کار ما دادن پول نقد نیست

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۶۳
کار ما دادن پول نقد نیست

پرویز فتاح: سال گذشته 10 درصد جامعه هدف را کاهش دادیم و از چرخه حمایت خارج کردیم

رییس کمیته امداد در یک برنامه تلویزیونی، اصلی‌ترین کار این نهاد حمایتی را «اشتغال آفرینی» ‌خواند و با تاکید بر موفقیت نسبی نهاد زیرمجموعه‌اش در نزدیک شدن به این هدف، گفت: ماهانه رقم ثابتی را به حساب خانوار واریز می‌کنیم. بقیه کار ما دادن پول نقد نیست، بلکه ارائه خدمت است. پرویز فتاح که در برنامه تلویزیونی «دست خط» حاضر شده بود، در ابتدای این برنامه، نخست در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتصابش به عنوان رییس کمیته امداد گفت: سال پنجم در بنیاد تعاون سپاه مسوولیت داشتم، آقای حجاری از دفتر حضرت آقا تماس گرفتند که با من کار دارند و من هم خدمت ایشان رفتم و گمان می‌کردم حتما تذکر و نکته‌یی باشد؛ زیرا گاهی بحث‌هایی اینچنین با دفتر پیش می‌آمد. او ادامه داد: وقتی رفتم گفتند حضرت آقا چنین نظری دارند، واقعا برای من تغییر زیادی بود. این فضا از نظر درونی سخت بود زیرا من فردی عمرانی و اجرایی بودم با این حال پرسیدم در این زمینه مطمئن هستید؟ و گفتند فردا بیایید خدمت حضرت آقا بروید. این توفیق حاصل شد و روز بعد رفتم و حضرت آقا گفتند ما منتظر شنیدن حرف‌های شما هستیم، وقتی متوجه شدم نظر ایشان این است؛ سمعا و طاعتا.

 پس از تغییر اساسنامه

رییس کمیته همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تنظیم اساس نامه جدید کمیته امداد بر عهده او بوده نیز گفت: خیر. قبل از ما تقاضای مسوولان قبل کمیته امداد این بود که اساس نامه تغییراتی کند که برای دو دهه قبل بود. انصافا نیاز به تغییر داشت البته تغییراتی اعمال شده بود. بنده که رفتم و این صحبت‌ها شد. از طرف دفتر اعلام شد اساس نامه دستخوش تغییر بوده و آماده است و اگر نظراتی دارید بدهید. او افزود: کمتر پیش می‌آید کسی که مسوولیت اجرایی می‌پذیرد در اساسنامه نظر بدهد. چند روزی وقت گذاشتم. البته اساسنامه به خوبی تهیه شد و کارشناسی زیادی روی آن شده بود. بنده هم نقطه نظرات اندکی داشتم و نوشتم و اعمال شد. اساسنامه همان روز اول به دستم رسید؛ یعنی با حکم بنده اساسنامه را به بنده دادند و با خود به کمیته امداد آوردم. فتاح در پاسخ به این سوال که آیا او در انتخاب هیات امنای کمیته امداد امام خمینی نظری داشته یا خیر؟ گفت: این نکته‌ مهمی است که پرسیدید. معمولا هیات امنا تا زمانی که مدیر اجرایی تغییر یا تثبیت شوند، هستند، برای ما با تغییر هیات امنا همزمان بود، قبلا پنج نفر بودند اما بعد از ورود من به عنوان رییس کمیته امداد، تعداد هیات امنا به 7 نفر رسید. معلوم نبود بنده عضو هیات امنا می‌شوم، زیرا اساسنامه خیلی اشاره نکرده رییس کمیته امداد می‌تواند خارج از هیات امنا باشد که فرمودند خیر و قرار بود که بنده عضو هیات امنا باشم که این توفیق مضاعفی شد.

 کار ما ارائه خدمات است

رییس کمیته امداد امام خمینی در ادامه در خصوص افزایش سقف مستمری‌ها نیز گفت: ماهانه رقم ثابتی را به حساب خانوار واریز می‌کنیم. بقیه کار ما دادن پول نقد نیست بلکه ارائه خدمت است. برای مثال خدمات درمانی، جهیزیه، مسکن و رسیدگی به دانشجویان و... همگی از خدمات ما به جامعه مددجویان است و در مجموع 18نوع خدمت ارائه می‌کنیم.

