اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۵۴

هر ۵ دقیقه یک حادثه مغزی در تهران رخ می‌دهد

ایسنا| وزیر بهداشت با تاکید بر کاهش زمان ۱۲دقیقه‌یی برای حضور اورژانس بر بالین بیماران در صحنه حوادث گفته بارسیدن به این هدف مرگ و میر، معلولیت‌ها و در نهایت هزینه‌های ناشی از حوادث در آینده کاهش می‌یابد. حسن هاشمی در مراسم افتتاح ۲۰۰ دستگاه موتورآمبولانس برای شهر تهران گفته نباید اجازه دهیم تا زمان طلایی در زمان رسیدن آمبولانس به بیماران از دست برود. به عنوان مثال در حوادث مغزی حداکثر ۳ ساعت زمان داریم تا بیمار را نجات دهیم اما بعد از آن با فرد معلولی مواجه می‌شویم که هزینه‌ها و گرفتاری‌های دیگری را به دنبال دارد. در بیماران قلبی و عروقی نیز حداکثر زمان مناسب در یک ساعت اول است.

هاشمی با اشاره به 8هزار تماس روزانه با اورژانس، وجود مشکلات ترافیکی در کلان‌شهرهایی مانند تهران را معضلی برای رسیدگی به تقاضاهای موجود در ۱۲ دقیقه سرصحنه حادثه دانسته و عنوان کرد در حال حاضر شرایط‌مان از نظر زمانی نسبت به گذشته بهتر است اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم. او با بیان اینکه در شهری مانند تهران که در هر ۵ دقیقه یک حادثه مغزی و در هر ساعت چندین حادثه قلبی رخ می‌دهد، مجهز بودن این موتورآمبولانس‌ها بسیار ارزشمند و کمک‌کننده است. آنهارا به‌مثابه یک بیمارستان کوچک تلقی می‌شوند که خدمات اولیه و ثانویه را با دستگاه‌های مجهز در کوتاه‌ترین زمان به بیمارن ارائه می‌دهند. وزیر بهداشت همچنین گفته اورژانس کشور حداقل به 7هزار نفر نیروی انسانی نیاز دارد و شاید مردم باور نکنند اما افرادی را در اورژانس می‌شناسم که ماهانه ۵۰۰ ساعت کار می‌کنند و با شرایط دشواری روبه‌رویند و امیدوارم که دولت و مجلس در این زمینه کمک کنند. هاشمی همچنین اعلام کرده برای پنج سال آینده حداقل به ۴۵ بالگرد اورژانس نیاز داریم و در اورژانس دریایی نیز کشتی‌هایی طراحی و خریداری شده‌اند اما سازمان اورژانس کشور به دنبال جایگزین کردن ناوگان فرسوده این سازمان با مجهز‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات دنیا است و امیدواریم که ظرف دو سال آینده این اتفاق رخ دهد.

انجمن دندان‌پزشکان خواستار ابطال انتخابات نظام‌پزشکی

ایلنا| انجمن دندان‌پزشکی عمومی ایران در نامه‌یی خواستار ابطال انتخابات نظام‌پزشکی شدند. رییس این انجمن در این نامه نوشته سیستم الکترونیک رای‌گیری موجب حذف امکان رای‌دادن عده زیادی از دندان‌پزشکان شده و در نتایج انتخابات تاثیر داشته است. در این نامه آمده: روش برگزاری الکترونیک انتخابات نتوانست راهگشا باشد. در این میان تضییع حق رای‌دهندگان یا برخی نامزدهای انتخاباتی در بین جمعیت کثیری از گروه‌های پزشکی بر صحت انتخابات سایه افکنده است. باقر شهنی‌زاده همچنین نوشته تقاضای تمدید 24ساعته انتخابات از طرف این انجمن ارائه شده بود اما ابتدا مطرح شد که اختیار تمدید انتخابات متکی بر آیین‌نامه اجرایی مصوب وزارت بهداشت بوده که بعداً معلوم شد در اختیار شورای عالی نظام‌پزشکی است. در این آیین‌نامه حداکثر زمان انتخابات را 14 ساعت تعیین کرده و تمدید باید در دستور کار آنها قرار می‌گرفت. در هر حال این اقدام صورت نگرفت.

