اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۵۲

  بیماری‌های قلبى عروقى نخستین علت مرگ و میر

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال 94 حدود ٣٢٧‌هزار و ٥٢٥ نفر در کشور فوت کردند، گفت: نخستین علت مرگ‌ومیر در کشور، بیمارى‌های قلبى عروقى، دومین علت سرطان و سومین علت را تصادفات تشکیل می‌دهد، یعنی سالانه ٦٧‌هزار نفر در اثر سکته قلبى، ٣٣‌هزار نفر سکته حاد مغزى، ٧هزار بر اثر سرطان و ١٥‌هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.  ایرج حریرچی با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری، جمعیت کشور ٧٩ میلیون و ٩٢٦‌هزار نفر است که 74‌درصد در شهرها و 26‌درصد در روستاها زندگى مى‌کنند، ادامه داد: طبق آمار 24 میلیون و 185‌هزار خانوار داریم که از این خانوارها 8 و نیم‌درصد خانوارهای تک نفره، 20‌درصد دونفره و 28‌درصد سه نفره هستند.  به‌گفته او، هرم سنی جمعیتی در کشور تغییر کرده است: درحال حاضر شایع‌ترین سن، 30 تا 34 سالگی و 20 تا 29 سالگی است و به عبارت دیگر ترکیب سنی جمعیت ایران که 45‌درصد آن در سال 1365 زیر 14 سال بودند، به 24‌درصد زیر 14 سال رسیده است و اکنون جمعیت 30 تا 64 سال از 25‌درصد به 45‌درصد رسیده و جمعیت بالای 65 سال از 3.1‌درصد به 6.1‌درصد رسیده است، یعنی جمعیت سالمندان دوبرابر شده است. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در 40 سال گذشته امید به زندگی رشد زیادی داشته است، بطوری که امیدبه زندگی به 74.6 سال و امیدبه زندگی سالم (بدون بیماری) نیز در سال 95 به 64.8 سال رسیده است.

  احتمال پرداخت مطالبات فرهنگیان و سرانه مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر مشکلی برای خزانه ایجاد نشود تا آغاز سال تحصیلی بخشی از مطالبات و بخشی از سرانه مدارس پرداخت می‌شود.  محمد بطحایی درباره واریز سرانه مدارس، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا آغاز سال تحصیلی مبالغی را تهیه کنیم تا بخشی از مطالبات و بخشی از سرانه مدارس را پرداخت کنیم.  او افزود: اگر مشکلی برای خزانه ایجاد نشود و پرداخت‌ها را تامین کند با سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیده‌ایم تا بخشی از مطالبات را پرداخت کنیم.  وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مهر گفت: زمان پرداخت سرانه مدارس و مطالبات فرهنگیان دست خزانه است. بطحایی اظهار کرد: به محض اینکه از خزانه دریافتی داشته باشیم، می‌توانیم بخشی از مطالبات و سرانه را پرداخت کنیم.  در این سال‌ها یکی از مشکلات مدارس پرداخت نشدن سرانه بوده است‌. به‌طوری که بسیاری از مدارس به‌دلیل دریافت نکردن سرانه از وزارت آموزش و پرورش مجبور به دریافت وجه از خانواده‌ها برای اداره مدارس شده‌اند. همچنین یکی دیگر از مشکلات فرهنگیان عدم پرداخت به‌موقع مطالبات همچون حق‌الزحمه امتحانات و حق‌التدریس است که ماه‌ها به تعویق می‌افتد. تمام این موارد به تامین خزانه دولت گره خورده است.

