مخدر دولتی توزیع نمی‌شود

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۸۱
مخدر دولتی توزیع نمی‌شود

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام آنکه مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر حذف نمی‌شود، از طرح توزیع موادمخدر دولتی انتقاد کرد و گفت: در هیچ جای دنیا موادمخدر دولتی توزیع نمی‌شود؛ در این زمینه ما تابع و پیرو قوانین بین‌المللی هستیم، این درحالی است که این طرح با قوانین داخلی کشور هم مغایرت دارد.

علی مویدی در نشست خبری دیروز خود گفت: حذف اعدام در مجازات قاچاقچیان مواد مخدر نداریم. هرچند بحث‌های متفاوتی در این زمینه انجام شده که خوشبختانه نمایندگان مجلس در این زمینه توجیه شده‌اند.

او ادامه داد: مجلس برای اصلاح مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، اصلاحات خود را پیشنهاد دادند اما آنچه در رسانه‌ها در خصوص این اصلاحات مطرح شد درست نیست و با آنچه منظور و مقصود مجلس بود، تفاوت دارد. در صورت تصویب اصلاحات قانون مجازات قاچاقچیان و مجرمان مواد مخدر نیز در روند فعلی تاثیرات زیادی نخواهد داشت.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه بامواد مخدر در خصوص توزیع مواد مخدر دولتی نیز تاکید کرد: موضوع مطرح شده قطع رابطه قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان یعنی معتادان است. هرچند طبق قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی و مقررات داخلی کشور نمی‌توانیم نسبت به توزیع مواد مخدر دولتی اقدام کنیم و در هیچ کشوری نیز چنین اتفاقی نمی‌افتد. هرچند برخی کشورها روانگردان‌ها را به صورت کنترل شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند اما در هیچ کشوری کراک، هروئین و تریاک توزیع نمی‌شود.

مویدی در ادامه با اشاره به آنکه رسانه‌یی شدن موضوع توزیع مواد مخدر دولتی باعث ایجاد التهاب در جامعه شد، گفت: التهابی در پی مساله توزیع مواد مخدر دولتی در جامعه ایجاد شد که به خاطر رسانه‌یی شدن طرح ناپخته توزیع مواد مخدر دولتی بود. این در حالی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر خیلی تلاش کرد تا برنامه‌های متعددی برگزار کند و تبعات رسانه‌یی شدن این برنامه‌ها و طرح‌های ناپخته را اعلام کرد، زیرا کاملا مشهود بود که طرح توزیع مواد مخدر دولتی ناپخته است و آنچه در رسانه‌ها دراین خصوص مطرح شد با آنچه در طرح مجلس آمده بود 180 درجه فرق می‌کرد، زیرا برخی رسانه‌ها فعالانه در این زمینه ورود و فقط سیاه‌نمایی کردند.

او در ادامه افزود: از سال 88 تا 91 در زمینه مبارزه با مواد مخدر 5688 درگیری مسلحانه در کشور صورت گرفت، این درحالی است که این آمار در سال‌های 92 تا 95 به 8808 مورد رسید و به این ترتیب طی دولت یازدهم شاهد افزایش 34درصدی درگیری‌های مسلحانه در راستای مبارزه با مواد مخدر در کشور بودیم.

او همچنین به افزایش 25درصدی کشفیات سلاح نیز طی دولت یازدهم در زمینه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: طی 4 سال دولت تدبیر و امید شاهد افزایش 15.2 درصدی کشفیات هستیم. این در حالی است که 4.7 درصد نیز افزایش کشفیات شیشه و مشتقات متامفتامین‌ها را داشتیم.

او همچنین در ادامه با اشاره به آنکه طی هفته‌های گذشته برخی مدعی شده‌اند که عملکرد ستاد مبارزه به مواد مخدر قابل قبول نیست، گفت: ستاد مبارزه به مواد مخدر یک مجموعه اجرایی نیست بلکه نزدیک به 20 دستگاه در این حوزه فعالیت می‌کنند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: کسانی که ادعا می‌کنند، عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر قابل قبول نیست ادعای آنها درست نیست، زیرا اعتیاد فرآیندی است که اگر در آن کم‌کاری شود همه اعضا کم کاری کرده‌اند و امیدواریم به عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر منصفانه و واقع‌بینانه نگاه شود و به تلاش‌هایی که در این 4 سال در حوزه مقابله مبارزه و پیشگیری صورت گرفته و آمارهایی که در این خصوص منتشر می‌شود، توجه کنند، زیرا انصاف از ویژگی‌های مومن است؛ البته ما از انتقادات سازنده نیز استقبال می‌کنیم.

 

ارسال نظر