افزایش 10 درصدی شهریه‌های متغیر

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۳۸
افزایش 10 درصدی شهریه‌های متغیر

 گروه اقتصاداجتماعی|

سی‌ام دی‌ماه سال گذشته، وقتی حمید میرزاده پیشنهاد مهلت یک هفته‌یی برای استعفا را نپذیرفت، از جانب علی‌اکبر ولایتی‌، رییس هیات موسس دانشگاه آزاد او برکنار شد تا علی‌محمد نوریان جایش را بگیرد. نوریان نزدیک به سه ماه سرپرست دانشگاه آزاد ماند، اما هرگز به عنوان گزینه ریاست این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نشد تا عاقبت، پیش از ظهر روز بیست و پنجم تیرماه، از پس فروکش کردن موج‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، هیات امنای دانشگاه آزاد در جلسه‌یی با حضور اکثریت اعضا، به اتفاق آرا، معرفی فرهاد رهبر را به عنوان رییس دانشگاه آزاد، به شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب کردند. فرهاد رهبر از همان روز کارش را در دانشگاه آزاد آغاز کرد و اندکی بعد، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسما رییس دانشگاه آزاد شد. او دیروز نخستین نشست خبری‌اش را در جایگاه جدید در سازمان مرکزی این دانشگاه برپا کرد. رهبر در این نشست با اشاره به برنامه‌هایش برای چابک ساختن و کوچک‌تر کردن ساختار دانشگاه، از رفتن محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از این دانشگاه خبر داد. او در ادامه هم تاکید کرد که نه ویرانه که «درختی تنومد» را تحویل گرفته است. او همچنین از افزایش 10درصدی شهریه‌های متغیر این دانشگاه در سال تحصیلی آینده خبر داد.

 دانشگاه آزاد، کوچک می‌شود

رییس دانشگاه آزاد در این نشست خبری، نخست با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای چابک‌سازی و کوچک‌تر کردن ساختار آن گفت: با توجه به تغییرات دانشگاه آزاد ضرورت وجود برخی معاونت‌ها دیگر در این دانشگاه احساس نمی‌شود و این معاونت‌ها تحت عنوان اداره کل ادامه کار می‌دهند.

فرهاد رهبر با اشاره به کاهش ساخت و سازها و فعالیت‌های عمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ضرورتی برای ادامه فعالیت معاونت عمرانی وجود ندارد و فعالیت این معاونت، تحت عنوان اداره کل، تحت نظر معاونت دیگری ادامه خواهد یافت.

معاونت عمرانی دانشگاه آزاد در نخستین سال تاسیس این دانشگاه و بر اساس تصمیمات دومین جلسه هیات امنای این دانشگاه تاسیس شد. در سال ۹۲ و پس از کنار گذاشته شدن فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد، با حکم حمید میرزاده، سرپرست وقت این دانشگاه، محسن هاشمی‌رفسنجانی، فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی شد. رهبر دیروز از تقلیل این معاونت به اداره کل خبر داد؛ معاونتی که خود تا پیش از این 4 اداره کل را در زیرمجموعه داشت. او همچنین در ادامه افزود: از تجربه‌ها و اطلاعات مهندس هاشمی به عنوان «مشاور» قطعا استفاده خواهد شد؛ البته اگر دغدغه‌های ایشان در شورای شهر وقت کافی برایشان باقی بگذارد.  رهبر اینچنین تلویحا خبر برکناری محسن هاشمی را هم اعلام کرد. هاشمی با وجود کسب بالاترین رای در انتخابات شورای شهر تهران و عضویت در این شورا، همچنان به کار خود در این معاونت ادامه می‌داد. پیش از محسن هاشمی‌رفسنجانی، برادر کوچک‌ترش، یاسر هم از ریاست دفتر هیات امنای این دانشگاه برکنار شده بود.

 سمی به نام سیاسی‌کاری

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه نشست خبری‌اش با اشاره به اینکه «سیاسی‌کاری» یکی از مشکلاتی است که کشور از آن رنج می‌برد، گفت: این سیاسی‌کاری در تمام نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها وجود دارد و افراد حزبی همانند افراد قبیله‌یی هستند که تنها به دنبال تامین منافع قبیله خود هستند.