او ادامه داد: ده سال بود رقم مستمری‌ها ثابت بود و برای خانواده 5 نفره 100هزار تومان به خانواده پرداخت می‌کردیم و به ما می‌گفتند این رقم کم است. این در حالی است که حداقل رقم مستمری هم تازه از 53 هزار تومان شروع می‌شد و 100هزار تومان بیشترین میزان آن بود به همین ترتیب با مجلس و دولت کل کل و خواهش کردیم زیرا بحث این بودکه بار مالی افزایش مستمری زیاد است و الان هم که نفت چنین وضعیتی دارد ما نمی‌توانیم چنین اقدامی کنیم با این حال دولت در لایحه پیشنهاد به مجلس- این نکته ظریفی است که عرض می‌کنم و قصد نقد هم ندارم- این مساله را نیاورد.

او گفت: بعد از آن ما ماندیم و مجلس لذا دست به دامان کمیسیون برنامه و بودجه شدیم که فکری کند. خوشبتخانه آنها راضی شدند بهزیستی هم چون با دولت بود که نظر این بودکه اگر با ما بیاید بگویند دولت دور خورده است و به همین خاطر همراه ما نشدند و ما را تنها گذاشتند که باید گلایه‌یی از این بابت از دوستان خود بکنیم. با این حال مجلس در کمیسیون موافقت کرد و مساله افزایش رقم مستمری مددجویان وارد صحن شد. به ما گفتند جریان بودجه چنین است و اگر در لایحه نبوده باشد و دولت دست بلند کند و مخالفت کند رد می‌شود و ما خدمت دولتی‌ها رفتیم آقای دژ پسند، آقای نوبخت و هر کسی را که بتوانیم صحبت و خواهش کردیم که در این مورد مخالفت نکند.

فتاح ادامه داد: افزایش رقم مستمری کار بزرگی بود که مجلس آن را انجام داد و دولت اجرایی کرد. امسال 4هزار میلیارد تومان بودجه این طرح است که قرار بود به صورت مسمتری پرداخت شود اما دولت در این چهار ماه این رقم افزایش یافته به حساب یارانه خانواده‌ها واریز کرده است که این مساله به لحاظ قانونی ایراد دارد و دولت آن را قبول کرده است. البته نظر دولت آن است که این موضوع آیین نامه می‌خواهد و آیین‌نامه تهیه شده و مشترک ما و دولت بوده و نزدیک است به دولت برود و تصویب شود.

 هدف: اشتغال آفرینی

رییس کمیته امداد اصلی‌ترین کار این نهاد حمایتی را «اشتغال آفرینی» ‌دانست و با بیان آنکه به صورت نسبی در این زمینه موفق بوده‌اند، گفت: سال گذشته که سال دوم حضور ما بود 1000میلیارد تومان در تبصره‌یی بودکه برای اشتغال اختصاص دادیم و هزار و 100میلیارد تومان نیز تسهیلات بانک‌ها را برای اشتغال جامعه هدف داشتیم که یک چیز نا باورانه است در این کشور با این بانک‌ها با ما همکاری کردند و سال گذشته 110درصد جذب تسهیلات بانکی در زمینه اشتغال مددجو داشتیم.

فتاح ادامه داد: بودجه کمیته امداد نیز در این حوزه 300میلیارد تومان بود بقیه فعالیت‌مان را تبدیل به وام اشتغال کردیم و به این ترتیب بودجه‌مان به 1400میلیارد تومان رسید و حدود 102هزار فقره وام اشتغال به جامعه هدف پرداخت کردیم. یعنی 102هزار خانوار این وام را دریافت کردند. بطوری که سال گذشته ده درصد جامعه هدف را برابر 175هزار خانوار کاهش داده و از چرخه حمایت خارج کردیم که 100هزار مورد آنها مربوط به اشتغال بود.

