اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۰۵

حضور زنان در ورزشگاه و حقوق شهروندی

تعادل  دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در واکنش به عدم حضور زنان در ورزشگاه، با استناد به ماده‌یی از منشور حقوق شهروندی، این مساله را حق زنان دانست.

روز گذشته در پی برگزاری مسابقه فوتبال بین دو تیم ملی ایران و سوریه، زنان ایرانی از حضور در ورزشگاه آزادی منع شدند این در حالی بود که زنان سوریه توانستند برای تماشای بازی به ورزشگاه آزادی بروند که این اتفاق با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.

شهیندخت مولاوردی در صفحه توییتر خود به ماده 89 منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و نوشت: حق همه شهروندان، به ویژه زنان است که به امکانات ورزشی و آموزشی و تفریحات سالم دسترسی داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامی-ایرانی عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی حضور یابند.

ماده 89 منشور حقوق شهروندی از جمله موادی است که با عنوان «حق رفاه و تامین اجتماعی» در منشور حقوق شهروندی آمده است.

منشور حقوق شهروندی شامل 22 حق و 120 ماده است که این منشور در آذر ماه 95 توسط رییس‌جمهوری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت رونمایی شد.

ابقای رییس دانشگاه علامه

ایسنا  سرپرست وزارت علوم با صدور حکمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی را در سمت خود ابقا کرد. سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم با صدور حکمی براساس تبصره ۱ ماده ۴ آیین‌نامه مصوب جلسه ۶۸۴ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی با ادامه همکاری حسین سلیمی در سمت رییس دانشگاه علامه طباطبایی موافقت کرد. متن حکم به شرح ذیل است:

«امیدوارم با سعی و اهتمام جنابعالی و براساس اهداف سیاست‌های دولت و بهره‌مندی از تجربه‌های مفید استادان، محققان و کارشناسان محترم و جلب مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و همفکری با سایر مسوولان دانشگاهی در جهت اعتلای نظام آموزش عالی کشور گام‌های موثری ‌بردارید.

ضروری است در حفظ بیت المال و اعمال سیاست‌های موثر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پرهیز از تجمل‌گرایی، تقویت نظم و انضباط و قانونمندی و ارتقای علمی- فرهنگی و اجتماعی آن دانشگاه با اتکال به خداوند متعال کوشا باشید.»

تجمیع خدمات هوشمند در کارت ملی

تعادل  وزیر ارتباطات با اشاره به هدررفت بودجه کشور در ارائه کارت‌های هوشمند متعدد توسط دستگاه‌ها، نسبت به تجمیع خدمات در کارت ملی هوشمند در آینده‌یی نزدیک ابراز امیدواری کرد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توییتر خود ضمن انتقاد از کارت‌های هوشمند متعددی که برای مصارف مختلف به مردم ارائه می‌شود، نوشت: ارائه کارت‌های هوشمند متعدد توسط دستگاه‌ها به مردم باعث هدررفت بودجه کشور و یکی از دلایل عدم یکپارچه بودن دولت الکترونیک در کشور است.

وی در ادامه به تعدد کارت‌های هوشمندی که توسط یک سازمان صادر می‌شود اشاره و اظهار کرد: در برخی موارد یک نهاد چند کارت هوشمند صادر می‌کند و قدرت تجمیع خدمات را در خود ندارد. نتیجه این اقدام سردرگمی بیشتر مردم در مراجعات اداری است. امروز در هیات دولت معاون اول به وزارت کشور برای ساماندهی این موضوع دستور دادند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با ابراز امیدواری از اینکه کارت ملی هوشمند به‌عنوان کارتی که برای مصارف و خدمات مختلف مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: کارت ملی هوشمند که توسط سازمان ثبت احوال صادر می‌شود قابلیت تجمیع خدمات سایر دستگاه‌ها را در خود دارد. امیدوارم این اتفاق زودتر صورت پذیرد.

گردوغبار سیستان هم منشا خارجی دارد

فارس  آخرین تصاویر ماهواره‌یی دشت سیستان و تجزیه‌ و تحلیل نتایج تفسیر تصاویر ماهواره‌یی ادواری به‌ دست آمده مبین این است که کانون‌های خارجی منشا گردوغبار در دشت‌های وسیع کشور افغانستان در همسایگی جنوب شرقی کشور قرار دارد.  نیره پورملایی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: منشا گردوغبار و ریزگرد در منطقه سیستان صرفا داخلی نیست.

وی افزود: آنچه در خصوص مشکلات و چالش‌های طبیعی منطقه سیستان مطرح است بر دو محور اصلی موضوع «بی‌آبی و کم‌آبی» و نیز «ریزگردها و گردوغبار» استوار بوده که این دو موضوع در سطح کلان به عنوان علت و معلول یکدیگر بسیار حایز اهمیت است.

پورملایی ادامه داد: هر آنچه از آخرین تصاویر ماهواره‌یی دشت سیستان و نیز تجزیه‌وتحلیل نتایج تفسیر تصاویر ماهواره‌یی ادواری به‌ دست آمده مبین این است که کانون‌های خارجی منشا گردوغبار در دشت‌های وسیع کشور افغانستان در همسایگی جنوب شرقی کشور قرار داشته به‌نحوی‌ که از کل مساحت بالغ‌بر 5700 کیلومترمربع تالاب هامون در حدود 3800 کیلومترمربع بستر تالاب در ایران منشا اصلی و کانون عامل گردوغبار نبوده و تنها به عنوان نقاط محلی تشدید گردوغبار محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: کانون‌های گردوغبار در سابوری افغانستان در شمال تالاب و کانون دشت پوزک در بخش شمال شرق و اختلاف ارتفاع سیستان ایران که در منحنی‌های گود نقشه توپوگرافی قرار گرفته‌اند، موجب شده است تا شرایط اکولوژیک و اقلیمی تالاب در طول سال به‌خصوص در دوره وزش بادهای 120روزه به حالت بحرانی و بسیار ناپایدار مبدل شود و این مهم در آمار وضعیت کیفی هوا در طول سال‌های مختلف مشهود است.

 

 

ارسال نظر