ساماندهی کولبران در مرکز پژوهش‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۴۸
ساماندهی کولبران در مرکز پژوهش‌ها

 تعادل | کولبران دوباره سوژه رسانه‌ها و البته شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. برخی اهالی سردشت، ربط، بانه و... در نقاط مرزی شمال‌غرب کشور می‌گویند هر هفته حداقل یک کولبر در مسیر کولبری جانش را از دست می‌دهد؛ کولبرانی که برای سی تا پنجاه هزار تومان باری چند ده کیلویی را به دوش می‌کشند و هر هفته هم بیشتر از دو یا سه بار نمی‌توانند این کار را بکنند.

بعد از آنکه زمستان سال گذشته موضوع بیمه کولبران مطرح شد و قرار شد در مرحله اول نزدیک به دو هزار کولبر بیمه شوند، حالا چند روز پس از مرگ 2 کولبر بانه‌یی با شلیک ماموران، نمایندگان مجلس دوبار ه پیگیر ساماندهی کولبران شده‌اند. گرچه هنوز طرح بیمه کولبران به مرحله اجرا نرسیده است.  نماینده نقده و اشنویه در مجلس گفت: نبود توسعه مناطق مرزی، توزیع ناعادلانه قدرت و ثروت و نگاه حرفه‌یی به مرزها علت اصلی مشکل کولبران است. عبدالکریم حسین‌زاده درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کولبران، گفت: طرح ساماندهی کولبران به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه و در دستور کار مطالعاتی این مرکز قرار گرفته است. البته بیمه کولبران در مجلس تصویب شده اما بیمه کولبران پاک کردن صورت مساله است زیرا این گروه از افراد نیازمند اقدامات اساسی‌تر هستند.

 نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کولبری باید جمع و همه این افراد صاحب شغلی رسمی شوند، متاسفانه بی‌توجهی به این قشر سبب تکرار اتفاقاتی چون کشته شدن دو کولبر در مرز بانه شده است.

او با تاکید بر اینکه عدم توسعه مناطق مرزی، توزیع ناعادلانه قدرت و ثروت و عدم نگاه حرفه‌یی به مرزها علت اصلی مشکلات کولبران است، به خانه ملت گفت: در حقیقت باید نگاه درآمدزایانه به مرزها داشت زیرا منابع درآمدی به تامین امنیت مناطق مرزی و کولبرها کمک کند.

 حسین‌زاده یادآور شد: در طرح ساماندهی مذکور، کولبران به شکل تعاونی شناخته شده به نوعی که درصدی از ترانزیت مرزی و گمرکات و تسهیلات به آنها سپرده شود تا بتوانند خودرو تهیه کنند و باربری‌ها را به وسیله ترانزیت‌ها انجام دهند، لذا منابع درآمدی هم عاید خودشان شود منتهی این طرح هنوز در مراحل اولیه است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: کشته شدن دو کولبر در مرز بانه نیز نشان داد، یکی از مسائل مهم پرداختن به موضوعات کولبران است لذا با جدیت طرح را دنبال خواهیم کرد تا وضعیت این افراد تعیین تکلیف شود.

 

ارسال نظر