12.5درصد جمعیت کشور بی‌سوادند

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۴۹
12.5درصد جمعیت کشور بی‌سوادند

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: طبق آخرین سرشماری در سال 95 تعداد 8 میلیون و 800 هزار نفر بالای 6 سال در کشور اظهار بی‌سوادی کرده‌اند.

علی باقرزاده ظهر دیروز در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه کشور در قم افزود: موانع جدی در سر راه باسواد کردن مردم وجود دارد ولی با تلاش در حال پیگیری هستیم تا شاخص سواد را ارتقا دهیم در این مسیر حوزه نگاه ویژه‌یی به سوادآموزی دارد.  او افزود: طبق مقررات هر کس که خواندن و نوشتن را بلد نباشد بی‌سواد نام دارد و کسی که تنها دوره ابتدایی را فرا گرفته باشد کم‌سواد است.

باقرزاده بیان کرد: روش شمارش افراد بی‌سواد طبق سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌گیرد که در آن سوالاتی مبنی بر سطح سواد پرسیده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: با وجود همه تلاش‌ها و پیشرفت‌های سواد آموزی بعد از انقلاب که از 50‌درصد سواد آموزی به پیشرفت خوبی رسیده‌ایم هنوز 12.5درصد از کل جمعیت کشور بی‌سواد هستند.  معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: 6 میلیون نفر افراد بی‌سواد در کشور نیز بالای 50 سال سن دارند در این راستا 10 سال است که روی گروه سنی زیر 50 سال و به ویژه زیر 20 سال متمرکز هستیم.

او گفت: طبق آمار کشوری 2 میلیون و 670 هزار نفر خود را زیر 50 سال بی‌سواد اعلام کرده‌اند که 5.3درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

باقرزاده گفت: وضعیت سواد زنان و مردان در شهرها بهتر از روستاها است سواد زنان روستایی پایین است در برخی از استان‌ها بی‌سوادی بانوان به 27‌درصد رسیده است و در استان‌های سیستان‌وبلوچستان ‌درصد بی‌سوادی 16‌درصد است.  او یادآور شد: مازندران، تهران، البرز، سمنان و اصفهان بیش از 97‌درصد با سواد دارند هر چند در تهران بیش از 500 هزار نفر بی‌سواد هستند.  رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور ادامه داد: در میان افراد بی‌سواد در کشور اتباع خارجی نیز وجود دارند که قم دارای چنین شرایطی است در این زمینه نرخ بی‌سوادی در اتباع خارجی 50‌درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در 5 سال گذشته 1.5میلیون از آمار بی‌سوادی کم شده و نرخ سواد آموزی 2.87‌درصد افزایش یافته در حالی که میانگین جهانی یک‌‌درصد بوده است.

او گفت: در سال‌های 86 تا 90، دودهم‌درصد در باسوادی رشد داشته‌ایم و عمده حرکت در 5 سال اخیر بوده است البته در افراد با سن بالاتر کار سخت‌تر است.

 

ارسال نظر