۷۰هزار کودک خیابانی در جامعه

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۱۱
۷۰هزار کودک خیابانی در جامعه

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شیوع آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: طی دو سال گذشته بحث آسیب‌های اجتماعی به‌طور جدی در دستور کار مسوولان کشور قرار گرفته و رهبری در این زمینه دیدارهای متعددی با مسوولان قوا و دستگاه‌های مختلف داشتند. در نهایت بحث تقسیم کار ملی در این زمینه صورت گرفت و ۱۸ کارگروه تشکیل شد که سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی بر اساس برنامه ششم توسعه در ۱۵ کارگروه آن حضور دارد.

حبیب‌اله مسعودی‌فرید سپس ادامه داد: کارگروه زنان سرپرست خانوار یکی از این کارگروه‌هاست که مسوول اصلی آن سازمان بهزیستی است. در همین راستا و بر اساس این تقسیم بندی، به دنبال مطالعات وضعیت اجتماعی و جمعیت شناختی، برای هرگروه «سیاست عمل» جدا نوشته شد.

مسعودی با اشاره به کاهش شیب افزایش طلاق کشور با شروع فعالیت این کارگروه گفت: اگرچه آمار طلاق نسبت به سال گذشته با ثبت حدود ۱۷۵هزار طلاق در کشور افزایش یافته، اما شیب افزایش آن کم شده که این موفقیت باید ادامه یافته و به سمتی حرکت کنیم که شیب طلاق کشور نزولی شود. او در ادامه با اشاره به برآورد وجود ۷۰ هزار کودک خیابانی در کشور گفت: متاسفانه آمار دقیقی از کودکان کار در کشور وجود ندارد، زیرا تعدادی از این کودکان در کارگاه‌های زیرزمینی کار کرده و تعیین دقیق تعداد آنها دشوار است.

مسعودی فرید با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کودکان کار و خیابانی در کشور با خانواده خود زندگی می‌کنند، گفت: نمی‌توان این کودکان را از خانواده جدا کرد و باید کار توانمندسازی آنها در محیط خانواده را پیگیری کرد. در این راستا راه‌اندازی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده روزانه در دستور کار قرار گرفته که در کنار مراکز شبانه روزی کودک و خانواده کار می‌کنند و هم‌اکنون در مجموع ۸۱ مرکز شبانه روزی و روزانه کودک و خانواده در کشور داریم که بیش از ۹۰۰۰ کودک کار و خیابانی را تحت پوشش دارند.

مسعودی فرید با اشاره به افزایش اعتبارات بهزیستی در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابانی، گفت: این اعتبارات طی چند سال گذشته از ۶۰۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیارد تومان رسیده و این بسیار خوب است، اما همچنان باید روند افزایش اعتبارات را داشته باشیم.

این مسوول با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد کودکان خیابانی و کار کشور اتباع دیگر کشورها هستند، گفت: باید این وضعیت ساماندهی شود.

مسعودی فرید با بیان اینکه بسیاری افراد در خصوص عدم جمع‌آوری این کودکان گلایه دارند، گفت: کار جمع‌آوری این کودکان را می‌شود یک روزه انجام داد، اما اگر این کودکان از خیابان جمع‌آوری شوند به کارگاه‌های زیرزمینی برای کار برده می‌شوند و دیگر دسترسی به آنها سخت خواهد شد.

او افزود: سیاست ما این نیست که این کودکان تنها در سطح خیابان نباشند، ما اعتقاد داریم کودک کار و خیابانی اصلا نباید داشته باشیم و اگر از خیابان بروند جای دیگر به کار گرفته می‌شوند که ما دسترسی به آن نخواهیم داشت و باید فعلا که در خیابان‌ها هستند ساماندهی شده و رفع مشکل شوند تا دیگر شاهد وجود کودک کار و خیابانی دیگر نباشیم.

 

ارسال نظر