اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۹۱

 دیوار بلند بین مدارس و جامعه

تعادل   «دانش‌آموزان پس از تعطیلی مدرسه، مثل زندانیانی که از حبس ابد آزاد شده‌اند، از مدرسه فرار می‌کنند.» این جمله‌ایست که سه هفته پیش، وزیر فعلی آموزش و پرورش وقتی که هنوز از مجلس رای اعتمادش را نگرفته بود، بیان کرد. نکته مهم در این سخن محمد بطحایی این بود که او نزدیک به 30 سال سابقه مدیریت ارشد در وزارت آموزش و پرورش را دارد و پیش از تصدی پست وزارت نیز، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود. او حالا در قامت وزیر، حرف‌هایی را می‌زند که پیش از این، منتقدان نظام آموزشی مطرح می‌کردند. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت ارتباط مدرسه با جامعه اظهار کرد: با حضور آقای نجفی به عنوان شهردار تهران امیدوار هستم که بتوانیم نوع ارتباط آموزش و پرورش را به گونه‌یی پیش ببریم که دانش‌آموزان آموزش‌های شهروندی را به خوبی فرابگیرند. بطحایی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری شهرداری تهران در موضوعات مختلف آموزشی به مدل‌های جدیدی برسیم که برای سایر استان‌ها قابل بهره‌برداری باشد، گفت: با وجود همه تلاش‌ها، در حال حاضر آموزش و پرورش کشور ما از یک پدیده نامیمون رنج می‌برد و آن این است که دیوارهای مدارس ما بسیار بلند است.  او افزود: این امر به آن معنا است که آن چه در مدرسه اتفاق می‌افتد با آن چه در جامعه اتفاق می‌افتد دو چیز کاملاً جداست. به همین دلیل، مدارس ما امروز بسیار خشک است و جذابیت لازم را برای دانش‌آموز ندارد.

 اختلال روانی در 24 درصد ایرانی‌ها

بیش از 19 میلیون ایرانی دچار یکی از اختلالات روانی هستند. این را آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که می‌گوید بیشتر از 23 درصد مردم ایران از اختلالات روانی رنج می‌برند. مشکلات اقتصادی یکی از دلایل مهم اختلالات روانی است و به‌ گفته عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، براساس آخرین تحقیقات وزارت بهداشت، شیوع اختلالات روانی بین افراد ۱۵ تا ۶۵ سال بدون احتساب اختلالات شخصیتی، ۲۴ درصد است.

برخلاف تصور عموم، ممکن است کسی در ظاهر افسرده و پریشان به نظر نرسد ولی آن‌طور که باید از زندگی فردی و اجتماعی خود لذت نبرده و حال چندان مساعدی نداشته باشد؛ در واقع این افراد عمیقا خوشحال نیستند، شرایط اجتماعی و اقتصادی پیرامون خود را در خور شان و مطالبات‌شان نمی‌بینند و نمی‌توانند لذت برخورداری از یک زندگی آرام را درک کنند. در حالی که همین افراد اگر در سلامت کامل به‌سر می‌بردند، می‌توانستند استعدادهای خود را بروز دهند، مولد باشند، به‌راحتی با شرایط استرس‌زا تطبیق یابند و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند.  حسن فلاح‌پور عضو انجمن علمی روان‌پزشکان با بیان اینکه از هر چهار ایرانی یک نفر مبتلا به اختلالات روان (در گستره خفیف تا شدید) است، به ایسنا گفت: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، مفهوم سلامت شامل رفاه و آسایش جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و صرف نبود بیماری جسمی نمی‌تواند به معنای سلامت کامل باشد؛ چه بسا افرادی باشند که از نظر جسمی سالم هستند ولی از سلامت کامل برخوردار نیستند.

 حدود 60 درصد مردم کشور اضافه وزن و چاقی دارند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: مهم‌ترین مشکل تغذیه‌یی ایران، وضعیت تغییر الگوی مصرف مواد غذایی است و شامل تغییر مصرف نمک، قند و چربی است که عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است.  زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد مردم کشور اضافه وزن و چاقی دارند، افزود: اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به دیابت، سرطان‌ها و فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی را بیشتر می‌کند.  او با بیان این مطلب که امروزه حتی شاهد روند افزایشی چاقی در کودکان زیر پنج سال و سنین مدرسه هستیم، گفت: دلیل اصلی آن، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار است که باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر قرار گیرد. عبدالهی با اشاره به اینکه در ایران در زمینه سوء‌تغذیه کودکان، بهبود قابل توجهی در چند سال اخیر داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: بیش از 50درصد سوء‌تغذیه کودکان با اقداماتی که در حوزه وزارت بهداشت در حال اجراست کاهش پیدا کرده است.  مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کمبود ریزمغذی‌ها، روی و آهن به‌طور معناداری کاهش پیدا کرده است و در مقابل آن چاقی روند افزایشی دارد.

 وزیر علوم باید مستقل، مقتدر و پیگیر باشد

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وزارت علوم به وزیری مستقل، مقتدر و پیگیر نیاز دارد، گفت: مدیریت وزارت علوم یکی از دغدغه‌های آموزش عالی است. محمود نیلی‌احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در پانزدهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور که به میزبانی دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان برگزار شد با بیان اینکه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور خیر و برکات زیادی به همراه داشته است، بررسی مشکلات و رسیدن به راه‌حل‌های مناسب را از ویژگی‌های این نوع اجلاس برشمرد.  او با اشاره به آغاز تحصیلی سال ۹۶ و با عنوان اینکه این مساله با توجه به وضعیت موجود در کشور جای بررسی دارد، گفت: «چهار سال گذشته دانشگاه‌ها از فضای آرام و همدلی بسیاری برخوردار بودند و امید داریم در دوره جدید دولت دوازدهم، همچنان شاهد این شرایط مطلوب باشیم و حتی شاهد وضعیت مطلوب‌تری باشیم». نیلی‌احمدآبادی با تاکید بر اینکه بحث مدیریت وزارت علوم به عنوان یکی از دغدغه‌های آموزش عالی کشور است، افزود: «در چهار دوره ریاست‌جمهوری همیشه وزیر علوم در مرکز توجهات قرار داشته و وزارتخانه مورد توجه مردم و نخبگان، وزارت علوم بوده است گرچه به دلیل جایگاه ویژه علمی، این وزاتخانه جزو کم حاشیه‌ترین وزارتخانه‌هاست.» رییس دانشگاه تهران با اشاره اینکه توسعه آموزش عالی در حوزه‌یی که در حیطه مسوولیت‌های وزیر قرار دارد منوط به یک وزیر مستقل، مقتدر و پیگیر است، گفت: «اگر وزیر علوم این شرایط را نداشته باشد می‌تواند به حوزه آموزش عالی و علم و فناوری صدمات زیادی وارد کند، ما امید داریم هر کسی که این مسوولیت سنگین را می‌پذیرد و مورد تایید مجلس قرار می‌گیرد به زودی در این سمت مستقر شود و بتواند آموزش عالی را در جهت توسعه هر چه بیشتر هدایت کند تا دانشگاه‌ها نیز از این رویکرد منتفع شوند.»

 

 

ارسال نظر