1000میلیارد تومان دارایی‌ به یغما رفته را پس گرفتیم

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۰۳
1000میلیارد تومان دارایی‌ به یغما رفته را پس گرفتیم

ربیعی بدهکار 300میلیاردی صندوق بازنشستگی را تهدید کرد که اگر به «روابط پیچیده»اش ادامه دهد، مسائل مربوط به او را افشا خواهد کرد

گروه اقتصاد اجتماعی|

به نظر می‌آید که وزیران دولت یازدهم در روزهای آخر مسائلی را طرح می‌کنند که انگار در دولت بعد نیستند و وزیر دولت بعدی را هوشیار می‌سازند که با چه نوع مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. روز یک‌شنبه وزیر امور اقتصادی از فراز و فرودهای خصوصی‌سازی در دولت یازدهم گفت و اینکه نتوانسته کل مشکلات را حل کند. وزیر نیرو هم از پایین بودن قیمت برق و معضلات زیادی که این مساله سبب آن شده است گفت و دیروز هم وزیر تعاون و کار از کمبود منابع صندوق‌های بازنشستگی خبر داد و در همین حال اظهار داشت که هزار میلیارد تومان دارایی‌های به یغما رفته صندوق بازنشستگی برگشته است. او گفت: بیشتر این دارایی‌ها در قالب ملک و زمین بوده است.

بنا‌بر گزارش «تعادل» ‌هتل المپیک تهران دیروز میزبان نخستین کنگره مجمع عالی کانون‌های بازنشستگی کشوری بود؛ همایشی با حضور وزیر رفاه در جایگاه سخنران اصلی. علی ربیعی در این همایش نخست از پررنگ شدن مسائل رفاهی بازنشستگان در جریان مبارزات انتخاباتی گفت و بار دیگر، به سیاق یک ماه گذشته با تاکید بر لزوم استقرار «نظریه» در مدیریت نهادهای اجتماعی در تشریح نظریه خود، امتناع از خصولتی شدن نهادهای عمومی را یکی از پایه‌های آن دانست. او سپس با مرور وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در زمان آغاز به کار دولت یازدهم از انباشته‌شدن شرکت‌های رو به ورشکستی‌ای که به جای بدهی‌ها تهاتر شده بودند، خبر داد و در پایان بدهکار 300 میلیاردی صندوق بازنشستگی را تهدید کرد که اگر به «روابط پیچیده»اش ادامه دهد، مسائل مربوط به او را افشا خواهد کرد.

 صندوقی که کارپردازی شده بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای سخنانش در این مراسم، خطاب به رییس‌های کانون‌های بازنشستگی کشور گفت: «شما به دولت رای دادید تا برنامه‌هایش را ادامه دهد.» او سپس با یادآوری جریان مبارزه‌های انتخاباتی و شعارهای تبلیغاتی نامزدها، از خرسندی‌اش به سبب پررنگ شدن اهمیت و جایگاه مسائل بازنشستگان گفت و افزود: «مباحثی را که در جریان انتخابات مطرح شد به فال نیک می‌گیرم. طرح این مباحث نشان می‌‎دهد که باید به سمت ریشه‌کن کردن فقر برویم. پیام‌های روشنی وجود داشت. اما شما به مسیر توزیع مناسب درآمد، رفاه و حفظ حقوق و کرامت انسان‌ها و دور کردن فقر از آنها رای دادید؛ اصولی که هم رهبری بر آن تاکید دارند و هم در برنامه‌های دولت دوازدهم آمده است.»

علی ربیعی سپس در مرور چهار سال وزارتش، با یادآوری نخستین روزهای ورودش به وزارت رفاه، گفت: «دیدم تلقی از صندوق درست نیست و صندوق تبدیل به یک کارپردازی شده است.» او با اشاره به ایده‌ها و برنامه‌هایی که پس از آن به کار بسته است، از دور ماندن صندوق‌ها از هدف‌های عالیه‌شان گفت و ادامه داد: «فقط پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگی همه معنای صندوق نیست. تاکید کردیم صندوق‌ها کاهش ریسک بازنشستگی را مدنظر داشته باشند. ریسک مسکن، ریسک درمان و حتی ریسک انزوای اجتماعی هم مدنظر است. در تغییرات نسلی با نوعی انزوای سالمندی روبه‌رو می‌شویم که باید برای رفع آنها نهاد بسازیم و به آنها پاسخ دهیم. » او با تاکید بر اینکه «بازنشسته، معضل نیست»، و سالمند باید زندگی اجتماعی سالمی را در دوران بازنشستگی‌اش تجربه کند، افزود: «رفتارهای ما با صندوق‌ها در پنج دهه گذشته مشکل است. »

