دانشگاه آزاد ورشکسته نیست

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۰۳
دانشگاه آزاد ورشکسته نیست

علی ‌اکبر ولایتی که مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب هست گفت، مراکز نظامی جزو امنیت ملی ماست و هیچ‌کس حق بازدید از این مراکز را ندارد

گروه اقتصاد اجتماعی

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، دیروز نخستین نشست خبری را در روزهای پس از انتصاب فرهاد رهبر، به عنوان رییس این دانشگاه، در ساختمان روزنامه فرهیختگان برگزار کرد. علی‌اکبر ولایتی دیروز بخش نخست سخنانش را در این نشست، به مسائل دانشگاه آزاد اختصاص داد. او از استقرار موسسه‌یی برای حسابرسی مالی در این دانشگاه خبر داد و از رهیافت این دانشگاه در این دوره و ریاست فرهاد رهبر گفت و اعلام کرد: «ضد انقلاب حق فعالیت در این دانشگاه را ندارد.» او در بخش دوم سخنانش، به شأن مشاور رهبری در امور بین‌الملل و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرامون مسائل سیاست خارجی سخن گفت؛ سفر رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح به ترکیه را بی‌سابقه و تاریخی خواند، از مخالفت ایران با رفراندوم در اقلیم کردستان عراق گفت و درخواست آژانس برای بازدید از مراکز نظامی ایران را به‌شدت محکوم کرد.

 نشان افتخاری به نام صندلی خالی

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست خبری، نخست با اشاره به مساله صندلی‌های خالی در دانشگاه آزاد، گفت: هیچ ورشکستگی‌ای در دانشگاه آزاد اتفاق نیفتاده و مشکل صندلی خالی فقط مختص دانشگاه آزاد نیست؛ بلکه مشکل کل آموزش عالی است.

علی‌اکبر ولایتی سپس، آنچه را خود «مشکل صندلی خالی» خواند، موجب افتخار دانست و ادامه داد: این مشکل نشان از توسعه آموزش عالی در کشور دارد.

او در جست‌وجوی دلیل این مشکل افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه رشد جمعیت هم کم شده، پدیده صندلی‌های خالی مساله‌یی عمومی است.

ولایتی البته در معرفی «رشد کم جمعیت» به عنوان دلیل خالی ماندن صندلی‌های این دانشگاه، احتمالا از این موضوع چشم پوشید که دانشجویان کنونی، متولد دهه هفتاد و حداکثر متولد سال 78 اند؛ ﺳﺎلﻫﺎیی که جمعیت ایران، با متوسط رشد سالانه 1.62 درصدی، سالانه نزدیک به یک میلیون نفر اﻓﺰایش می‌یافت.

ولایتی سپس در مورد راه‌حل این مشکل گفت: تاسیس رشته‌های پر کاربرد باعث حل این مساله خواهد شد.

او در پاسخ به پرسشی پیرامون تعیین تکلیف واحدهای کم دانشجو، در تناسب با مشکلات اقتصادی گفت: ما عنوان رشته‌هایی را که کاربرد ندارد، تغییر می‌دهیم. دانشگاه و امکاناتش پابرجاست و می‌توانیم رشته‌های کاربردی را جایگزین کنیم.

او ادامه داد: بیکاری فقط برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد نیست و مساله‌یی عمومی است و قانونی داریم که سال 67 در مجلس تصویب شده و اخیرا در تیرماه 96 از سوی معاون قانونی مجلس تایید شد که بنابر آن، هیات سه نفره کدرشته‌های دانشگاه را تعیین می‌کنند.

او پیرامون موضوع تعامل وزارت علوم با دانشگاه آزاد در رابطه با تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد، افزود: تقریبا تعداد رشته‌های مورد نظر مورد موافقت قرار گرفته و از تفاهمی که وزارت علوم با معاونت آموزشی دانشگاه آزاد داشته است، قدردانی می‌کنیم.

 فیش‌های نجومی

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به مساله فیش‌های نجومی که چندی پیش در مورد مدیران این دانشگاه پیش کشیده شد، گفت: من از خودم شروع می‌کنم. باید بگویم هیچ حقوقی از دانشگاه آزاد نمی‌گیرم.

او ادامه داد: از ابتدای حضورمان در دانشگاه آزاد تصمیم بر این شد که بر اساس همان چیزی که مصوبه دولت است، حقوق پرداخت شود.

او افزود: در زمان نوریان هم توافق شد که پرداختی‌های مدیران تعدیل شود.

ولایتی در ادامه گفت: از نخستین اقداماتی که انجام دادیم، درخواست از یکی از معتبرترین موسسات حسابرسی کشور است که خواستیم با اضافه کار و به صورت موازی کار کنند، تا زمانی که حسابرسی نشده نباید امور مالی گذشته طبق شایعات ارزیابی شود.

او افزود: مسلما امور مالی اگر حسابرسی نباشد مورد اختلال قرار می‌گیرد. بنای ما بر پیشگیری است و سعی می‌کنیم افراد درستکار را منصوب کنیم، ولی تا زمانی که حسابرسی نشده صحبت کردن درباره مسائل مالی دور از انصاف است، مردم هزینه می‌کنند و ما باید از این بیت‌المال حفاظت کنیم.

