اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۴۱

کمیته تامین منابع مالی در سازمان محیط‌زیست

 ایسنا   رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست ۲۳ مردادماه، کارش را به‌طور رسمی در این سازمان آغاز کرد. در نخستین اظهارنظرها در مقام معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد سازوکار تامین بودجه برای این سازمان سخن گفت و از تشکیل کمیته تامین منابع مالی خبر داد. عیسی کلانتری درباره راهکارهای کاهش مشکل مالی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت پول اضافی ندارد. در شرایط حاضر امکان انجام تعهدات خود را هم ندارد بنابراین نمی‌توان توقع افزایش بودجه از سوی دولت را داشت. دراین شرایط تصمیم داریم که یک کمیته تامین منابع مالی در سازمان محیط زیست تشکیل دهیم و از افرادی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند دعوت کنیم تا ازاین روش منابع سازمان حفاظت محیط‌زیست را تامین کنیم. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اعتبارات دولتی افزایش زیادی پیدا نخواهد کرد، اظهار کرد: نهایتا تا ۱۰‌درصد تخصیص‌های این سازمان از سوی دولت افزایش می‌یابد که با این مبلغ مشکل سازمان حفاظت محیط زیست حل نخواهد شد بنابراین تشکیل کمیته تامین منابع مالی برای این سازمان ضروری است.  معاون رییس‌جمهور در مورد جزئیات کمیته تامین منابع مالی سازمان محیط زیست، گفت: در تلاش برای ایجاد کمیته منابع مالی هستیم و تشکیل این کمیته جزو برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم است. در این کمیته گروه‌های مختلف اعم از بخش‌های خصوصی و دولتی مشارکت خواهند داشت و امیدواریم این روش برای تامین بودجه سازمان حفاظت محیط زیست موثر واقع شود.

دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان مقاومت می‌کنند

ایلنا  مشاور امور زنان وزارت علوم با تاکید بر اینکه قوانین برای اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی دست‌و‌پا گیر است، گفت: گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای جذب بانوان در چارچوب هیات علمی مقاومت می‌کنند. الهه حجازی درباره حضور کم بانوان در هیات علمی دانشگاه‌ها و پست‌های مدیریتی گفت: یکی از علت‌هایی که فقط 17‌درصد زنان در اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند، این است که در ده سال گذشته و قبل از آن تعداد دانشجویان زن در دوره‌های ارشد و دکتری کم بود، بنابراین زمانی که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی زن کم باشد، متقاضی هیات علمی خانم نیز کم می‌شود، اما در 5سال اخیر روندی شروع شده که نسبت دانشجویان دکتری در حال به تعادل رسیدن است و نتیجه آن شده که در سال 93 و 94، 48‌درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری زنان هستند. حجازی با تاکید بر اینکه قوانین برای اشغال پست‌های مدیریتی توسط زنان، دست و پا گیر است، گفت: به‌طور مثال بانوان برای فرصت‌های مطالعاتی نمی‌توانند خانواده‌هایشان را همراه ببرند در صورتی که مردان می‌توانند همراه با خانواده به فرصت‌های مطالعاتی بروند. مشاور امور زنان وزارت علوم افزود: در گذشته در وزارت علوم و دانشگاه‌ها مهدکودک وجود داشت اما امروز وجود ندارد، این یکی از مسائلی است که برای بسیاری از مادران و کارمندان زن مشکل ایجاد کرده است.

25 درصد ازدواج‌ها در کشور به طلاق ختم می‌شود

ایرنا   معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی با ابراز نگرانی از روند افزایش جدایی زوجین، گفت: در یک سال گذشته به ازای هر چهار ازدواج در کشور یک طلاق ثبت شده است.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: طلاق زنان سرپرست خانوار از سال 85 تا 91، 57‌درصد رشد داشته است و در حال حاضر 47‌درصد طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج رخ می‌دهد بنابراین باید برای کاهش این آسیب بزرگ اجتماعی، ارائه مشاوره‌های تخصصی و آموزش‌های مهارت زندگی را جدی بگیریم.  وی با بیان اینکه بهزیستی به عنوان یک دستگاه اجرایی در پیشانی طرح‌های مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار دارد، ادامه داد: تیم‌های مددکاری ما قبل از مراجعه خانواده‌ها به دادگاه به کمک آنان می‌روند و با ارائه مشاوره برای پیشگیری از طلاق تلاش می‌کنند و در واقع زوج‌ها قبل از ثبت اختلاف‌ها در گردونه مشاوره قرار می‌گیرند. او گفت: در این رابطه 2 طرح بزرگ اجتماعی دستور کار قرار گرفته است. محسنی‌ بندپی از اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در 6 استان کشور در راستای کم شدن این معضل خبر داد و افزود: همچنین اجرای طرح ثبت الکترونیکی طلاق در خراسان رضوی به عنوان استان پایلوت که منجر به کاهش هشت درصدی طلاق در این استان شد از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این خصوص بوده است.

تکالیف جدید  بهزیستی در لایحه حمایت از کودکان

خانه‌ملت   عضوکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به پیش‌بینی تکالیف جدید برای بهزیستی در لایحه حمایت از حقوق کودکان، گفت: آزارهای ناشی از بی‌توجهی والدین از مجازات مستثنی می‌شود.

محمدعلی پورمختار در توضیح رفع ابهامات در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، گفت: تکالیف و مسوولیت‌ دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان بهزیستی، اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها چون وزارت کشور به شکل تفکیک شده و دقیق احصا و در کمیسیون قضایی و حقوقی تصویب شده است.  نماینده مردم بهار و کبودر‌آهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس مفاد قانونی کنونی و لایحه مذکور گزارش‌های کودک‌آزاری و وقوع جرم باید مراجع قضایی و دادستان اعلام شود، عدم تعیین تکلیف لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در شرایط کنونی هم نباید بهانه‌یی برای عدم طی مراحل قانونی جهت مقابله با کودک‌آزاری شود. وی افزود: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوان وظایف مشخصی برای بهزیستی و اورژانس اجتماعی از قبیل حفاظت از کودک، مداخله در صورت وقوع آزار و اذیت، مصونیت از کودک، اعلام گزارش به مراجع قضایی به عنوان شاکی، حامی کودک در محاکم قضایی و مدعی پرونده مشخص کرده تا حمایت جامع از کودکان آسیب‌دیده شود.

 

ارسال نظر