 انگ خصولتی

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با ارائه آماری از مخاطبان سیاست‌های صندوق بازنشستگی از حضور هفت میلیون و 400هزار فرد بالای 60 سال در میان گروه‌های جمعیتی ایران خبر داد و در ادامه با بیان اینکه نظریه داشتن در کار مهم است، از بی‌توجهی به این مساله در کشور انتقاد کرد. او سپس از نظریه‌یی گفت که کوشیده در دوران وزارتش در صندوق بازنشستگی جا بیندازد. ربیعی گفت که «ما صندوق را به مثابه حیات اجتماعی بازنشسته دیدیم» و ادامه داد: «باید سیاست بازنشستگی را تدوین و دنبال کنیم. پایدار کردن منابع صندوق‌ها هم هدف بعدی است.» او یادآوری کرد: «در صندوق‌ها با فقدان آینده‌نگری روبه‌رو بودیم و در نتیجه، روزی که باید بدهی‌ها به صندوق‌ها پرداخت می‌شد، شرکت‌هایی را تهاتر کردند.» او گفت: شرکت‌هایی که جای پول بدهی‌ها به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد تحویل شدند، «رو به ورشکستگی» بوده‌اند و تاکید کرد که این وزارتخانه او ترجیح می‌دهد «دارایی‌ها را بگیرند و به جایش پول نقد بدهند.» ربیعی سبب این ترجیح را نیز امتناع از «خصولتی شدن» شرکت‌ها خواند و گفت: «به جای نقد این سیاست‌ها، خود صندوق‌ها را نقد می‌کنند.»

ربیعی با تاکید بر اینکه «بنای ما حفظ استقلال صندوق بازنشستگی بوده است» از کسانی که به باور او به صندوق بازنشستگی «انگ خصولتی» می‌زنند، گلایه کرد و انتقادهای آنان را بی‌پشتوانه و بدون تحلیل‌های اقتصادی دانست و گفت: «سهم سرمایه‌گذاری کل صندوق‌های ما در کشور کمتر از 9 درصد است. در سال گذشته بدون ریالی افزایش سرمایه، توانستیم 3000میلیارد تومان وارد صندوق بازنشستگی کنیم. حتی برای بیمه تکمیلی هم دولت پولی به صندوق نداد، اما ما مساله را مدیریت کردیم.» او سپس با اشاره به جلسه‌اش با رییس‌جمهوری، از تصمیم برای خارج کردن صندوق به بازنشستگی از بنگاه‌های ناکارآمد خبر داد و ادامه داد: «معتقدیم باید جایی برویم که بیشترین سودآوری را داشته باشیم.»

 بگم؟ بگم؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس با اشاره به وجه دیگری از سوء‌مدیریت‌ها در صندوق بازنشستگی و در دوران استقرار دولت گذشته، از انتصابات سفارشی‌ای گفت که به باور او «بزرگ‌ترین زجر» این نهاد است و ادامه داد: «در کنار کسانی که کارهای خوبی انجام می‌دهند، کسانی هم هستند که باید آنها را به خاطر کارهای نکرده‌شان دوست داشت. کسی را که پسرعمه‌اش را در صندوق مدیر جایی نمی‌گذارد تا بخورد هم باید دوست داشت.» او افزود: «تعهد اخلاقی با خدا و مردم داشتیم و تا جایی که توانستیم کوشیدیم شما را روز قیامت در قبال اموال صندوق ناظر بدانیم.»

ربیعی سپس با اشاره به وجود تحریم‌های فروش محصولات پتروشیمی در سال 92-91، از فردی سخن گفت که بنا بوده با دور زدن تحریم‌ها 120 میلیون دلار از این محصولات را فروخته و پولش را برگرداند. او گفت که با پیگیری‌هایی که انجام شده، تا امروز مقداری از این پول بازگشته است، اما 300 میلیارد آن همچنان مفقود است. ربیعی سپس افزود: «دو شب پیش شنیدم این آقا ملاقات‌هایی با برخی دارد، جلساتی می‌گذارد و روابط پیچیده‌یی را شاهدیم. امروز اعلام می‌کنم که حواسشان باشد، افشاگری می‌کنم.»