 تخفیف برای جذب

ولایتی بابیان اینکه دانشگاه آزاد یکی از پدیده‌های مهم بعد از انقلاب است و دولتی انتقاعی و خصوصی نیست، گفت: این دانشگاه متعلق به مردم است و در هرکجا که امکانش بوده، شعبه‌یی از این دانشگاه ایجاد شده است.

او ادامه داد: تلاش مدیریت جدید دانشگاه پرداختن به ارتقای کیفی است و باید تلاش کرد با کسانی که به علت مشکلات اقتصادی محروم هستند، ولی دارای استعداد بالا هستند از خدمات دانشگاه آزاد استفاده کنند. در همین راستا همواره از اهداف جمهوری اسلامی بوده است که متناسب با درجه محرومیت میزان شهریه تخفیف داده شود.

او افزود: هدف دیگر دانشگاه آزاد جذب نخبگان است و این مساله از جمله مباحثی بوده که بعد از انقلاب صحبت‌های زیادی در مورد آن شده است، ولی کمتر جنبه عملی گرفته است.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه خروج نخبگان از کشور دارای آسیب‌های کوتاه‌مدت و بلند است، گفت: وقتی مجموعه ژنتیکی با استعداد از کشور خارج شود این مساله دارای آسیب‌های بلندمدت خواهد بود. ضمن اینکه مساله اصلی در بورسیه کردن و جذب نخبگان این است که آینده‌سازان دانشگاه آز اد از نخبگان باشد واین افراد در دانشگاه جذب شوند.

او ادامه داد: با آزادی موجود در دانشگاه آزاد برای استفاده از اساتید، با در نظر گرفتن اینکه در این دانشگاه قوانین و مقررات دیوان‌سالارانه کمتر دست و پای مسوولان را بسته است، دست ما برای ارتقای کیفی در حد مطلوب و بالاتر از آن در دانشگاه آزاد باز است تا به درجاتی که حق مردم است، برسیم.

 فصل تصفیه

ولایتی در ادامه، با تاکید بر قرار گرفتن برنامه‌های کاری دانشگاه آزاد بر بستر «فرهنگ اسلامی» گفت: در اسلام مردم آزادند که هر فکری داشته باشند، بنابراین آزادی عقیده در اسلام تضمین شده است و بسیاری از دانشمندان فرهنگ و تمدن اسلامی غیر مسلمان بوده‌اند، مثلا فردی به نام آندلسی یهودی است اما زیر پرچم اسلام رشد کرده و کارهایش جزو تمدن اسلامی به حساب می‌آید.

او با داوری به نیابت از دانشجویان دانشگاه آزاد، ادامه داد: برخی هرچه می‌خواهند می‌گویند بدون اینکه دانشجو فضای پاسخگویی داشته باشد. ما کسی را مجبور نمی‌کنیم آنچه عقیده شان نیست در دانشگاه آزاد درس بدهند بلکه هر کس معتقد است بیاید در دانشگاه آزاد درس دهد. در حالی که یک طرفه تریبون را گرفته‌اند و هرچه می‌خواهند در کلاس‌ها می‌گویند مشخص است که راضی از قاضی برمی‌گردند و دانشجویان فرصت و جراتی برای پاسخ دادن ندارند.

او افزود: فردی در امریکا به نظریه داروین انتقاد داشت، اما آنها در بی‌دینی و ترویج اباهی‌گری چنان پایبندند که حتی اگر کسی انتقادی مستدل را بیان می‌کند، اجازه نمی‌دهند در دانشگاه‌هایشان تدریس کند. اینجا هم یک استاد اصرار می‌کرد که ایران باید با صهیونیست متحد شود؛ این فرد یا مزدور است یا مشکلی دارد که زیر پرچم جمهوری اسلامی از اتحاد با اسراییل جنایتکار سخن می‌گوید.

رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: در جمهوری اسلامی این آزادی هست که هرکه هرچه می‌خواهد می‌نویسد؛ ولی در دانشگاه آزاد باید در چارچوب قوانین باشند. هرکس نمی‌خواهد نیاید. دانشگاه آزاد جای ضد انقلاب نیست، نمی‌شود زیر پرچم دانشگاه آزاد علیه نظام و کشور ترویج کنند.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد در پاسخ به پرسشی در رابطه با اخراج کارمندان رسانه‌های دانشگاه آزاد تصریح کرد: تا جایی که خبر دارم بعد از تغییر مدیریت‌ها عده‌یی از همکاران مطبوعاتی استعفا دادند. طبیعی است که مدیران جدید معیارهایی دارند و هرکس مطابق نباشد از ادامه همکاری خودداری می‌کنند.

ولایتی با اشاره به حاضر نشدن سیدحسن خمینی در جلسات هیات امنای دانشگاه آزاد هم گفت: حجت‌الاسلام خمینی هنوز عضو هیات امنا هستند و حتما اشتغالاتی داشته‌اند که نتوانسته‌اند در جلسه حضور پیدا کنند. با این حال ایشان همچنان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد هستند.