او ادامه داد: سیاسی‌کاری سم مهلکی برای کشور است و باید با وحدت کلمه، از تخریب یکدیگر بپرهیزیم. سیاست ما استفاده از توان کشور در برنامه‌های دانشگاه آزاد، به دور از گرایشات سیاسی است.  رهبر افزود: هر کسی وارد سازمان جدیدی می‌شود می‌گوید ویرانه‌یی تحویل گرفتیم؛ ولی من می‌گویم دانشگاه آزاد اسلامی درخت تنومندی است که تا اینجا پیشرفت داشته و من از مدیران قبلی بابت زحماتشان برای ارتقای دانشگاه تشکر می‌کنم.

رییس دانشگاه آزاد در ادامه با تاکید بر اینکه ایران کشوری غنی، با مردمانی فقیر است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهد که چرا با وجود ثروت موجود در کشور، مردم فقیری داریم و می‌خواهد برنامه‌ریزی کند تا با شرکت‌های دانش بنیان، به کارگیری نخبگان و کار آفرینان و صاحبان ایده محصول تولید کند و تولید را به ثروت تبدیل کند.  رهبر افزود: پاسخگویی به مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان هم در راس برنامه‌های دانشگاه آزاد قرار دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما صاحب سرمایه‌های زیرزمینی و غنی و سرمایه‌های انسانی است، گفت: فقط مدیریت تلفیق این سرمایه‌ها نیاز است و ما مردم و همه افرادی را که در تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه آزاد همراهی کرده‌اند، دعوت به همکاری می‌کنیم تا منابع زیرزمینی و منابع انسانی را تلفیق کنیم.

 شهریه متغیر افزایش می‌یابد

او در ادامه با بیان اینکه در سال تحصیلی پیش‌رو شهریه ثابت دانشجویان دانشگاه آزاد تغییری نمی‌کند، گفت: شهریه متغیر دانشجویان 10درصد افزایش یافته است و مصوبه‌ هیات امنا دانشگاه در اسفند ماه سال گذشته در خصوص اصلاح شهریه پزشکی داشته است که در آن مصوبه شهریه دانشجویان پزشکی تغییر کرده بود، ولی تاکید نشده بود که این تغییر مربوط به ورودی سال 96 است. اصلاحاتی در آن مصوبه انجام شد. به این ترتیب که دانشجویان ورودی 95 و قبل آن مشمول مصوبه هیات امنا در اسفند 95 نخواهند شد.  فرهاد رهبر با اشاره به اینکه درامد شهریه‌یی بیش از 80درصد درآمدهای دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: طی برنامه‌ریزی‌هایی که در سال 96 داریم تصمیم داریم، درآمدهای غیرشهریه‌یی را افزایش دهیم و تا سال 1404 درامدهای غیر شهریه‌یی 40 درصد درآمدهای دانشگاه را به خود اختصاص دهند.

او افزود: در سال 96 دانشگاه آزاد 50درصد تخفیف شهریه‌یی برای برخی رشته‌ها در نظر گرفته است و در مناطق محروم نیز تخفیف‌های ویژه شهریه‌یی قائل شده است و در هر استانی یک منطقه محروم را انتخاب کرده و به کمک مسوولان آن استان اعلام کردیم دانشجویانی که در آن مناطق تحصیل کرده‌اند، می‌توانند با تخفیف شهریه در آن دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند.

 سابقه امنیتی

رهبر در پاسخ به منتقدان خود در خصوص ایجاد فضای امنیتی در زمان ریاست دانشگاه تهران گفت: من سابقه‌یی در وزارت اطلاعات در سمت اقتصادی داشتم و در حال حاضر دلیل کسانی که از من انتقاد می‌کنند این است که می‌دانند، می‌توانم مفسدان اقتصادی را شناسایی کنم.

او ادامه داد: در زمان ریاست من در دانشگاه تهران این دانشگاه تبدیل به پارکینگ بزرگ اتومبیل‌های مغازه‌داران اطراف دانشگاه شده بود و گفتیم از این پس دانشجویان با کارت دانشجویی وارد دانشگاه شوند. پرسش این است که آیا این کار امنیتی است که از دانشجویان بخواهیم با کارت دانشجویی وارد دانشگاه شوند؟

او افزود: دانشگاه محل کرسی‌های آزاد اندیشی، نظریه‌پردازی و تضارب آراست، ولی سیاسی‌کاری و سیاسی بازی نباید در دانشگاه انجام شود.

رییس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه باید برای دانشجویان زمینه فعالیت سیاسی را فراهم کند، گفت: این فعالیت‌ها باید در چارچوب قانون و مقررات باشد و با رفتارهای خارج از مقررات برخورد خواهد شد.

