هنرجویان 110 رشته کاردانش نیاز به پروانه کسب ندارند

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۴

مدیرکل آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس قانون نظام صنفی کشور که مصوب مجلس است هنرجویان کاردانش برای دریافت پروانه کسب در 110 رشته نیاز به شرکت در آزمون ندارند، گفت: این یکی از تسهیلات خوب است. علاوه بر این بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری همه دستگاه‌های اجرایی باید از آموزش و پرورش حمایت کنند در حال رایزنی برای دریافت تسهیلات بیشتری در اشتغال و ادامه تحصیل هنرجویان هستیم. البته اولویت در کاردانش، اشتغال است.

مصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انعطاف شاخه کاردانش گفت: در حال حاضر بیش از 5000 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در 15 رشته مهارتی کاردانش مشغول به تحصیل هستند. او همچنین به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های رشته‌های کاردانش اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر هنرجویان رشته کاردانش در پیدا کردن شغل موفق‌تر هستند.

آذرکیش افزود: برخی هنرجویان ما در بنگاه‌های تولیدی خارج از آموزش و پرورش آموزش می‌بینند و در بخش خصوصی در اولویت اشتغال قرار دارند. به عنوان مثال بخشی از هنرجویان ما در شهرستان خرم آباد در مکانیکی‌های سطح شهر همزمان کار می‌کنند و حقوق دریافت می‌کنند یا در هنرستان‌های کشاورزی به میزانی که سهم در تولید دارند از حق الزحمه برخوردار می‌شوند. در اکثر شهرستان‌های ما همین گونه است و هنرجویان کاردانش معمولا در کنار تحصیل می‌توانند در بخش‌های مختلف کارآموزی کنند و به تناسب آن از حقوق هم برخوردار شوند. مدیرکل آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اتفاقات خوبی را در جشنواره مهارت‌های هنری که امسال برگزار شد شاهد بودیم. در این جشنواره سه دانش‌آموز ناشنوا به دوره کشوری راه پیدا کردند و موفق شدند نشان‌های طلا و نقره دریافت کنند. آموزش‌های کاردانش منعطف است و قابلیت‌های بسیاری دارد به گونه‌یی که در حال حاضر بیش از 5000 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در 15 رشته مهارتی کاردانش تحصیل می‌کنند. این هنرستان‌های ویژه دانش‌آموزان استثنایی زیرنظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: پرورش گیاهان دارویی، تودوزی سنتی، معرق، خیاطی، برق و... از جمله رشته‌هایی هستند که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه می‌توانند در آنها تحصیل کنند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش با بیان اینکه نوع آموزش‌ها در این شاخص به گونه‌یی است که می‌تواند گستره بیشتری از دانش‌آموزان را به علت تنوع رشته‌ها در بر بگیرد گفت: بنابراین بسیاری از دانش‌آموزان می‌توانند با قابلیت‌ها و توانایی‌های مختلفی که دارند در یکی از رشته‌ها ادامه تحصیل دهند.

طی سال‌های اخیر نگاه جامعه به شاخه کاردانش نگاه بهتری شده و امیدواریم بتوانیم واقعیت‌های این رشته‌ها را بیشتر تبیین کنیم و آن را در جامعه توسعه دهیم و به بهبود اشتغال کمک کنیم.

 

ارسال نظر