بحران کمبود پزشک در ۶ رشته تخصصی

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۵۹۱۵

 قائم‌مقام وزیر بهداشت توضیحاتی را درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان، مصوبه مجلس در زمینه حذف حمایت‌های بیمه‌یی از داروهای خارجی که مشابه تولید داخل دارند، جایگاه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت، تغییرات طرح تحول نظام سلامت در دوره دوم و... مطرح کرد.

دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره کاهش ظرفیت پذیرش رشته‌هایی مانند دندانپزشکی در دانشگاه‌ها گفت: با توجه به کمبود شدیدی که در اکثر رشته‌ها به ویژه در رشته پزشکی عمومی، متخصص و برخی رشته‌های دیگر وجود دارد، سیاست وزارت بهداشت این است که با حفظ کیفیت آموزشی، ظرفیت‌هایش را هم افزایش دهد. باید توجه کرد که ما توانایی آموزش بیشتر برای تربیت پزشک و متخصص را داریم، اما این کار مستلزم این است که بتوانیم ۲۰ هزار تخت به تخت‌های آموزشی اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی ما در ۶ رشته تخصصی بحرانی است، افزود: این موضوع دو دلیل دارد که یکی از آنها تعداد خالص پزشکان و دوم موضوع توزیع پزشکان و متخصصان است؛ چراکه در مورد دوم باید توجه کرد که به غیر از دو سال اول طرحی که محل خدمت آن را وزارت بهداشت تعیین می‌کند، در سایر سال‌های خدمت نیروها، وزارت بهداشت اختیاری در توزیع آنها ندارد و خود افراد محل خدمت‌شان را تعیین می‌کنند.  قائم‌مقام وزیر بهداشت ادامه داد: به‌طوری که ۴۰درصد متخصصان در شهر تهران فعالیت می‌کنند و این در حالی است که در برخی مناطق کشور با کمبود متخصص مواجه هستیم و اختیاری هم در توزیع آنها نداریم. از طرفی ارائه مشوق‌های مالی نیز در توانایی وزارت بهداشت نیست. اما در عین حال باید توجه کرد که روال معمول وزارت بهداشت در رشته‌های خاص مبنی بر کاهش ظرفیت نبوده است.

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات مدیریتی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: در این حوزه تغییراتی تا چند روز آینده انجام خواهد شد و تا چند هفته دیگر تیم جدید مدیریتی وزارت بهداشت مستقر خواهند شد.

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه مبنی بر حذف حمایت‌های مالی از داروهای خارجی که مشابه تولید داخل آنها وجود دارد، گفت: وزارت بهداشت در هزینه‌کرد نظام سلامت مکلف است تمام ابعاد هر موضوع را درنظر بگیرد. در این موضوع وزارت بهداشت، نظام سلامت و نظام دارویی کشور تحت فشار است؛ به‌طوری که برخی می‌گویند چرا داروهای خارجی را وارد می‌کنید و حتما از بابت این کارتان منافعی دارید یا سوءتدبیری در مدیریت‌تان وجود دارد. حال یک زمانی هم قانونی در کشور وضع می‌شود که بر استفاده از داروهای ژنریک تاکید دارد و از سوی دیگر وزارت بهداشت تحت فشار قرار می‌گیرد که چرا داروی خارجی را عرضه نمی‌کند. بنابراین باید هر دو طرف را در نظر گرفت.  سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره میزان تورم در حوزه سلامت گفت: در نظام سلامت ایران معمولا میزان تورم از سایر بخش‌های کشور بالاتر بوده است. البته باید بدانیم که افزایش قیمت یک خدمت گاهی به صورت هدفمندانه انجام می‌شود. ما در سال‌های منتهی به سال ۹۲، قیمت خدمات پزشکی‌مان واقعی نبود و وزارت بهداشت براساس سیاست‌های کلی نظام سلامت برای واقعی کردن هزینه‌ها، تعرفه‌ها را اصلاح کرد و اقداماتی را برای تعدیل تعرفه‌ها انجام داد.  حریرچی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های خانوار در سال ۹۳، در حوزه سلامت ۱۰درصد بوده است، گفت: زمانی که مردم برای خوراک و مسکن هزینه کنند، نشان می‌دهد که بحران اقتصادی در یک جامعه وجود دارد، اما وقتی سایر هزینه‌هایش در حوزه فرهنگ، آموزش و سلامت بیشتر می‌شود، نشانه خروج از رکود است. در ایران نیز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دلیل تورم بالا و کاهش شغل، مردم هزینه خود را در غذا و مسکن صرف می‌کردند اما بعد از دولت یازدهم با رونق اقتصادی و کنترل تورم، درصد هزینه‌کرد خانوار در خوراک کاهش یافت و حالا هزینه‌های آموزش، فرهنگ و بهداشت و درمان افزایش یافته است.

 

ارسال نظر