پایداری منابع مالی در حوزه سلامت ضروری است

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۰۵۹۱۶

مشاور عالی وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت پایداری منابع مالی در حوزه سلامت، گفت: پایداری منابع مالی باعث می‌شود خدمات بدون دغدغه و وقفه در اختیار متقاضیان سلامت قرار گیرد. داوود دانش جعفری در حاشیه نشست تخصصی تبیین حیطه‌ها و کارکردهای اقتصاد مقاومتی در نظام سلامت گفت: بحث اقتصاد مقاومتی از چند سال قبل با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری آغاز شده است.  وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتی، اقدامات مشابهی هم در کشورهای دیگر مشاهده شده است، مخصوصا بعداز بحران مالی 2008 در امریکا که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد امریکا، سایر کشورهای اروپایی را نیز دچار چالش کرد و آسیب‌های زیادی به اقتصاد آنها زد، بنابراین آنها بر سر اینکه چه اقداماتی در اقتصاد انجام شود که دوباره دچار آسیب نشوند، بحث‌های زیادی کردند.

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: در ایران نیز بعد از تحریم‌ها، اقتصاد کشور از بعضی جهات ضربه پذیر شد که باید اقداماتی صورت می‌گرفت تا از میزان ضربه‌پذیری‌ها کاسته شود و این اقدامات در تمام بخش‌ها مانند صنعت تسری پیدا کرد.

دانش جعفری تصریح کرد: مقاوم‌سازی در مقوله سلامت با اقتصاد مقاومتی در سایر بخش‌ها متفاوت است؛ چراکه کانال‌های آسیب‌پذیری آن گسترده‌تر از مسائل مالی است. مثلا ممکن است کشوری در معرض یک بیماری جدید مانند ابولا یا زیکا قرار گیرد و سیستم سلامت این کشور باید مقاومت و کارایی مناسب را در مقابله با بیماری نوپدید داشته باشد تا بتواند بیماری را دفع کرده و سیستم را از آسیب‌پذیری برهاند.

وی خاطرنشان کرد: برخی ویژگی‌ها در مقوله اقتصاد مقاومتی مشترک است، مثلا برای اینکه نظام سلامت مقاوم شود، باید تامین مالی آن پایدار باشد؛ بطوری که خدمات بدون دغدغه و مکث ارائه و در اختیار متقاضیان سلامت قرار گیرد، بنابراین پایدارسازی منابع سلامت از مباحث اساسی کارشناسان نظام سلامت است تا مشخص شود، باید چه اقداماتی در پیش گرفته شود تا نظام سلامت کمتر درگیر کمبودهای مالی شود.  مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: یکی از حوزه‌هایی که در کشورهای دیگر نیز درمورد آن کار شده، مالیات بر کالای آسیب‌رسان (دخانیات) است. مالیات بر دخانیات علاوه براینکه منجر به کاهش مصرف دخانیات در مردم می‌شود، درآمدی را در جهت اقدامات سلامت محور به وجود می‌آورد.  بنابر اعلام وب‌دا، دانش جعفری با بیان اینکه طبق قاعده قانون تقاضا، زمانی که کالایی گران می‌شود، مردم کمتر آن را مصرف می‌کنند، افزود: یکی از حوزه‌هایی که به تامین مالی بر سلامت کمک می‌کند، استفاده از منابع مالیات بر دخانیات است که علاوه بر کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری ریوی، درآمد قابل توجهی نیز در راستای تامین مالی سایر بخش‌های سلامت ایجاد می‌کند.

وی گفت: بطورکلی در حوزه اقتصاد مقاومتی در حیطه سلامت راهکارهای وسیع و کارآمدی در کشورهای مختلف اجرا شده است و در ایران نیز این حرکت آغاز شده است.

دانش جعفری خاطرنشان کرد: به دلیل ماهیتی که بخش سلامت دارد، شاید 75درصد از موضوعات آن خارج از تصدی وزارت بهداشت است. مثلا آمار مرگ و میر در تصادفات جاده‌یی زیاد است، اما وزارت بهداشت در این مقوله نمی‌تواند، اقدام مستقیمی انجام دهد، لذا در این مقوله عوامل دیگری خارج از حوزه وزارت بهداشت دخیل هستند که برخی از آنها دولتی هم نیستند.  وی گفت: درصد بالایی از افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، جوان هستند. بنابراین نیاز است که فرهنگسازی شود تا تغییر رفتار صورت گیرد و تصادفات جاده‌یی به وقوع نپیوندد. لذا ایجاد هماهنگی بین حوزه سلامت کشور و سایر حوزه‌ها که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط است، اما در حیطه وزارت بهداشت نیست، کار پیچیده‌یی خواهد بود. بسیاری از کشورها در این رابطه تجارب ارزشمندی دارند، ما نیز باید به راهکارهای نیل به این هدف دست پیدا کنیم.

 

ارسال نظر