سیدحسن خمینی، پس از فوت سیداحمد خمینی، یادگار امام، جانشین پدر مرحومش در این هیات شد. او سپس در سال 90، در کنار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حمید میرزاده، به عنوان یکی از نمایندگان این هیات در هیات امنا برگزیده شد. با این همه، او پس از برکنار شدن حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد، با انتشار نامه‌یی خطاب به حسن روحانی، برکناری میرزاده و نصب نوریان را «فاقد وجاهت قانونی» خواند و پس از آن، از حضور در جلسات هیات امنا استنکاف کرد. او در جلسه برکناری میرزاده و نصب نوریان هم غایب بود. ولایتی اما، در نشست خبری دیروز اعلام کرد «حجت‌الاسلام خمینی» همچنان عضو این هیات است و مثل ناطق نوری، استعفا نکرده است و سبب غیبتش را «اشتغالات» او خواند.

 مراکز نظامی جزو امنیت ملی ماست

مشاور امور بین‌الملل رهبری با اشاره به صحبت‌های امریکایی در رابطه با برجام، ادامه داد: این نخستین بار نیست امریکایی‌ها اظهارات ضد ایرانی دارند. اینها در منطقه شکست خوردند. آزادی رقه و آزادی موصل و حلب و پیروزی‌های دیگر حکایت از دومینوی پیروزی‌های حکومت قانونی عراق و سوریه دارد. امریکایی‌ها هم در منطقه نه پیروزی دارند، نه آبرو و حرف‌های ضدایرانی آنها هیچ اثری در جمهوری اسلامی ندارد. آنها می‌خواهند برجام را کنار بگذارند، ولی دنیا جلوی آنها ایستاده است.

او پیرامون درخواست امریکایی‌ها برای بازدید از مراکز نظامی ایران گفت: توصیه‌یی داریم به آمانو که تحت تاثیر القائات امریکا نباشد. ما می‌دانیم که افرادی می‌خواهند به آمانو مشورت بدهند که به سمتی حرف بزند که ترامپ می‌خواهد. اما آقای ترامپ هیچ کاری علیه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند کند چه برسد به افراد دسته دو و دسته سه بخواهند کاری انجام دهند. مراکز نظامی جزو امنیت ملی ما است و هیچ کس، از جمله خود آقای آمانو حق بازدید از این مراکز را ندارد.

 موضع ما در منطقه

وزیر اسبق امور خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه از تمامی ارضی عراق و کشورهای منطقه دفاع می‌کنیم، گفت: دولت عراق با همه پرسی در خصوص اقلیم کردستان عراق مخالف است و جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که روابط عمیقی با عراق دارد، در این زمینه رضایت ندارد و با ادعاهایی که تمامیت ارضی و هویت ملی عراق منافات دارد، مخالف هستیم.

او پیرامون روابط ایران و عربستان سعودی هم گفت: در حال حاضر روی حج توافق شده و مراسم امسال به خوبی برگزار شده است و دو طرف به توافق وفادار هستند. قرار است هیاتی از ایران به عربستان و از عربستان به ایران بیاید و این کار مثبتی است و تا جایی که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود با عربستان مشکلی نداریم. ولی در مسائل منطقه‌یی توصیه ما این است که در امور کشورهای منطقه دخالت نکند چرا که این مساله به نفع عربستان نیست.

ولایتی پیرامون سفر سردار باقری به ترکیه، با بیان اینکه این نخستین بار بود که در این سطح در جمهوری اسلامی سفری به ترکیه صورت می‌گرفت و صحبت‌های تعیین‌کننده در این رابطه مطرح شد، گفت: ترکیه و ایران دو کشور همسایه با تاریخ طولانی و روابط حسنه هستند که به دلیل حسن همجواری که دارند همکاری‌های منطقه‌یی خوبی با هم دارند و در آینده شاهد پیشرفت این روابط خواهیم بود.

او در مورد برخی صحبت‌های مسوولان امارات در خصوص موضع ایران نسبت به روسیه هم گفت: اماراتی‌ها حرف بی‌حساب زیاد می‌زنند.

 کشتار بی‌منطق در میانمار

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد کشتار مردم میانمار گفت: یکی از بی‌منطق‌ترین کارهایی که در جهان انجام می‌شود کشتار مردم مسلمان میانمار است که بدون هیچ توجیهی افرادی که قرن‌ها در آنجا هستند با یک ادعای نژاد پرستانه با بی‌توجهی به افکار جهان کشتار و اخراج می‌کنند.

او ادامه داد: یک زمانی غربی‌ها فریاد مظلومیت خانمی ‌که الان در میانمار اقدام به کشتار و اخراج مسلمان می‌کند را سر می‌دادند و درحال حاضر ایشان آمده و مشخص نیست به چه حسابی شهروندان این کشور را اخراج می‌کند و برخوردی مانند اسراییل با مردم فلسطین را انجام می‌دهد. سازمان ملل متحد باید جلوی این برخوردها را بگیرد.

 

 

 

ارسال نظر