اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۱۹

بازنشستگان  تامین‌اجتماعی سهامدار پروژه‌های نفت

ایسنا  مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افتتاح و آغاز 36 پروژه تامین اجتماعی در 19 استان در هفته دولت خبر داد و گفت: تا هفته آینده کل مطالبات داروخانه‌ها تا آخر سال 95 را تسویه می‌کنیم که حدود 120 میلیارد تومان است.  سیدتقی نوربخش درباره تسهیلات ویژه به بازنشستگان گفت: از جمله برنامه‌های ما برای آینده، سهام‌دار کردن بازنشستگان در پروژه‌های نفت و پتروشیمی است که اکنون مراحل تصویب خود را در هیات‌مدیره می‌گذراند. او با اشاره به برنامه‌های دولت دوازدهم برای پایدارسازی منابع صندوق‌های بیمه‌یی گفت: تامین اجتماعی تنها صندوقی است که از حیث محاسبات بیمه‌یی هنوز میان منابع و مصارفش تعادل وجود دارد و ضریب پوشش 5 حفظ شده است.

او همچنین اعلام کرد که تا هفته آینده کل مطالبات داروخانه‌ها تا آخر سال 95 را تسویه می‌کنیم که حدود 120 میلیارد تومان است. نوربخش با بیان اینکه حدود 2میلیون همپوشانی برای کسانی که دو یا چند دفترچه داشتند حذف شد گفت: امید است تا پایان شهریور کلیه همپوشانی‌ها از بین برود و هر ایرانی فقط یک دفترچه داشته باشد. او افزود: 200هزار سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی در حال توزیع است و آمار بیمه‌شدگان ساختمانی به یک میلیون و صدهزار نفر می‌رسد.

اساسنامه دانشگاه پیام‌نور اصلاح و ابلاغ شد

ایلنا  معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اساسنامه دانشگاه پیام‌نور دو ماه پیش اصلاح و به این دانشگاه ابلاغ شد. مجتبی شریعتی نیاسر درباره اظهارات عضو کمیسیومن آموزش مجلس مبنی بر منتفی شدن بررسی و اصلاح اساسنامه دانشگاه پیام‌نور گفت: اساسنامه دانشگاه پیام‌نور حدود دو ماه پیش بررسی و اصلاح و به این دانشگاه ابلاغ شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: اصلاحات خردی در اساسنامه دانشگاه پیام‌نور انجام و به این دانشگاه ابلاغ شد. تغییرات جدی در این اساسنامه صورت نگرفته و همه تغییرات جزئی بود و مساله خاصی هم ایجاد نشد. او افزود: رییس دانشگاه پیام‌نور هم بعد از اصلاح ابراز خوشحالی کرد که آنچه مدنظر این دانشگاه بوده در اساسنامه‌ حفظ شده است. شریعتی نیاسر گفت: در فرصت مناسب همه این موارد به کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز ارائه می‌شود، اگر توضیحی هم برای این موضوع لازم باشد به مجلس می‌دهیم. نمایندگان مجلس وظیفه دارند؛ مسائل مورد نظرشان را مطرح کنند و وزارت علوم هم باید به آنها پاسخ دهد. روز گذشته علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس گفته بود، شنیده‌ها حاکی از آن است که مساله اصلاح اساسنامه دانشگاه پیام‌نور در وزارت علوم منتفی شده است.

ابطال بخشنامه اخراج مادران کارگر در ایام شیردهی

ایرنا   هیات عمومی دیوان دستورالعمل مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اخراج مادران کارگر در ایام شیردهی را خلاف قانون تشخیص داد و ابطال کرد. اینچنین، دستورالعمل مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره

49517-19/3/93 باطل شد. براساس این گزارش، شاکی اجرای دستورالعمل فوق را مبنی بر اینکه « اخراج زنان کارگر تا پایان 2 سالگی فرزندانشان ممنوع است» مغایر با مواد 27 و 157 قانون کار دانسته و با این استدلال که دستورالعمل یاد شده باعث حذف تدریجی کارگران زن از محیط‌های کار و تولید می‌شود، ابطال آن را درخواست کرده است.  همچنین شاکی در بخش دیگری از این شکایت مدعی شده است که دستورالعمل مورد اشاره به مستندی در دست سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته که از برقراری حقوق بیمه بیکاری زنان کارگر شیرده که پس از پایان مرخصی قادر به کار نیستند با این بهانه که بر اساس این دستورالعمل اخراج آنها موجه نیست، خودداری نماید. موضوع با اعلام نظر هیات تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه بندهای 1 و 2 دستورالعمل مورد اعتراض، ناقض مواد 27 و بند «د» ماده 21 و همچنین ماده 165 قانون کار است، در دستور کار هیات عمومی قرار گرفت و در هیات عمومی این دستورالعمل مغایر مواد 27 و 165 قانون کار و خارج از حدود اختیار مرجع وضع‌کننده و خلاف قانون تشخیص داده و ابطال شد.

۸۰ درصد از معادن کشور مسوول ایمنی ندارند

ایلنا  رییس سازمان نظام مهندسی استان سمنان می‌گوید یکی از اصلی‌ترین مطالبات از دولت در زمینه تامین ایمنی معادن الزام کارفرمایان به رعایت آیین‌نامه به‌کارگیری مسوولان ایمنی معادن است.  محمد ابراهیم برهانی با بیان اینکه ۸۰ درصد از معادن کشور مسوول ایمنی ندارند، گفته مسوول ایمنی نخستین شخصی است که مسوول گزارش موارد مربوط به عدم رعایت ایمنی توسط کارفرما است و قانون کار نیز وجود این فرد را در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر کارگر الزامی کرده است با این وجود کارفرمایان به دلایل اقتصادی مسائل ایمنی را که با حیات کارگران و خانواده‌های آنان گره خورده است، در حاشیه نگه داشته‌اند. به گفته او اهمال کارفرمایان در این بخش نباید مانع از آن شود که دولت مسوولیت خود را به دست فراموشی بسپارد. یکی از عارضه‌های اصلی حضورنداشتن مسوول ایمنی درمعادن زیرپا گذاشتن سندهای بالادستی همچون «آیین‌نامه ایمنی در معادن» و «دستورالعمل ارزیابی ریسک در معادن» شده است.  برهانی گفته باید از مرگ یک کارگر هم جلوگیری کرد و توجه داشت که پرداخت دیه به خانواده کارگران جای آنان را پر نمی‌کند.  در ماه‌های گذشته ده‌ها نفر در معادن زغال‌سنگ ایران کشته شده‌اند که مهم‌ترین آنها انفجار معدن زغال‌سنگ یورت بود که منجر به کشته‌شدن ۴۳ معدنچی شد. دولت بعد از این حادثه قول داد به ایمنی معادن رسیدگی کند. وزیر کار ایران یک ماه پیش گفت برای ایمنی معادن ایران چهار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با توجه به تعداد معدن‌های ایران به هر معدن مبلغ ۷۳۵هزار تومان می‌رسد. اغلب معادن ایران تجهیزات ایمنی ندارند.

 

 

ارسال نظر