اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۳۹

 لایحه حوادث غیرمترقبه معطل کمیسیون‌های مجلس

ایسنا| مدیرکل سازمان مدیریت بحران کشور گفت: حدود 2 سال است لایحه حوادث غیرمترقبه به مجلس شورای اسلامی رفته ولی در این مدت میان کمیسیون‌های مجلس در چرخش است که امیدوارم این موضوع سریع‌تر حل شده و ابلاغ شود.

اسماعیل نجار ادامه داد: ایران، کشوری حادثه‌خیز و پرچالشی است و همواره شاهد حوادث تلخ و ناگوار در این کشور بوده‌ایم. تمرکز جمعیتی در کلان‌شهرها با وجود همه پیشرفت‌های علم و تکنولوژی بحث مدیریت و بحران را پیچیده کرده است.

او با بیان اینکه در مدیریت بحران باید همواره سطح آمادگی خود را ارتقا دهیم ادامه داد: باید در این مدیریت برنامه‌ریزی صحیح داشت چرا که برای مراکز جمعیتی شهری کشور اگر برنامه نداشته باشیم و تجهیزاتمان را به‌روز نکنیم مخاطرات را نشناسیم و پیامدهای مخاطرات را بررسی نکنیم دچار چالش و پیچیدگی می‌شویم.

نجار افزود: در زلزله بم با بیل و کلنگ مجروحان را زیر آوار بیرون کشیدیم. آیا در تهران با این همه آهن و بتن می‌شود با بیل و کلنگ کار کرد؟ نیازمند ابزارهای به‌روز هستیم ما نباید بنشینیم که تعدادی از جهت سوء‌مدیریت جان خود را از دست بدهند. باید ابعاد، نیازها و ضرورت‌های یک بحران را بررسی و در مورد مدیریت آن تفکر کنیم. نباید بگذاریم که صدها هزار آیا ایجاد شود.

 ۲۰۰ هکتار از میانکاله خاکستر شد

ایلنا| رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر با تاکید بر اینکه خطر ادامه آتش‌سوزی در میانکاله وجود دارد، گفت: تا الان ۲۰۰ هکتار از این منطقه در آتش سوخته و حتی یک پایگاه اطفای حریق برای آن پیش‌بینی نشده است.

احمدی در تشریح میزان خسارات وارده اذعان کرد: در کل براساس برآوردهایی که تا امروز صورت گرفته است، ۱۹۵ هکتار از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در آتش سوخت. آتش‌سوزی روز دهم مرداد ۱۵۰ هکتار و آتش‌سوزی روز یازدهم ۴۵ هکتار از منطقه حفاظت شده میانکاله را نابود کرد.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر در پاسخ به این سوال که آیا برای اطفای حریق نیرو و امکانات لازم در اختیار سازمان قرار گرفته بود یا خیر، گفت: با وجود اینکه نیروی کافی وجود داشت، درخواست بالگرد کردیم تا بتوانیم از طریق هوایی آتش را خاموش کنیم اما درخواست‌های ما به جایی نرسید.

او با تاکید بر اینکه آتش‌سوزی ۸۰ درصد از گونه‌های گیاهی جنگل انارستان را نابود کرده است، ادامه داد: این منطقه حفاظت شده است اما حتی پایگاه اطفای حریق هم ندارد. در صورتی که باوجود یک پایگاه اطفای حریق و یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی و لودر در منطقه می‌توانستیم جلوی گسترش آتش را بگیریم.

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌ شده میانکاله واقع در استان مازندران، که دهم مرداد آغاز شد و همان شب به پایان رسید، دیروز دوباره از سر گرفته شده و بخش‌های وسیعی از این منطقه حفاظت شده را خاکستر کرد.

 مشاوره ژنتیک در برنامه ششم توسعه اجباری می‌شود

ایرنا| رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از اجباری شدن مشاوره ژنتیک در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از راهکارهای کاهش معلولیت‌ها خبر داد.

فرید براتی با بیان اینکه بخشی از معلولیت‌های کشور ناشی از اختلالات ژنیتکی است، افزود: براساس مصوبه و قانون برنامه ششم توسعه با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، آیین‌نامه مشاوره ژنتیک در حال تدوین و ارائه به هیات دولت است. به گفته وی با اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری برای زوج‌های جوان و با اولویت زوج‌هایی که در خانواده آنها معلولیت وجود داشته باشد، از بروز درصد زیادی از معلولیت‌ها پیشگیری می‌شود.

وی گفت: در یکسال گذشته با ارائه مشاوره‌های قبل از بارداری و همچنین ارائه خدمات تخصصی به مادران باردار در معرض خطر از تولد 900 نوزاد معلول جلوگیری شد. براتی اظهار کرد: سالانه 30 هزار نفر در کشور دچار معلولیت می‌شوند که 12 تا 13 هزار نفر از این تعداد بر اثر تصادفات رانندگی و جاده‌یی است.

رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: نزدیک به 40 درصد معلولیت‌ها در کشور ناشی از عوامل ژنتیک است.

 فرصتی برای افزایش سن ازدواج

خانه‌ملت| عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به گسترش ازدواج‌های اجباری و اختلالات روحی دختران، گفت: لایحه حمایت از حقوق‌کودکان فرصت مناسبی برای افزایش سن ازدواج دختران است. این نماینده مجلس گفت: ازدواج دختران در سنین کودکی و کمتر از سن قانونی سبب روی آوردن آنها به آسیب‌های مختلف و بروز اختلالات روحی در بین آنها شده است، بنابراین هم‌اکنون که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در حال بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی است می‌توان به موضوع کاهش سن ازدواج در آن پرداخت.

وی با بیان اینکه سن معقولی باید برای ازدواج دختران در نظر گرفته شود، افزود: متاسفانه برخی از والدین به علت فقر اقتصادی، اعتیاد و سایر مسائل دختران خود را مجبور به ازدواج در سنین کودکی می‌کنند، دخترانی که به لحاظ روحی و جسمی شرایط زندگی مشترک را ندارند لذا باید به هر ترتیبی مانع این ازدواج‌ها شد که لایحه مذکور فرصت خوبی است.

کمالی‌پور در خصوص تدوین اطلس کودک‌آزاری، گفت: در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان پیش‌بینی‌های لازم برای تقویت حمایت از کودکان انجام گرفته، اقدامات در حوزه پیشگیری، شناخت کانون هدف و موارد آسیب‌پذیر اما باید در دستور کار قرار گیرد ولی در سایر موارد لایحه جامع و کامل است لذا نیازی به تهیه اطلس نیست.

 

ارسال نظر