او ادامه داد: چون دولت و مجلس مشترکا این وضع را دیدند امسال در لایحه بودجه آن 1000هزار دو هزار 100میلیارد کردن که این افزایش رقم تسهیلات بانکی بی‌سابقه بود. این اواخر خبر خوبی دریافت کردیم. دولت سال گذشته لایحه داده بود که 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستایی و مناطق محروم برداشت شود و این در مجلس ماند چون گفتند این ایراد داشته و شورای نگهبان آن را رد می‌کند تا اینکه آقای لاریجانی خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتند و با اذن ایشان ایراد رفع شد و با لطف خدا حتما تصویب می‌شود.

فتاح در پاسخ به اینکه در حال حاضر رقم مستمری مددجویان به چه میزان رسیده است؟ گفت: در گذشته سقف مستمری 100هزار تومان بود درحالی که امروز به 460هزار تومان رسیده که این رقم جدا از رقم یارانه است. یعنی اگر پنج نفر عضو یک خانواده باشند 220هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند و مستمری آنها نیز 460هزار تومان است.

به گفته او هم‌اکنون یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش کمیته هستند. رییس کمیته امداد امام خمینی در خصوص دانشجویان نخبه تحت پوشش کمیته امداد گفت: 5 هزار مورد دانش‌آموز و دانشجو نخبه داریم این درحالی است که 72هزار دانشجو تحت پوشش داریم که در دانشگاهای سراسری دولت و پیام نور تحصیل می‌کنند که هزینه‌هایشان با ماست.

 موازی‌کاری خیریه‌ها

فتاح در ادامه در پاسخ به این سوال که مساله موسسات خیریه‌یی که به صورت موازی با کمیته امداد کار می‌کنند حل شده است یا نه، گفت: هم بله و هم نه. بله از این جهت که با خیلی از این موسسات صحبت کردیم و آنها که هم‌سوتر بودند و ماموریت آنها با ما انطباق داشت و می‌شناختیم واقعا از ما خوب‌تر عمل می‌کردند چون آنها خالصانه عمل می‌کنند و داوطلبانه می‌آیند. آنها زندگی و مال خود را می‌آورند. ما مال خود را نبردیم، ما از دولت یا مردم می‌گیریم ولیکن آنهایی که اهل خیر هستند هستی خود را می‌آورند و ثواب برای آنهاست. یک بار که خدمت حضرت آقا بودیم ایشان توصیه کردند که خیریه‌ها را دریابید. ما هم الان نه تنها مانع ایجاد نکردیم که نمی‌گوییم رقیب هستند، راه را باز کردیم. خیلی از خیریه‌ها با ما هم‌افزایی کردند، چون ثبت این را نیروی انتظامی و هم وزارت کشور و هم بهزیستی مجوز می‌دهند. ما مجوز نمی‌دهیم.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این مساله حل نشده است که یک نهاد تنها به این مراکز مجوز بدهد نیز گفت: خیر. نه تنها آن بخش حل نشده است که یک خلأ قانونی است. معلوم نیست چه کسی باید اینها را سامان دهد. به گفته فتاح کمیته امداد نمی‌تواند در این زمینه لایحه بدهد، بلکه یا دولت باید در این خصوص لایحه دهد یا مجلس طرحی را دهد که این خواهش را از مجلس یا دولت داشته‌ام.

 از سیاست

به گفته فتاح در دولت یازدهم پیشنهاد رسمی درخصوص حضور او در دولت نشده بوده اما پیشنهادات غیررسمی صورت گرفته بود که البته در حد وزارتخانه نبوده است. او درخصوص دولت یازدهم نیز گفت: به نظرم ثبات مدیریتی می‌تواند نقطه قوت باشد. آقای روحانی خیلی با احتیاط عمل کردند و ایشان خیلی ملاحظه وزیران را می‌کرد. در دوره‌های قبلی دیدیم که بعضا حرمت‌ها شکسته می‌شد. حالا یک نفر را می‌خواستند عوض کنند چرا حرمت او شکسته شود. ولی از اینکه در طول 4سال دولت بیشتر انرژی خود را روی برجام گذاشت و نتوانست کشور و اقتصاد را از رکود خارج کند، قابل نقد است.

 

 

ارسال نظر