بدهی ۸ ماهه بیمه‌ها به مراکز درمانی

خانه ملت| نماینده مجلس دهم با یادآوری بدهی هشت ماهه بیمه‌ها به مراکز درمانی، گفته بدون شک انباشت بدهی بیمه‌ها حوزه سلامت را با چالش مواجه خواهد کرد. محمدرضا رضایی کوچی درباره اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس، اضافه کرده به دلیل بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها مشکلات جدی دامنگیر مردم شده است تاجایی که بیمارستان‌ها نیز نمی‌توانند مطالبات خود را پرداخت کرده و کارانه پرستاران را نیز بپردازند. به گفته او بیمه‌ها به هیچ عنوان به وظایف خود عمل نمی‌کنند و همین امر اجرای طرح پزشک خانواده را با چالش مواجه کرده است لذا به نظر می‌رسد نظام برنامه‌ریزی در حوزه درمان نتوانسته به درستی عمل کند. این نماینده مجلس همچنین گفته دولت نباید بیمه‌ها را رها کند و باید با برنامه‌ریزی‌ها به دنبال تزریق اعتبار برای بیمه‌ها باشد تا بیمه‌ها نیز بتوانند بدهی خود را به مراکز درمانی بپردازند. او یادآوری کرده در ابتدا بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی سه ماهه بود اما اکنون این بدهی به هشت ماه هم رسیده و اگر این وضعیت ادامه یابد ممکن است همچنان شاهد انباشت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها باشیم. نماینده مردم جهرم در مجلس در آخر گفته پزشک خانواده طرح بسیار خوبی است که اجرای دقیق آن می‌تواند بار سنگینی از دوش حوزه سلامت بردارد به شرط آنکه بیمه‌ها همراهی لازم را با اجرای این طرح داشته باشند.

تعیین تکلیف دانش‌آموزان بی‌رشته در کمیته هدایت تحصیلی

ایرنا| معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفته دانش‌آموزانی که برای هیچ رشته‌یی امتیاز نیاورده‌اند، کمیته هدایت تحصیلی در مناطق آنان را تعیین وضعیت می‌کند.

محمد مصطفوی درباره وضعیت دانش‌آموزانی که قبولی خرداد را دارند اما در هدایت تحصیلی هیچ رشته‌یی را کسب نکرده‌اند گفته دانش‌آموزانی که برای هیچ رشته‌یی امتیاز نیاورده‌اند، کمیته هدایت تحصیلی در مناطق باید آنان را تعیین وضعیت کند.

او در ادامه اضافه کرده در این کمیته به آنان گفته می‌شود که چه رشته‌هایی وجود دارد و دانش‌آموز با توجه وضعیت، توانایی و شخصیت و آزمون رغبت و استعداد مناسب کدام رشته است. معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزوده برای نمونه مشاور به دانش‌آموز می‌گوید که براساس بررسی‌ها مناسب کدام است تا کدام رشته را انتخاب کند. ممکن است دانش‌آموز تمایل نداشته باشد و رشته دیگری را بخواهد، در این صورت اگر آن رشته ظرفیتش تکمیل شده باشد، مشاور باید رشته دیگری را معرفی کند. او همچنین گفته اگر دانش‌آموز اصرار داشته باشد، رشته ریاضی برود در حالی که کف نمره را کسب نکرده، در این صورت می‌تواند در امتحان شهریور شرکت کند و در صورت کسب حدنصاب رشته، رشته تحصیلی ریاضی فیزیک را انتخاب کند.

 

 

ارسال نظر