 بازار بزرگ دانشگاه آزاد

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای افزایش کیفی آموزش در دانشگاه آزاد گفت: امروزه نیمی از جمعیت آموزش عالی کشور در دانشگاه آزاد هستند و این دانشگاه با 30 هزار عضو هیات علمی تمام وقت و 40 هزار عضو هیات علمی پاره وقت بار زیادی از آموزش عالی کشور را به دوش می‌کشد؛ در حالی که تمام اعضای هیات علمی وزارت علوم به 50 هزار نفر نمی‌رسد.

او ادامه داد: امروز ساختار اداری کشور برای تولید محصول و کسب و کار بسیار پیچیده و تودرتو است. بنابراین جوانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و صاحب ایده است به هیچ‌وجه وارد این پروسه نمی‌شود ولی باید امکانی فراهم شود تا فرد بتواند بدون هیچ دغدغه‌یی وارد چرخه تولید محصول خودش شود. همچنین برخی افراد با طی کردن 50 گلوگاه باز هم مشکل بازاریابی محصولات خود را دارند. برای رفع این مشکلات دانشگاه سازوکاری طراحی کرده که بتواند بازاریابی و فروش محصولات را برعهده گرفته و برای صاحب ایده مشکلات را تسهیل کند.

رهبر در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد بازار بزرگی برای محصولات فناوری است، افزود: این دانشگاه سالانه بیش از 500 میلیارد تومان خرید تجهیزات و ملزومات دارد و ایده تامین مالی برای فعال‌سازی محصول کمک برای تسریع فرآیند و فروش محصول از برنامه‌های این دانشگاه است.

او ادامه داد: ظرفیت فعال صنعت موجود در کشور تنها 30درصد است و 70درصد این ظرفیت بلااستفاده است. ما برای شروع مذاکره‌یی با اتاق بازرگانی داشتیم تا با کمک بخش خصوصی ظرفیت‌های مادی صنایع امروز کشور را به خدمت بگیریم.  رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طراحی سامانه ثبت ایده در معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد گفت: تلاش ما این است که از کسانی که صاحبان ایده هستند و جرات تبدیل آن به محصول را ندارند، حمایت کنیم. بنابراین این سامانه طراحی شده است تا دانشجویان صاحب ایده خود را در آن معرفی کنند و با کمک کارشناسان پس از پالایش ایده‌ها، ایده‌هایی که قابلیت تولید محصول و تجاری‌سازی را دارند، دعوت شوند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص واحدهای دانشگاه آزاد در خارج از کشور توضیح داد: تلاش ما بر این است تا با همکاری و مشارکت یکی از دانشگاه‌های برتر آن کشورها بتوانیم برنامه‌های مشترکی را فراهم کنیم تا این واحدها با اعتبار بین‌المللی به کار خود ادامه دهند. پیشنهاداتی از دانشگاه‌های معتبر شده که باید آنها را بررسی کنیم.

 تعامل

فرهاد رهبر در خصوص تعامل با وزارت علوم برای رشته محل‌های دانشگاه آزاد توضیح داد: دولت دوازدهم روی کار آمده و ما امیدواریم، بتوانیم تعاملات خوبی داشته باشیم هر چند فصل‌الخطاب ما قانون خواهد بود و ما براساس قانون عمل می‌کنیم. جالب است مسوولی که بیشترین اعتراض را به رشته محل‌های دانشگاه آزاد داشت، خود دارای دانشگاه غیرانتفاعی است که بدون عضو هیات علمی در این دانشگاه، تعداد زیادی دانشجو دارد.  او در پایان افزود: ما برنامه‌ریزی کردیم تا افزایش کیفی را مدیریت کرده و در این دانشگاه ما شاهد بودیم که در یکی از واحدها همسر یکی از کارمندان این دانشگاه توانسته بود در این دانشگاه تدریس کند. مسلما ما با چنین مسائلی برخورد می‌کنیم؛ چنانچه این فرد دیگر اجازه تدریس ندارد و هرگز نمی‌خواهیم چنین اتفاقاتی در دانشگاه آزاد رخ دهد. اما اگر بخواهیم یک واحد را تعطیل کنیم مردم و مسوولان آن واحد استانی اجازه این کار را به ما نمی‌دهند. افزایش کیفیت در واحدهای دانشگاه به این معنی است که ما باید برنامه‌ریزی کنیم و توافقی داریم که در واحدهایی که تعداد اساتید و اعضای هیات علمی کم است، اساتیدی را مامور کنیم تا در جایی که لازم است به جای تعطیلی واحد تامین استاد کنیم.

 

 

ارسال نظر