 چانه‌زنی برای افزایش مبلغ سبد حمایت غذایی

علی ربیعی همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران از توزیع مرحله دوم سبد حمایت غذایی، خبر داد و گفت: «امسال هم همانند سال گذشته این برنامه را ادامه خواهیم داد. برای امسال چهار مرحله تعریف کرده بودیم که مرحله اول پرداخت شده است. همچنان شناسایی زنان و کودکان نیازمند و دچار سوءتغذیه را ادامه می‌دهیم و این امر بیشتر در مناطق محروم دنبال می‌شود.» او ادامه داد: «بر اساس این برنامه، به ازای هر خانواده مبالغی در قالب کارت اعتباری پرداخت می‌شد.» او افزود: «قصد داریم با سازمان برنامه و بودجه چانه‌زنی کنیم تا این مبلغ افزایش یابد.» ربیعی سپس با بیان اینکه برنامه دیگر ما تدوین نظام اداره صندوق‌هاست، از تدوین «نظام اداره صندوق‌های بازنشستگی» با دستور رییس‌جمهور خبر داد و گفت: «رییس‌جمهور هم به این موضوع تاکید داشتند. طرح اولیه نظام اداره صندوق‌های بازنشستگی آماده شده و در حال نهایی شدن است. باید به سمتی برویم که سرمایه‌گذاری‌های با بازده بیشتر داشته باشیم و از بنگاهداری‌های کوچک خارج شویم. قطعا این طرح در معیشت بازنشستگان تاثیر خوبی خواهد داشت و چون رییس‌جمهور هم در این خصوص دستور داده حتما دولت کمک خواهد کرد.» او با اشاره به اینکه «در سال جاری به ۳۰۰ هزار بازنشسته مبلغ ۴ میلیون تومان وام ضروری پرداخت می‌کنیم، گفت: اعتبار تخصیصی برای این منظور ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. علاوه بر این، روند فروش سهام شرکت‌های سودآور را ادامه می‌دهیم.» او همچنین گفت: «قصد داریم به این سمت برویم که مطالبات دولت را در قالب سهام‌های غیرمدیریتی یا اوراق دریافت کنیم و دیگر تهاتر شرکت‌ها را نپذیریم. این طرح قطعا سود بیشتری برای بازنشسته‌ها دارد.» او در پایان از بازگشت هزار میلیارد تومان دارایی‌های به یغما رفته صندوق بازنشستگی خبر داد و گفت: «بیشتر این دارایی‌ها در قالب ملک و زمین بوده است.»

 افزایش 18.5درصدی حقوق‌ها

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری پیش از ربیعی در این مراسم سخنرانی کرد. محمود اسلامیان با بیان اینکه در هشت سال دولت قبل، افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم نبوده است گفت: «دو گونه مساله در صندوق داریم. نخست مساله معیشت و زندگی بازنشستگان است. در هشت سال دولت قبل افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم نبوده است.» او جریان کاهش قدرت خرید بازنشستگان در سال‌های دولت گذشته را اکنون «کنترل شده» دانست و با تاکید بر زمانبر بودن اصلاح این روند، ادامه داد: «در سال گذشته 600 میلیارد تومان برای اصلاح رده‌های پایین‌تر حقوق تخصیص یافت و در سال 96، 2200میلیارد تومان بر بودجه پرداختی افزوده شد و میانگین افزایش حقوق بازنشستگان با حقوق زیر دو میلیون و صدهزار تومان، 18.5درصد افزایش یافت.»

اسلامیان سپس با تاکید بر لزوم سپردن امور به خود بازنشستگان، ادامه داد: «خوشبختانه امسال 90 درصد مدیریت جشنواره بازنشستگان کشوری توسط خود بازنشستگان انجام شد.»

 افزایش 326 درصدی درآمدها

محمود شهشهانی‌پور، معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری هم در این مراسم، با مقایسه درآمد صندوق بازنشستگی از سال 88 تا سال 95، گفت: «درآمدهای صندوق افزایش 326درصدی داشته است. به‌طوری‌که از مبلغ 3100میلیارد تومان در سال 91 به 10 هزار و 940 میلیارد تومان در سال 95 رسیده‌ایم.» او با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در 261 شرکت سهم دارد، ادامه داد: البته سهم داشتن به منزله کنترل کامل نیست. تنها در 60 شرکت حق کنترل داریم. در 60 شرکت هم دارای حق مدیریت هستیم. اما در 140 شرکت سهام زیر 10 درصد داریم. » او افزود: «ارزش پرتفوی بورسی این 140 شرکت حدود 2500 میلیارد تومان بود که پیش‌بینی کردیم برای ساماندهی این شرکت‌ها هلدینگی ایجاد کنیم و منابع حاصل از فروش سهم‌های خرد را صرف توسعه صندوق کنیم. قبلا سرمایه‌گذاری‌های صندوق عمدتا در چهار پنج شرکت انجام می‌شد اما ما در ابتدای امر همه شرکت‌ها را ساماندهی کردیم.» او با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم بخش‌های زیانده را ساماندهی کنیم، افزود: «تلاش داریم تا در بخش خودرو در آینده‌یی نزدیک خدمات لیزینگی با درصدهای سود پایین به بازنشستگان ارائه کنیم. ما تلاش کردیم شرکت‌های کم بازده و زیان‌ده که در حالت بحران هستند را به وضعیت مطلوب برسانیم که شرکت‌های آپاداناسرام و شرکت خدماتی هواپیمایی آسمان از این جمله هستند. 2 سال قبل خدمات هواپیمایی آسمان 9 هواپیمای فعال و تعداد زیادی پرسنل حقوق بگیر داشت و بحران‌های زیادی را طی کرده بود؛ موفق شدیم 470 میلیارد تومان از مطالبات دولت را با بدهی‌های شرکت آسمان از طریق رفع قانون موانع تولید تهاتر کنیم که آسمان را از وضعیت زیانده خارج کرد. اکنون تعداد هواپیماهای آسمان به 21 رسیده و رکورددار پروازهای فرودگاه مهرآباد است و اخیرا نیز قرارداد 30 فروند بویینگ منعقد شده است.»

 

 

ارسال نظر