سهم مصرف مواد آرایشی و بهداشتی در کشور 45صدم درصد جهان است

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۲
سهم مصرف مواد آرایشی و بهداشتی در کشور 45صدم درصد جهان است

رییس سازمان غذا و دارو گفت: برخی اعلام می‌کنند ایران بالاترین میزان مصرف مواد آرایشی و بهداشتی را دارد که آمار غلطی است. میزان مصرف این مواد در ایران تنها 45 صدم درصد جهان است.

رسول دیناروند در گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور حوزه سلامت، با بیان اینکه گام نهایی این شرکت‌ها پیش از تجاری‌سازی محصولات و ورود به بازار در سازمان غذا و دارو سپری می‌شود، افزود: گرفتاری‌ها و بروکراسی‌های اداری در این مسیر وجود دارد که ما باید به رفع آن کمک کنیم تا با آسایش بیشتری بتوان وارد عرصه تولید شد.

او در مورد حجم بازار ظرفیت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: کالاهای سلامت جز بخش آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها است. سهم بازار کالای حوزه سلامت، غیراز غذا، 11 میلیارد دلار است. این میزان معادل تنها چهار دهم درصد بازار جهانی است.

دیناروند با اعلام اینکه جمعیت کشور ما بیش از یک درصد جمعیت جهان است، افزود: سهم بازار ما در مقابل 7.5 میلیارد نفر جمعیت جهان حدود 4/0درصد است که به نرخ دلار، نشان می‌دهد حجم مصرف ما در این زمینه پایین است.  او ادامه داد: در هیچ کدام از حوزه کالای سلامت، مصرف ما از نیم درصد جهان بالاتر نیست در حالی که جمعیت ما بالاتر از یک درصد است.

او با اعلام اینکه حجم بازار جهانی یک میلیارد و 150میلیون دلار است، گفت: در تجهیزات پزشکی حجم بازار ما حدود 3 میلیارد دلار و در بازار مکمل، سنتی و طبیعی زیر یک میلیارد دلار است.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سهم تولید ما در بخش دارو وضعیت خوبی دارد، افزود: 70درصد این بازار در اختیار تولید‌کنندگان داخلی است که سهم خوبی محسوب می‌شود.

او با اعلام اینکه 30 درصد بازار در این حوزه وارداتی است، گفت: بخشی مربوط به داروهایی است که تولید داخل ندارند و بخشی هم مربوط به داروهایی است که در رقابت با تولید داخل است.

دیناروند گفت: در طول چهار سال گذشته سهم تولید داخلی ما از مصرف 60 درصد به زیر

70 درصد رسیده است که برای نخستین‌بار در 25 سال گذشته سیر نزولی آن متوقف شده و سیر صعودی پیدا کرده است.  او ادامه داد: در زمان جنگ میزان تولیدات داخلی کاهش پیدا می‌کرد که اواخر دولت دهم نیز به 62 درصد و در دولت یازدهم این سهم افزایش پیدا کرد.

 هدف 75 درصدی در تولید داخلی

رییس سازمان غذا و دارو افزود: چشم‌انداز و هدف ما در برنامه ششم توسعه 75 درصد است که با تلاش می‌توان در یک دوره چهار تا پنج ساله به این رقم دست پیدا کرد.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار هزینه بر است، افزود: باید تا مدت‌ها انرژی خود را صرف تولید داروهای جدیدی که در دنیا تولید می‌شوند کنیم. دیناروند گفت: در چهار سال گذشته داروهایی در ایران تولید شده‌اند که یک سال است از زمان ورودشان به بازار در دنیا سپری شده که این اتفاق ارزشمندی است، زمانی که داراو داخلی تولید می‌شود قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.  دیناروند تاکید کرد: نمی‌توان مردم کشور را از داروهای ارزشمند و موثر محروم کرد اما باید این هنر را داشته باشیم که متکی و وابسته به واردات نباشیم و داروها را در داخل با هزینه کمتر تولید کنیم. او گفت: باید به مردم اطمینان بدهیم وقتی دارویی را در داخل تایید کردیم دارای کیفیت و اثر بخشی لازم است و دوم اینکه از تولید داخل حمایت کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در بخش تجهیزات پزشکی سهم تولید داخلی ما حدود 40 تا 60 درصد در اختیار واردات است.  او افزود: در بخش تولید محصولات آرایشی و بهداشتی عملکرد ضعیفی داریم و فرآورده‌های مدرنی که وارد بازار می‌شوند براساس دانش روز و علم و تحقیقات است و سهم ما در این زمینه فقط 35درصد است.  رییس سازمان غذا و دارو گفت: در بخش مکمل‌ها سهم تولید و واردات ما برابر است و در چهار سال اخیر تولید در این حوزه رونق پیدا کرده است، در بخش سنتی و طبیعی واردات کمتر و حدود

10 تا 15درصد است.

او با بیان اینکه کل تولید داخل ما در حوزه سلامت حدود 54 درصد است، افزود: حدود

33 درصد واردات داریم که یک سوم بازار کالاهای سلامت واردات رسمی و 54 درصد تولید و مابقی قاچاق است.  دیناروند گفت: سازمان غذا و دارو برای ثبت محصولات آرایشی محدودیتی قائل نیست جز مسائل فنی و علمی اما با وجود این 50درصد این محصولات از راه قاچاق وارد کشور می‌شود.

او با بیان اینکه تولید از واردات رسمی در این حوزه آسیب نمی‌بیند گفت: بیشترین آسیب از قاچاق است.

دیناروند گفت: در طول 20 سال گذشته صادرات دارو از ایران حدود 4 میلیون دلار بود، در شرایط کنونی این رقم به 200 میلیون دلار رسیده که این میزان70 برابر شده است اما می‌تواند تا 10 سال آینده پنج برابر شود که این کار امکان‌پذیراست.  او با تاکید بر اینکه در این حوزه باید به بازارهای خارج از مرز فکر کنیم افزود:با وجود توانمندی‌ها، نگاه ما به بیرون ضعیف است، صادرات دارویی اردن سه‌برابر ایران است و در حوزه کالای سلامت، صادرات ما کمتر از 250 میلیارد دلار است که رقم قابل توجهی نیست.

دیناروند گفت: استراتژی ما در سال‌های اخیر بجای توسعه صادرات بر راو تولید به جای واردات بوده اگر چه خوب است اما سطح جهش آن کوتاه است.

او با تاکید بر اینکه در حوزه واردات به ویژه در بخش غذا ضوابط ما سختگیرانه است افزود: نسبت به استانداردهای ملی سختگیرانه برخورد کردیم، در دارو هم همین استراتژی را داریم.

 

ارسال نظر