  650میلیارد تومان درآمد کمیته امداد در 5 ماه

مدیرکل شبکه‌های مردمی و مراکز نیکوکاری کمیته امداد از درآمد 650 میلیارد تومانی کمیته امداد در 5ماهه نخست سال جاری خبر داد.  بهمن دستاری گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون قریب به 650 میلیارد تومان مشارکت‌های مردمی در کمیته امداد جذب شده است که در مقایسه با 5 ماهه نخست سال 95 رشد 48‌درصدی داشته‌ایم.  او توضیح داد: 312 میلیاردتومان درآمد نقدی، 111میلیارد تومان به صورت کالا، 155میلیارد تومان به‌صورت مستقیم و 72 میلیارد تومان از طریق مراکز نیکوکاری به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد کمک شده است. مدیرکل شبکه‌های مردمی و مراکز نیکوکاری کمیته امداد ادامه داد: به عبارت دیگر از این 650 میلیارد تومان 128 میلیارد تومان صدقات، 175 میلیارد تومان زکات، 152 میلیارد تومان اکرام ایتام و محسنین و 195 میلیارد تومان از طریق سبدهای پنجگانه نیازهای اساسی خانواده رقم مشارکت‌های مردمی برای رفع نیازهای محرومان و نیازمندان بوده است.  دستاری ادامه داد: در سال جاری مشارکت هر چه بیشتر با موسسات خیریه جهت هم‌افزایی در رفع نیازهای محرومان و نیازمندان را در دستور کار خود داریم. این در حالی است که اکثر مددجویان تحت پوشش کمیته امداد توسط موسسات خیریه هم حمایت می‌شوند.

  بیمه خدمات توانبخشی پشت دیوار ورشکستگی بیمه‌ها

سازمان‌های بیمه‌گر باتوجه به اجرای طرح تحول سلامت و افزایش مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها، در آستانه ورشکستگی قرار دارد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: وضعیت مالی بیمه‌ها سبب شده خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه قرار نگیرند و در این شرایط وزارت ‌بهداشت تنها می‌تواند راهنمای بالینی خدمات را تدوین و ابلاغ کند.  محمدنعیم امینی‌فرد درمورد بیمه خدمات توانبخشی، گفت: خدمات توانبخشی نیاز جامعه است زیرا بخشی از مشکلات مردم در این حوزه را مرتفع می‌سازد اما وزارت بهداشت و درمان باید بر اساس راهنمای بالینی وضعیت را برای بیمه‌شدگان مشخص کند. او به خانه ملت گفت: پس از تعیین بیمه‌شدگان شورای عالی بیمه در این ارتباط تصمیم‌گیری می‌کند، در حقیقت وزارت بهداشت راسا نمی‌تواند در حوزه بیمه خدمات توانبخشی نقش‌آفرینی کند. در واقع وزارت بهداشت و درمان تنها می‌تواند راهنمای بالینی متناسب با خدمات توانبخشی را تدوین و ابلاغ کند.

نعیمی‌فرد با بیان اینکه شورای عالی بیمه نقش موثرتری در بیمه خدمات توانبخشی خواهد داشت، افزود: متاسفانه ترکیب شورای عالی بیمه هم به نحوی است که سازمان‌های بیمه‌گر غلبه دارند، لذا وزارت بهداشت و درمان نقش کم‌رنگ‌تری دارد. امینی‌فرد معتقد است: از سوی دیگر بیمه خدمات توانبخشی جزو شؤونات قانونگذاری نیست بلکه به تولیت وزارت بهداشت و درمان مرتبط است لذا نیازی به ورود مجلس شورای اسلامی نیست. با این حال مجلس در صورت نیاز با همراهی وزارت بهداشت و درمان می‌تواند به بیمه خدمات توانبخشی ورود پیدا کند.  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متاسفانه هم‌اکنون اکثر صندوق‌های بیمه در مرز ورشکستگی هستند، لذا انجام تکالیف بسیار بدون تامین منابع منجر به بدهی بیشتر بیمه‌ها خواهد شد، با این حال باید تصمیم منطقی و عاقلانه در این خصوص اتخاذ گردد.

پیش از این اتابک وثوقی عضو کمیته توانبخشی وزارت بهداشت، گفته بود: برنامه جامع ملی اوتیسم بعد از مدت‌ها انتظار به تصویب رسید اما این برنامه‌‌ ملی نیز نتوانست علاقه‌یی در شورای عالی بیمه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین مجلس شورای اسلامی برای بیمه کردن خدمات توانبخشی ایجاد کند و این طلسم کهنه را بشکند.

 

 

ارسال نظر