هیچ کارخانه‌ای به سمت تولید داروی جدید نمی‌رود

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۱۹
هیچ کارخانه‌ای به سمت تولید داروی جدید نمی‌رود

عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: هیچ کارخانه‌یی به سمت تولید داروی جدید نمی‌رود چراکه به دلیل مطالبات و قیمت پایین دارو، فقط در جهت سرپا ماندن خود تلاش می‌کند. مرتضی خیرآبادی در نشست خبری نقدینگی در صنعت داروسازی افزود: کارخانه‌های داروسازی با قرض از بانک‌ها، کارخانه‌های خود را سرپا نگه داشته‌اند.  وی تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت ارز و افزایش حقوق کارگران و ثابت نماندن میزان مالیات اما قیمت داروها که متاثر از مولفه‌های مختلف از جمله قیمت ارز است، توقع داریم قیمت دارو ثابت بماند.  خیرآبادی افزود: طی دو سال گذشته زمینه ورود داروهای جدید به صنعت داروسازی کشور کم شده است و با این شرایط همه توقع دارند که صنعت داروسازی کشور ساکت باشد.  وی ادامه داد: عده‌یی می‌گویند که صنعت داروسازی کشور، دولتی است درحالی که 60 درصد اعضای کارخانه‌های سندیکا از بخش خصوصی هستند و معلوم نیست تا چه زمانی فشارها ادامه دارد.

 امضاهای طلایی در حوزه صنعت داروسازی

دکتر محمود نجفی عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست گفت: مساله مطالبات به صنایع دارویی به‌شدت بحران‌زا شده است و برخی از مشکلات به وجود آمده، ممکن است در آینده قابلیت برطرف شدن نداشته باشد. وی افزود: مساله فعلی صنعت داروسازی کشور مانند بیمار حادی است که اگر به بیمار مزمن تبدیل شود، درمان آن بسیار پیچیده خواهد شد.

نجفی با اشاره به وجود 200 هزار قانون در حوزه کسب و کار کشور گفت: مقررات و آیین نامه‌های فراوان منجر به وجود مشکلاتی در حوزه کسب و کار شده و از سوی دیگر امضاهای طلایی منجر به فساد شده است. وی خواستار آن شد تا قوانین و آیین نامه‌هایی که موجبات امضاهای طلایی را فراهم کرده، برطرف شود.  عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران افزود: در کل صنعت کشور به ویژه صنعت داروسازی، موانع وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.  وی افزود: حدود هفت ماه است که کمیسیون قیمت‌گذاری دارو تعطیل است درحالی که اگر قرار است صنعتی رشد کند با سیستم قیمت‌گذاری قطره چکانی این امر محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت تولید دارو به اندازه سه‌برابر نیاز کشور گفت: چرا با وجود چنین ظرفیتی باید سیستم قیمت‌گذاری برای دارو داشته باشیم که در هیچ کجای جهان وجود دارد و با این اوضاع می‌خواهیم عضو سازمان جهانی تجارت شویم و با کشورهای دیگر رقابت کنیم.

نجفی به ضرورت ادغام صنایع کوچک دارویی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم صنایع دارویی کشور، حرکت موثرتری داشته باشند باید به بنگاه‌های بزرگ‌تری تبدیل شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سودهای وام‌های بانکی شرکت‌های دارویی اشاره کرد و گفت: اکنون منابعی که شرکت‌های دارویی بابت سود وام به بانک‌ها پرداخت می‌کنند بیشتر از منابعی است که به سهامداران پرداخت می‌کنند.  عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: اکنون مصرف‌کنندگان دارو از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما شرکت‌های تولیدکننده دارو برای تمام خدمات و مواد لازم برای تهیه دارو، مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت می‌کنند.

نجفی تصریح کرد: بنابراین معافیت مالیاتی مصرف‌کنندگان دارو به ضرر صنعت داروسازی کشور است.

 صدای شکسته شدن استخوان صنعت داروسازی

اکبر برندگی نایب‌رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست گفت: نمی‌خواهیم دولت به بخش داروسازی کمک کند اما مطالبات شرکت‌های دارویی را بپردازد.

وی افزود: بزرگ‌ترین مصرف‌کننده دارو، بخش دولتی است.  وی تصریح کرد: صدای شکسته شدن استخوان صنعت داروسازی کشور را می‌شنویم اما ظاهرا گروهی این صدا را نمی‌شنوند و می‌خواهند صنعت داروسازی کشور به سرنوشت صنعت نساجی دچار شود.  وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فقط چهار درصد داروهای کشور وارداتی است که بیش از یک میلیارد دلار بابت آن پول می‌پردازیم و اگر این نسبت بیشتر شود باید هزینه‌های بیشتری کنیم. نایب‌رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به 11 هزار میلیارد تومان بازار دارویی کشور گفت: از این 11 هزار میلیارد تومان، پنج هزار تومان آن قفل است.

برندگی یادآور شد: در گذشته در خریدهای خارجی مواد اولیه دارویی می‌توانستیم پول آن را 6 ماه بعد بپردازیم اما اکنون تا هنگامی که آخرین ریال پول را واریز نکنیم، کارهای حمل و نقل این مواد اولیه و داروها آغاز نمی‌شود بنابراین دولت بعدی باید به‌طور جدی‌تری در حوزه داروسازی کشور اقدام کند.

 طرح تحول سلامت و عواقب دارویی آن

ناصر نقدی عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در این نشست به بار هزینه‌های اجرای طرح تحول سلامت بر نظام داروسازی کشور اشاره کرد و گفت: سیستم ارجاع در این طرح به خوبی اجرا نشد در صورتی که اگر سیستم ارجاع، اجرا می‌شد افراد برای دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کردند.  وی با انتقاد از ورود داروهای گران قیمت به فهرست بیمه گفت: این مساله، هزینه‌های طرح تحول سلامت را افزایش داد. وی خاطرنشان کرد: 11 میلیون نفر در اجرای طرح تحول سلامت، بیمه شدند اما اجرای آن، پشتوانه مالی نداشت.  وی اضافه کرد: از مجلس بودجه می‌گیریم و بعد در اجرای طرح، می‌مانیم و توقع ایجاد می‌کنیم و پول صرف مسائلی مانند کارانه پزشکان می‌شود؛ طرح تحول سلامت، توقع درآمدزایی برای پزشکان ایجاد کرد.

 

ارسال نظر