال به ازای هر 6.6 مرد، یک زن معتاد و در گروه سنی 30تا 44سال به ازای هر 15.7مرد، یک زن و در گروه سنی 45تا 64 سال، 16.6زن وجود دارد. او اظهار کرد: همچنین همزمان شاهد گرفتار شدن کودکان در دام اعتیاد هستیم.

محسنی‌بندپی ادامه داد: امروز با توجه به سبک زندگی و تحولات فناوری شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار، مفاسد اخلاقی، طلاق و حاشیه‌نشینی هستیم. رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق نظرسنجی‌های انجام شده 90درصد مردم، اعتیاد را مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور می‌دانند.

محسنی‌بندپی اضافه کرد: اعتیاد، هویت و وظیفه‌مندی فرد را تحت تاثیر قرار داده و اختلالات روحی و روانی را تشدید می‌کند و اثر هم‌افزایی در بروز جرایم کوچک و بزرگ و شیوع آسیب‌هایی مانند طلاق دارد.  وی یادآور شد: پیمایش شیوع‌شناسی اعتیاد، هشدارهایی به ما می‌دهد که باید راهکارهای علمی برای آن یافت. براساس این پیمایش 5/4درصد جمعیت 15تا 64 سال کشور دچار مصرف مواد مخدر هستند. او اظهار کرد: با وجود اینکه بیشترین ماده مصرفی معتادان تریاک است اما رشد مصرف مواد صنعتی و روانگردان را داریم. مصرف همزمان چند ماده از دیگر هشدار‌های پیمایش شیوع‌شناسی اعتیاد است. رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای کنترل اعتیاد، الگوهای ارتقا یافته در محلات را به ‌کار گرفتیم و تسهیل‌گرانی در این زمینه آموزش دادند و کارزارهای رسانه‌یی برگزار شد؛ همچنین 5 هزار تیم اجتماع‌محور نیز در این رابطه به کار گرفته شد.  محسنی‌بندپی با اشاره به خط ملی اعتیاد با شماره 09628 افزود: مراکز اجتماع‌محور موسوم به تی سی برای درمان اعتیاد بهتر از کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز اقامتی و سرپایی بهتر عمل کرده‌اند بنابراین این مراکز اجتماع‌محور را که 10سال بود، فراموش کرده بودیم دوباره آن را احیا کردیم و در یک سال گذشته 17مرکز تی سی با روش‌های جدید راه‌اندازی شده است.

محسنی‌بندپی ادامه داد: همچنین مراکز درمان اعتیاد کودک و نوجوان در 6 استان راه‌اندازی شده است.  او از الگوی دادگاه درمان‌مدار به عنوان مهم‌ترین اقدام بهزیستی با همکاری قوه قضاییه در جهت کاهش آسیب اعتیاد نام برد و گفت: در این طرح، نگاه مجرم‌گرایانه به معتادان متجاهر سخت در دسترس به نگاه بیمارگونه تبدیل شد و اکنون این طرح نیز در 6 استان به صورت آزمایشی درحال اجراست. محسنی‌بندپی در ادامه از راه‌اندازی سامانه هوشمند در بهزیستی برای پایش و ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی و اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد خبر داد.

 

ارسال نظر