نگاه مجرمانه به تخلف رانندگی بی‌تاثیر است

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۶۴
نگاه مجرمانه به تخلف رانندگی بی‌تاثیر است

تعادل  

خودرو، جاده و انسان سه عامل سوانح رانندگی هستند که در حوادث رانندگی خسارت‌بار مورد بررسی قرار می‌گیرند و تقصیر هر یک از آنها مشخص می‌شود. برخی معتقدند با افزایش جریمه‌های رانندگی و حتی جرم‌انگاری تخلفات عمده می‌توان جلو برخی سوانح تلخ را گرفت، اما از سوی دیگر برخی کارشناسان می‌گویند افزایش عناوین مجرمانه تاثیری در کاهش حوادث ندارد و باید علاوه بر فرهنگ‌سازی در رانندگی دیگر عوامل وقوع سانحه را کنترل کرد.  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است: در شرایط کنونی با تورم عناوین مجرمانه در کشور روبه‌رو هستیم بنابراین نگاه جرم‌محوری در قوانین درست نیست.

سلمان خدادادی در واکنش به اظهارات مدیرعامل ستاد دیه کشور مبنی بر اینکه تخلفات رانندگی باید جرم محسوب شود، گفت: در حال حاضر رانندگان برای تخلفات انجام شده مجازات می‌شوند و هر ساله نیز نرخ جرایم رانندگی افزایش می‌یابد، بنابراین نگاه مجرمانه به این موضوع به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست زیرا در حال حاضر برخی مشکلات و معضلات ناشی از افزایش عناوین مجرمانه است.  

نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح موضوع جرم محسوب شدن تخلفات رانندگی به هیچ‌وجه مطلوب جامعه نیست به خانه‌ملت گفت: متاسفانه حجم ورودی پرونده‌های قضایی بسیار زیاد بوده و روند رسیدگی به آنها بسیار طولانی است به گونه‌یی که بررسی برخی پرونده‌ها در محاکم قضایی گاهی اوقات 2 تا 15سال زمان می‌برد این در حالی است که سالانه بیش از یک میلیون پرونده وارد محاکم قضایی می‌شود و باید به تمام آنها رسیدگی شود. او با یادآوری اینکه تعداد محاکم قضایی برخی کشورهایی که جمعیت بیشتری نسبت به ایران دارند یک‌پنجم تا یک‌دهم است، تصریح کرد: صدور احکام در این کشورها حتی یک هفته طول نمی‌کشد در واقع علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کشور جرم تلقی کردن تمام مسائل بوده و متاسفانه در کشور با تورم عناوین مجرمانه روبه‌رو هستیم. نگاه مجرمانه به مسائل به هیچ‌وجه درست نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه نگاه جرم‌محوری در قوانین درست نیست، گفت: در این رابطه اغلب کشورها در جهت کاهش عناوین مجرمانه گام برداشته و تعداد زندانیان را کاهش داده‌اند اما متاسفانه ما به دنبال افزایش این عناوین هستیم.  خدادادی فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین راهکار کاهش تخلفات رانندگی دانست و ادامه داد: فرهنگ‌سازی در این رابطه فرادستگاهی است و می‌طلبد تمام دستگاه‌ها فرهنگ‌سازی مناسب را در دستور کار قرار دهند.  

نماینده ملکان در مجلس دهم با انتقاد از اینکه زیرساخت‌های کشور متناسب با تعداد خودروها نیست، تصریح کرد: شماره‌گذاری خودروها بدون توجه به زیرساخت‌ها انجام شده و زیرساخت‌ها جوابگوی نیازهای شهری نیست بنابراین برای کاهش تخلفات رانندگی بهتر است، تامین زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گیرد.  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در تخلفات رانندگی تنها راننده مقصر نیست، ادامه داد: برخی مواقع رانندگان مجبور به تخلف می‌شوند، زیرا زیرساخت‌های لازم در کشور وجود ندارد بنابراین در کنار راننده متولیان نیز مقصر بوده و باید زمینه‌های تخلفات حذف شود.

 

ارسال نظر