لابی‌های چشم‌پزشکان در وزارت بهداشت

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۶۳
لابی‌های چشم‌پزشکان
در وزارت بهداشت

عضو جامعه اپتومتری ایران با اشاره به اینکه با اعمال نفوذ لابی برخی از چشم‌پزشکان در وزارت بهداشت، خدمات اپتومتری تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن مجدد وزیر بهداشت، مشکلات جامعه اپتومتری حل شود. محمدرضا کریمی‌فرد در نشست خبری بیستمین کنگره اپتومتری ایران، گفت: مشکل بیمه‌ها از جمله چالش‌هایی است که جامعه اپتومتری با آن مواجه است. او ادامه داد: با وجود هماهنگی با وزارت رفاه و استاندارد ساختن خدماتی که اپتومتریست‌ها می‌توانند ارائه دهند، وزارت بهداشت به‌دلیل مخالفت برخی، این استاندارد را از سایت خود برداشت. با وجود اینکه وزیر بهداشت امضا کرده بود که اپتومتریست‌ها می‌توانند عینک تعیین و تجویز کنند، اما ناگهان با لابی چشم‌پزشکان دستور داد این موضوع از سایت حذف شود.

به گزارش فارس، کریمی‌فرد گفت: این مسائل به هیچ عنوان علمی نیست و سیاسی است. کمیته کشوری تعیین استانداردها هم خدمات اپتومتریست‌ها را تصویب کرده بود و بیمه‌ها نیز می‌خواستند با اپتومتریست‌ها قرارداد ببندند، ولی همکاران چشم‌پزشک مخالفت کردند.

او افزود: همچنین به بهانه بازنگری برنامه آموزشی اپتومتری، هر قسمتی را که مورد پسند برخی نبود، حذف کردند و همه اینها سبب بروز مشکلاتی خواهد شد که امیدواریم جامعه اپتومتری با روی کار آمدن مجدد آقای هاشمی شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه باشند.

 دخالت‌های  غیرقانونی

همچنین علی میرزاجانی، رییس انجمن اپتومتری ایران، در این نشست گفت: دخالت‌های سازمان‌ها و نهادهای خارج از وزارت بهداشت ازجمله وزارت صنعت و معدن، نه تنها مانع از ارائه خدمات اپتومتریست‌ها می‌شود بلکه کاملا مغایر با قانون مجلس شورای اسلامی و آرای متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این خصوص است.

او ادامه داد: وزارت صنعت و معدن و سازمان‌های ذی‌ربط با ارائه اخطار پلمب مانع از خدمات ساخت عینک طبی در آن دسته از موسسات استاندارد عینک طبی می‌شوند که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند. این درحالی است که ساخت عینک طبی یک حرفه وابسته به پزشکی است و دخالت نهادهای غیرپزشکی در این خصوص غیرقانونی است.

او افزود: اپتومتریست‌ها با چالش‌هایی در سطح کشور برای ارائه خدمات خود مواجه هستند که مهم‌ترین آن درنظرنگرفتن قابلیت‌های اپتومتریست‌ها برای ارائه خدمات بینایی و مراقبت اولیه چشم است؛ زیرا در نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده هیچگونه پیش‌بینی برای استفاده از قابلیت اپتومتریست‌ها نشده است.

به گزارش ایرنا، میرزاجانی گفت: این درحالی است که حدود 70 تا 80 درصد مشکلات چشم و بینایی می‌تواند با خدماتی که اپتومتریست‌ها ارائه می‌کنند، مرتفع شود و بار سنگینی مربوط به تربیت نیروی انسانی متخصص و هزینه‌های مربوطه در نظام سلامت کاهش دهد.

 کارشکنی‌های وزارت صنعت و معدن

در ادامه این نشست هم، ناصر صادق‌پور، دبیر اجرایی بیستمین کنگره اپتومتری ایران از کارشکنی‌های وزارت صنعت و معدن علیه جامعه اپتومتری خبر داد و گفت: جامعه اپتومتری می‌تواند موسسه عینک طبی داشته باشد و دیوان عدالت اداری نیز حکمی در این زمینه صادر کرده است. او با بیان اینکه مزاحمت‌های وزارت صنعت و معدن و کارشکنی‌های آنها برای جامعه اپتومتری در این کنگره مطرح خواهد شد، گفت: اپتومتریست‌ها در زمینه تاسیس موسسه عینک طبی با مشکلاتی مواجه هستند؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری‌های لازم را در این خصوص کرده و مجوز تاسیس را صادر کرده است اما در این خصوص کارشکنی می‌شود. طبق آیین‌نامه و بخش‌نامه‌هایی که صادر شده اپتومتریست‌ها مجاز به تاسیس مرکز عینک طبی هستند، ولی وزارت صنعت و معدن با وجود حکم دیوان عدالت کارشکنی می‌کند.

او افزود: در برهه‌یی از زمان زیرمجموعه‌های وزارت صنعت و معدن از ما اپتومتریست‌ها شکایت کردند و متعاقب آن دیوان عدالت اداری حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم موسسه عینک طبی داشته باشیم؛ حکم دیوان عدالت اداری این است که ما نیاز به کسب مجوز از وزارت صنعت و معدن و اتحادیه عینک‌سازان نیستیم اما طرف‌های مقابل از این حکم تمکین نمی‌کنند.

کارشناس ارشد اپتومتری ادامه داد: اپتومتریست‌ها برای دایر کردن اینگونه موسسات دارای سه مجوز هستند اما نهادهای دیگر که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، به راحتی در این حوزه دخالت می‌کنند و در نهایت اپتومتریست‌ها تاوان اختلاف دو مجموعه دولتی وزارت بهداشت و وزارت صنعت و معدن را متحمل می‌شوند.

صادق‌پور با اشاره به اینکه موسسه‌های عینک طبی در واقع وابسته به گروه پزشکی است، افزود: اکنون وزارت صنعت و معدن از هر اهرمی برای جلوگیری از این مساله و کارشکنی استفاده می‌کند. همچنین در وزارت بهداشت در این زمینه بارها با وزارت صنعت و معدن مکاتبه شده و از طرفی نیز نمایندگان مجلس به اقدامات ما باور دارند، ولی با این وجود اقدامات موثری علیه کارشکنی‌های وزارت صنعت و معدن صورت نگرفته است.

صادق‌پور با بیان اینکه حدود 2 هزار و 500 اپتومتریست در کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: اپتومتریست‌های جوان که با وجود مشکلات فراوان با امید به آینده، یک موسسه عینک طبی را دایر می‌کنند، عده‌یی آن را پلمب می‌کنند و این مساله غیرقانونی است.

 

 

ارسال نظر