تلاش آموزش و پرورش برای گریز از تصدیگری

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۷۶
تلاش آموزش و پرورش برای گریز از تصدیگری

وزیر آموزش و پرورش دیروز در جمع خبرنگاران استان خراسان رضوی گفت: ما زمانی می‌توانیم نظام آموزش و پرورش را به رستگاری برسانیم که نگاهمان را به مسائل تغییر دهیم، اگر بخواهیم مشکلات آموزش و پرورش را بر اساس این 40 سالی که رفع کردیم، حل کنیم، 30 سال آینده هم این فهرست مشکلات باقی خواهد ماند.

او ادامه داد: به عنوان یک مدیر ارشد وزارت آموزش و پرورش، زمانی نمره‌ موفقیت خواهم گرفت که بتوانم راه جدیدی برای عبور از موانع پیدا کنم در غیر این‌صورت، عملکرد من با وزیر قبلی و بعدی فرقی نخواهم نداشت.

او افزود: مردم ما از زمانی که به‌خاطر داریم تا امروز، حتی در ثبت‌نام فرزندانشان دچار مشکل بوده‌اند و این درحالی است که ما نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم. جامعه‌ ذی‌نفع ما در آموزش و پرورش هنوز از مدرسه‌ها ناراضی هستند و ده‌ها مساله‌ دیگر که در حوزه معیشت و رضایت شغلی آموزگاران تا مسائل تربیتی و آموزشی و تکنیکی و... امروز در نظام آموزش و پرورش ما وجود دارد و برای حل آن کاری صورت نگرفته است.

بطحایی همچنین در ادامه سفرش به استان خراسان شمالی رفت. او گفت‌وگویی گفت: سیاست جدی دولت دوازدهم کاهش تصدی‌گری است.

او ادامه داد: رسیدن به نرخ رشد هشت درصد در توسعه و ایجاد یک میلیون شغل بدون مشارکت بخش غیردولتی امکان‌پذیر نیست، بنابراین در اجرای پروژه‌ها نیازمند مشارکت بخش غیر دولتی هستیم.

بطحایی با اشاره به وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار شاغل و بازنشسته در آموزش و پرورش، گفت: این سازمان تلاش می‌کند تا بتواند زمینه اشتغال به عنوان مهم‌ترین و اولویت‌دارترین سیاست دولت دوازدهم را در برنامه‌های آموزشی خود ایجاد کند.

او ادامه داد: باید با نگاهی روشن به آینده بودجه‌‎ای و منابع مالی کشور کارها را سامان بدهیم، بنابراین اعتباری که برای امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید قدری فراتر از لایحه ارسالی بودجه به مجلس بود، در این راستا 20 هزار میلیارد تومان فراتر از منابع پیشنهادی مورد تصویب قرار گرفت.

او افزود: تخصیص این میزان اعتبار به پارامترهای مهمی از قبیل قیمت نفت و افزایش 30 درصدی اعتبارات صندوق توسعه ملی وابسته است.

او با بیان اینکه دولت باید از حیث ساختار و رویه‌ها بازنگری جدی انجام دهد، گفت: بسیاری از منابع کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود در این حالت اعتباری برای کارهای عمرانی در راستای توسعه کشور باقی نمی‌ماند.

بطحایی یادآورشد: متاسفانه شاهد این هستیم که اعتبارات طرح‌های عمرانی به‌شدت کاهش پیدا کرده به این سبب که باید نخست حقوق و مزایای کارکنان پرداخت شود.

او با تاکید بر اینکه باید در نحوه اداره کشور بازنگری انجام شود، عنوان کرد: هم‌اکنون سیستم اداری کشور به‌شدت تمرکزگرا بوده و بهره‌وری منابع کاهش یافته است.

او با اشاره به کاهش تصدی‌گری در کشور، خاطرنشان کرد: باید همه کارها به غیر از امور غیر حاکمیتی به مردم واگذار شود، این در حالی است که عادت کرده‌ایم که کار توسط دولت انجام شود.

بطحایی با بیان اینکه سیاست اصلی کاهش تمرکز و تصدی‌گری است، عنوان کرد: باید مساله اشتغال در کشور را حل کنیم؛ زیرا در غیر این صورت بنیان حاکمیتی در معرض خطر قرار می‌گیرد و علاوه بر آن پیامدهای‌های بسیاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی برجای خواهد گذاشت.

او با بیان اینکه باید باور کنیم که بخش عمده‌یی از خدمات دولت را به بیرون بسپاریم، گفت: کشور را گران اداره می‌کنیم و هزینه خدمت به مردم گران بوده و کاهش بهره‌وری را در پی دارد.

بطحایی با اشاره به حوزه آموزش و پرورش و اینکه براساس نظر همه صاحب‌نظران علوم تربیتی و متخصصان حوزه توسعه، بدون آموزش و پرورش توسعه یافته هیچ کشوری به توسعه پایدار نمی‌رسد گفت: این در حالی است که کشور توسعه‌نیافته ممکن نیست در کوتاه‌مدت به شاخص‌های مورد نظر برسد اما قطعا توسعه آن پایدار نخواهدبود.

او عنوان کرد: هم‌اکنون نیز در آموزش و پرورش با مشکلاتی از قبیل کمبود فضای فیزیکی، نبود انگیزه و امکانات در معلمان مواجه هستیم که 30 سال گذشته نیز آنها را لمس کرده و دست و پنجه نرم کرده‌ایم.

 

ارسال نظر